I’M A LUCKY GIRL - Reisverslag uit Prince Rupert, Canada van Carla - WaarBenJij.nu I’M A LUCKY GIRL - Reisverslag uit Prince Rupert, Canada van Carla - WaarBenJij.nu

I’M A LUCKY GIRL

Blijf op de hoogte en volg Carla

28 Augustus 2013 | Canada, Prince Rupert

1 JAAR IN CANADA, PIRAAT JASON NÓG STEEDS OP ZEE, TRIP NAAR PRINCE RUPERT, VISWIJF, 121.000 POND ZALM, WALVIS IN HET NET, I’M A LUCKY GIRL.

Het is nog steeds zomer, en in plaats van relaxen aan het strand werk ik in de volle zon bij de buren. Als Jason terug komt van 2 weken vissen zullen we gaan kamperen. Maar met een man als visser kan je nooit iets plannen. We zijn alweer ruim 5 weken verder en hij is nóg steeds aan het vissen in het noorden van het land. Ze blijven veel zalm vangen….
Als de man niet naar huis kan komen……laat hij de vrouw overvliegen. Wat een geweldige verrassing! I'm a lucky girl. Dus hup, spullen pakken en auto, ferrie, bus, skytrain, vliegtuig, bus, ferrie, bus en 9 uur (!!) later ben ik in regenachtig Prince Rupert en spring in de armen van Jason. Ik ben zó blij hem weer te zien! Heerlijk bijknuffelen.

Maar er is werk aan de winkel. Ik ga namelijk mee vissen! Haha. Jaja, ik hoor jullie denken: ‘Carla op de boot? oeioeioei, als dat maar goed komt.’
We beginnen met ijs laden en 5 grote krabben uit de krab-val halen, mmmm.
Gezien vissers niet op vrijdag de haven uitvaren omdat dat ongeluk brengt, hebben we een vrije dag en huren een afgetrapte auto om Jason’s familie in Terrace op te zoeken.
Om precies 1 minuut over 12 middennacht (als het dus zaterdag is) varen we uit en 9 uur later komen we aan in het visgebied gelegen tussen allerlei eilandjes (dus géén golven! Hiehaa). We gaan op zoek naar ‘Jumpers’, omhoogspringende zalm en ankeren op een plek waar we er veel zien, bij Gribbell Island.
Dan is het wachten. Wachten tot de opening op maandagochtend 6 uur. We maken krabdip, ik vang een grote zalm met de ouderwetse hengel voor op de BBQ, we varen met het kleine bootje naar een eilandje voor een wandeling langs de rivier, kletsen met de crew (5 gezellige mannen) en kijken een film.

Maandagochtend om 5 uur maken we ons klaar voor 16 uur non-stop zalmvissen. De eerste set kijk ik hoe alles gaat. Elke set duurt ongeveer een uur en gaat in een notendop als volgt: De kapitein vaart extreem dicht langs het eiland, het kleine bootje laat los en knoopt de lijn aan een boom op het eiland. De boot vaart een halve cirkel en laat ondertussen een mega groot net los. We zien zalm richting het net springen en iedereen raakt opgewonden en schreeuw ‘Coming in!’ of ‘Inside!’. Na 20 minuten maken we de cirkel rond, draaien het net in, scheppen de zalm aan dek, gooien de verboden zalm overboord en de juiste zalm in de ijsbakken.
Ik werk als vliegende kiep en vergezel de kapitein, help de kok, sorteer de zalm en schep de zalm met een sneeuwschep in de ijsbakken. Daarnaast raak ik niet uitgekeken op de 2 walvissen welke met regelmaat erg dicht bij komen. Toen we bij een set het net binnenhaalde zei Jason: ‘The line is very tight, I think we caught a rock.’ En 2 seconde later stond iedereen verbaasd; er kwam een mega walvis naar boven, spoot water, liet zijn vin zien, maakt een scherpe duik, staart de lucht in en bevrijd zichzelf door onder het net door te zwemmen. WOOOOOOWWWW!!! A-MA-ZING!!

Direct na onze laatste set om 22:00 uur op dag 2, varen we terug naar Prince Rupert. Iedereen doet Wheelturn (de boot terug varen) en ik hou Jason wakker tijdens zijn wheelturn van 12 tot 2 snachts. Dan is het wachten tot we mogen unloaden en weten hoeveel we precies hebben gevangen. Ik was Miss Lucky want we hadden 121.000 pond zalm (bijna 55.000 kilo)!!
Deze trip was echt geweldig! Een en al liefde, knuffels, en lol tussen Jason en mij, super om het proces mee te maken en nu kan ik alles veel beter plaatsen en begrijpen. Fijn. I’M A LUCKY GIRL. But sad to say goodbye to Jason again. No clue when he will be home....

Terug op het zonnige eiland was ik precies op tijd voor de Licour, Laquer and Lollipop girls-only night ter voorbereiding op Rena’s bruiloft (nichtje van Jason). De bruiloft was ontzettend gezellig en de day-after-BBQ ook. Jason heeft een enorme gezellige familie net zoals mijn familie van Gemert en van de Westelaken, dus ik voel me erg thuis.

WIST JE DAT:
- Het enkele weken geleden voor het eerst in vele weken weer geregend heeft?
- En ik blij was met regen? “Goed voor de plantjes.” (wie had ooit gedacht dat ík dat zou zeggen…)
- Ik op 12 Augustus precies 1 jaar in Canada was? Wat vliegt de tijd!
- Jason’s vader (Garth, de kapitein) de kapiteins-slaapkamer heeft afgestaan voor ons?! Lief he?!
- Ik dus niet zeeziek ben geworden? Maar wel enorm veel last had van zeebenen aan land? Niet grappig. Het restaurant en hotel bewogen continu….
- Ik op de terugweg van de trip een watervliegtuig van 20 min. naar het eiland heb genomen ipv 2 uur durende ferrie? En ik daarbij co-piloot mocht zijn?
- Er echt een enorme grote, dikke, harige spin in mijn slaapkamer zat? Een Wolf spider! En bij gebrek aan man, heb ik deze zelf gevangen en opgesloten in een tupperware bakkie! Ik ben een KEI!
- We een ‘wie-groeit-de-hoogste-zonnebloem’ wedschrijd hebben gehouden tussen ons thuis en hier? Ingrid en Janice (Jasons moeder) strijden om de eerste plaats; 2,87 m en 2,9 meter. WOW!


SPREUK VAN DE DAG:
It is not happy people who are thankful, it is thankful people who are happy.

  • 28 Augustus 2013 - 20:09

    Ons Pap En Ons Mam:

    Nou...ik heb ooit lelijkere viswijven gezien hoor !!! Wat een belevenis weer zeg, en wij hier maar ploeteren, klussen, schuren, verven, kom maar eens helpen jij, met al die ervaring van je. Ons Pap heeft Peter maar kan nog wel een klusser gebruiken. Maar ja !! En dan nog eens samen op die roze wolk, hou je goed vast schat !!!

    Dikke kus en knuffel
    XXX

  • 28 Augustus 2013 - 20:16

    Jacqueline V G:

    Ooo, wat een stoere verhalen weer!! En gave foto's...
    Lijkt me echt geweldig Canada, behalve die vieze grote dikke harige spin dan!
    Die passen toch helemaal niet in tupperware bakjes? Daar geen foto van?
    Ik zal binnenkort nog wel aan jou denken als ik de Kilimanjaro ga beklimmen. Zou ook iets voor jou zijn. Fijn dat je schoonfamilie qua gezelligheid niet onder doet voor je eigen familie!
    Blijf vooral genieten en vergeet je volgende keer niet te vertellen wiens zonnebloem uiteindelijk gewonnen heeft?

  • 28 Augustus 2013 - 20:58

    Gijs :

    Wauw Carla, Wat een geweldige ervaring heb je er weer bij.En super om te zien dat je zo'n lieve vriend hebt die veel voor je over heeft om je zo over te laten komen.. Zo te zien heb je je plekje daar wel gevonden.. Hoe gaat het met werken? Heb je iets kunnen vinden en zo ja, heb je het er naar je zin? Super fijn dat je een fijne schoonfamilie hebt.. Vooral lekker van blijven genieten daar.. Hier gaat alles ook super.. nieuw huis gekocht en nu volop in de grote verbouwing..nou ja, iedere keer een nieuw stuk aanpakken. maar de komende jaren nog wel zoet voor ik alles naar mijn zin heb..

    geniet maar lekker daar en ik kijk uit naar je volgende verhaal..

    xx gijs

  • 28 Augustus 2013 - 21:12

    Els Knoope:

    Geweldig om zo'n walvis te zien, gelukkig is er veel zalm gevangen, wij eten het ook veel.
    De groetjes uit zonnig helvoirt.

  • 28 Augustus 2013 - 21:36

    Reinier:

    En hoe smaakt deze zalm????

    Graag een exemplaar toezenden gerookt, is ie nog bruikbaar als ie wordt afgeleverd.
    Gewoon een smaaktest.

    Het wordt wachten op de foto's waarop je je tatoo's laat zien , met mama en het ankertje daar gaat onze frele dame..............

    Ik heb ooit op een schip een kleine aanvaring gehad met een walvis. Geen schade alleen de walvis verloor een stuk huid (schijnen te vervellen). Ik lag nog in het water toen het gebeurde en bekeek nadien het stukje huid. De kapitein stond te gillen dat ik de huid mee aan boord moest nemen da zou geluk brengen. zijn ze in Canada ook zo bij gelovig?? Was trouwens op de Galaphagos eilanden in 1995.

    mij heeft het nooit geluk gebracht, sponsor nog iedere maand de staatsloterij en de liefde van mijn leven wacht nog op haar ouders.....................


    Maarre meid geniet van het leven ach, en als je elkaar een tijd lang niet ziet blij je relatie goed. Heb je geen tijd voor ruzie!!!


  • 29 Augustus 2013 - 08:17

    Örjan:

    Hey Lala,

    Dat moet inderdaad fantastisch zijn om mee te mogen varen en werken op een visserschip! Dat ken ik ook nog..... van discovery channel :-)
    Trouwens, het uitvaren op vrijdag brengt ongeluk maar ik dacht dat een vrouw aan boord ook niet bepaald als geluksbrenger wordt ervaren?! Ach, je hebt in ieder geval het tegendeel bewezen met deze megavangst en JAson zal er ook wel anders over denken ;-)
    Maar fijn om te lezen dat je, een jaar verder en met een wat moeizame start, helemaal thuis bent in Canada. Doorzettertje hé!

    Fijne tijd en tot de volgende blog!

  • 29 Augustus 2013 - 08:28

    Niki:

    Bikkel!! :-) Vissen vangen, maar ook die dikke spin, ieks!! Respect.
    En wouw een walvis zo dichtbij. Leuke ervaring zo mee op de boot!

    Jeetje een jaar alweer! Fijn dat je je draai hebt gevonden en het zo goed gaat tussen jullie!
    Benieuwd hoe het met je banenjacht is!

    Liefs Niki

  • 29 Augustus 2013 - 18:34

    Vi:

    Hi lieve miss lucky,
    Wat een fijn verhaal om te lezen, alweer een jaar daar, en wat super lief van Jason dat hij je helemaal over laat vliegen. Gaaf nu voor jou ook om een keer mee te maken hoe het leven aan boord is. Jullie laten elkaars harten opspringen, net als de vliegende zalm, mooi!!!
    Ik wist niet dat Jason's vader de kapitein was en hij dus steeds met zijn vader werkt! Bijzonder.
    Take care love, all is (more!) than well here in the NL! Liefs en een dikke knuffel, Vi xxx

  • 29 Augustus 2013 - 18:34

    Vi:

    Hi lieve miss lucky,
    Wat een fijn verhaal om te lezen, alweer een jaar daar, en wat super lief van Jason dat hij je helemaal over laat vliegen. Gaaf nu voor jou ook om een keer mee te maken hoe het leven aan boord is. Jullie laten elkaars harten opspringen, net als de vliegende zalm, mooi!!!
    Ik wist niet dat Jason's vader de kapitein was en hij dus steeds met zijn vader werkt! Bijzonder.
    Take care love, all is (more!) than well here in the NL! Liefs en een dikke knuffel, Vi xxx

  • 30 Augustus 2013 - 14:00

    Ingrid:

    Ha Kaatje,
    Wat maak jij toch veel mee zo, super gaaf om te lezen en te horen.
    En mijn zonnenbloem is helaas afgebroken en paar dagen na dat ik hem opgemeten heb.
    Helaas, 2de plaats voor mij.
    Volgend jaar proberen we het gewoon nog eens. Nu weet ik dat ik hem beter moet ondersteunen.
    Feliciteer de moeder van Jason van me. Was een leuke strijd.
    Succes weer alleen thuis, en als ik een spin heb in huis, dan hoor je het wel.
    Mag jij hem effe komen vangen...... IIIIIIIEEEEEEJJJJJJKKKKKK!!!!
    Stoer viswijf ! Hahahahaha.
    Dikke kus uit het mooie Liempde

  • 30 Augustus 2013 - 14:07

    Yvonne:

    Hee Zus,

    Wat een heerlijk stuk om te lezen. Het is ook echt duidelijk terug te lezen dat je een LUCKY GIRL bent!! Fijn!!
    En ook heerlijk om je laatst weer gesproken te hebben. Hopelijk snel weer!!
    Geniet nog even van het mooie weer en succes met de banenjacht.
    Wij klussen hier verder. Zodat als je in NL bent wij ons mooie huis kunnen laten zien :) Dus kom maar snel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Dikke kus

  • 30 Augustus 2013 - 21:00

    Tante Ria En Ome Henk:

    Hoi carla. Wij zitten hier op een franse berg jou mail te lezen,bijzonder toch.
    Wat een mooi verhaal weer.
    Onze voorspelling dat je een"" viswijf ""zou worden komt nog uit ,op een bouwvakker hadden wij niet gerekend.
    Wat een lieve jongen toch die Jason. Fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat.
    Vanuit frankrijk een dikke knuffel van ons

  • 31 Augustus 2013 - 13:17

    Odeke:

    Wat een mooi verslag weer! Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en dat het goed gaat met Jason en jou.
    Geniet er van en ik kijk uit naar je volgende verhaal!
    groetjes Odeke

  • 31 Augustus 2013 - 13:51

    Christel En Arlon:

    Hoi Carlalaatje,

    Wat een avontuur weer !! Deze keer dus een VIS-avontuur. Lekker die zalm zeg, ziet er goed uit. En dat jij een Lucky girl bent dat snap ik: 55.000 kilo zalm. Ongelooflijk !!
    Die Jason mag in zijn handjes klappen met jou !! hahah
    Nog veel plezier en we blijven je verhalen weer volgen.
    Tot horens.
    Kus Christel en Arlon

  • 31 Augustus 2013 - 20:02

    Andre En Marian:

    Hoi Carla, Wat een leuk verslag weer, jij hoeft geen baan meer te zoeken je kunt zo mee op de boot als visvrouw of als kokkin. En fijn dat het zo goed gaat met Jason en jou. ik wacht weer vol spanning op je volgende verslag. vele groetjes uit het zonnige Schijndel.

  • 16 September 2013 - 14:47

    Nicole Van Der Donk:

    Ha carla,

    las het verhaal nu pas, maar wat een heerlijk verhaal weer!
    En wat gaat de tijd snel. Al een jaar in Canada. En volgens mij gaat het in de liefde steeds beter en vind jij steeds meer je draai daar. Hartstikke mooi!

    Geniet nog van de zomer en hopelijk is Jason weer thuis...

    Lieve groet,
    Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Prince Rupert

Carla

Spreuk van de dag: Droom niet je leven, maar leef je dromen. PLUK DE DAG!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 133231

Voorgaande reizen:

14 Januari 2009 - 01 Januari 2014

Carla op Avontuur

Landen bezocht: