Annapurna Circuit Trek: WE ROCKED THAT PASS - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Carla - WaarBenJij.nu Annapurna Circuit Trek: WE ROCKED THAT PASS - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Carla - WaarBenJij.nu

Annapurna Circuit Trek: WE ROCKED THAT PASS

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

03 Januari 2008 | Nepal, Pokhara

TREK VAN 13 DAGEN, 211 KM, VAN 820 M NAAR 5416 M.
THE BEST TREK IN NEPAL. CROSSES TO THE NORTH OF THE HIMALAYAN RANGE.
MERRY CHRISTMAS AND A HAPPY NEW YEAR.

Na een paar dagen relaxen in Kathmandu splitste de wegen van ons Tibet-groepje van 6, tijdelijk, want oud&nieuw vieren we weer samen.
We gaan naar Pokhara: startpunt van de Annapurna trek. Een populaire trek van 211 km door het noorden van de Himalayan range met als hoogste punt de Thorung La pass van 5416 m.
We zijn met een groepje van 5: Mirjam (ontmoet in Tibet), Thomas (ontmoet op dag 2 vd trek), Carl en Ed (tibet-groepje) and me, myself and I.
De ingredienten voor de komende 3 weken is: bijna niks! Een kleine rugzak met water, wat warme kleren, fleece-lakenzak, tandenborstel en 'n camera. Just keep it simple!


Het is meteen al mooi: kleine dorpjes, rotspaden, bossen, bergen, helaas bewolking maar een geweldig wandeltemperatuur. Dan een riviertje, over wankelige bruggetjes, meer riviertjes en een hele moeilijke. Oei, hoe gaan we dat doen? wil geen natte schoenen. Hey, een truck. haha. We springen erin en na het riviertje eraf. Goede timing!
Om 5 uur wordt het donker dus we zorgen dat we op tijd een slaapplaats vinden. En de kamer is gratis! maar we moeten hier dan wel eten. Goede deal! maar ow ow, wat duurt het lang voordat je je eten krijgt: gemiddeld 2 uur! (tsjah, 1 pit en koken op vuur) dus we zorgen steeds dat we allen helzelfde gerecht bestellen om de wachttijd met een half uur te kunnen verkorten...

De natuur is prachtig hier en je ziet alles elke dag langzaam veranderen, van droog naar jungle, naar rotsachtig, naar sneeuw. Een brede rivier welke steeds smaller wordt. Van grote watervallen naar ijs. Geweldig. En van een redelijk goed wandelpad naar...uhhh...niks! Mannetjes waren bezig een pad te maken in een rots. Over smalle enge paadjes, klimmen en klouteren, met schuivende rotsen en 1 cm naast je schoen een super steile afgrond van tientallen meters. Als je hier uitglijd? fffff, splash. Whoei, beetje gevaarlijk...
Rotsachtige paden. Veel omhoog, maar helaas ook veel omlaag en das niet fijn want dan was de weg omhoog "nutteloos". Uiteindelijk moeten we naar een hoogte van 5416 m.
Soms had je de keus: lage pass of hoge pass. Wij, goed getrainde hikers, namen uiteraard de hoge pass, en dat was zeker de moeite waard. Prachtig uitzicht met bomen, besneeuwde bergtoppen en heldere riviertjes.
We zien helaas veel mensen terugkomen. Te veel sneeuw op de pass dus onmogelijk om erover te gaan. Gelukkig veranderd het weer nu: minder bewolking en meer zon. Als het zo blijft? Dan kunnen we wel eens geluk hebben... Elke dag flink doorlopen dan maar voordat het weer omslaat en er een lading sneeuw komt.

In Manang, een plaatsje net voor de pass hebben we afscheid genomen van Carl, welke een side-trip ging doen, en van Thomas, welke nog moest aclimatiseren. Maar we kwamen Viola daar tegen welke ons een paar dagen vergezelde.

En dan...THE BIG DAY. (Op dag 7 van de trek. We zijn snel. De route zegt namelijk dag 10.) De dag van de Thorung La Pass. In een dag 1.000 m klimmen en 1.600 m dalen. Om 7 uur vertrokken we dan, met voldoende Chapatti brood en water voor de hele dag. Binnen een uur kwamen we aan op High Camp. Vanaf daar werd het leuk. Flinke koude wind en een dik pak sneeuw. Door de wind was het pad onzichtbaar en moesten we een nieuw pad maken door de diepe sneeuw. Bij elke stap zakte we ca 30 tot 50 cm in de sneeuw. Uiteraard val je vaak en glij je weg. Super leuk, maar ow, wat vermoeiend. Na enige tijd was het pad weer zichtbaar maar met veel ijs. Glibberen en glijden dus.
En de wind? die werd steeds heftiger, en dat was KOUD! Wow, mijn neus, mond, tenen en vingers: ze waren bevroren. Soms even voelen of mijn neus er nog wel aan zit. Ja, gelukkig maar.
De wind was soms zo heftig dat we er bijna van omvielen. Maar als we dan om ons heen keken en die prachtige besneeuwde bergen zagen dan weet je het. Het is het waard. Prachtig gewoon.
En dan. Om half 1. Jieieiehaaa. Op de top van de Thorung La Pass. 5416 m. Hiehaa. Maar oei, we bevriezen bijna. Om ons warm te houden besluiten Mirjam en ik een filmpje te maken. Springend en dansend voor de camera en dan 10 minuten op adem komen. haha
YEAHH WE ROCKED THAT PASS!!!

Dan 1600 m naar beneden. Mijn knieen vinden dit stijl naar beneden gaan niet grappig en met ijs op het pad is het oppassen geblazen. Iedereen is wel een paar keer uitgegleden: altijd lachen. Vooral als een ander een mooie glijder maakt met de voeten in de lucht. :-)
Ook nog een stuk verkeerd gelopen. Over een richel van een berg en aan het eind heerlijk genoten van het prachtige uitzicht. Toen zagen we ook het juiste pad en moesten we terug. Kleine side-trip.
Na 3 uur flink doorstappen, continu stijl naar beneden waren we blij het dorpje te zien. We plofte neer in het Bob Marley hotel om niet meer overeind te komen en te genieten van een overwinnings-biertje.

Na de Pass deden we het rustig aan met lekkere lange lunchstops en kortere wandeldagen. We hebben Viola gedag gezegd dus ons groepje bestaan nu uit Ed, Mirjam en ik.
In het begin waren de uitzichten een beetje saai: woestijnachtig, zand, geen groen: beetje dood. maar ook hier veranderde de natuur langzaam naar jungelachtig en veel groen. Al snel arriveren we in Jomsom. Vanaf hier wordt het ook wel de Jomsom trek genoemd oftewel de appeltaart trek. mmmm. Dit deel is toeristischer omdat het korter is en makkelijker te belopen. Vanaf hier dan ook geen gratis hotelkamers meer. jammer.
We vonden zelfs een Dutch Bakery: Brood met kaas en echte filterkoffie. Heerlijk. We hebben hier maar liefst 3 uur gezeten.

Op dag 10 gebeurde het weer....water poepen...:-(
Net gestopt met de antibiotica kuur en ja hoor, het is weer terug. Dit is al de 5e keer in 6 weken tijd. Wat heb ik hier ontzettend genoeg van. De dagen erna dus korte dagen gelopen en veel gerust. In Tatopani, een prachtig dorpje in een groen vallei met een hotspring en een aangename temperatuur (we zijn immers alweer gedaald naar 1200 m) hebben we een complete rustdag gehouden. Helaas hielp de rustdag niet en werd ik snel zieker en zieker met ook nog eens mega maagkrampen. De trek is nog 2 dagen lopen maar wel een klim van 2000 m. Mijn lichaam kan het niet aan. Het wordt tijd voor een doktersbezoek.

Mirjam besluit verder te gaan en Ed blijft bij mij (my hero). We besluiten in 1 dag teug naar Pokhara te gaan. Geheel futloos en ziek moet ik eerst nog wel ruim 2 uur lopen voordat we bij iets wat lijkt op een weg uit te komen. De wandeling was zwaar en er leek geen eind aan te komen. Vanaf het begin van de "weg" stond een busje en Ed regelde een lift welke ons naar Tiplyang bracht. Dan een uur wachten en in een ander busje, dan weer een ander busje en weer een ander busje omdat de vorige ineens met stukken langs de kant stond. Ow, ow, wat een ellendige lange dag. Ik voelde me zoo ziek en zoo ellendig dat ik er helemaal verdrietig van werd. Wat was ik blij met Ed: hij troostte me en regelde alle vervoer. Wat een schatje!
10 uur later waren we dan eindelijk in Pokhara. Snel naar bed en de volgende dag naar de dokter. Ik schudde de beste man een hand en hij gaf me een inimini potje mee om daar mijn behoefte in te doen. Ik keek naar het potje en moest wel lachen. De opening heeft een diameter van een kleine centimeter. Dat wordt mikken geblazen.

En ineens is het dan 1e kerstdag!
Ed en ik hebben geweldige inkopen gedaan (alles gekocht wat we lekker vonden) en genoten van een overheerlijk kerstontbijt: fles rode wijn (om 9 uur sochtends: moet kunnen), broodjes van de German Bakery, Nutella Pasta, kaasjes, olijven, chips, popcorn, koekjes en chocola. En jaaa we hadden zelfs een kerstboom geregeld. Nou ja, een plant van de guesthouse. Maar we hadden tegen de plant gezegd dat hij vanaf nu kerstboom was en dat vond hij goed, dus wij blij!
Na deze overheerlijke verwennerij was het tijd voor.... meer verwennerij: koffie met appeltaart en dan picknikken met nog een fles wijn, een overheerlijke full-body-massage en dan met een groepje avondeten: steak met frietjes. En ja, nog een fles wijn. En alsof mijn lijf wist dat het kerst was verwende hij me met een rustige dag: geen diaree en geen buikpijn. Geweldige dag maar wel anders dan anders: bijna geen versieringen ed. Gewoon een normale dag hier.

Tot oud&nieuw hebben we (Ed en ik) onze dagen in Pokhara doorgebracht. Naast veel relaxen hebben we ook scooters gehuurd en rondgereden, een stupa bezocht vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de stad, het meer, en de himalaya bergen. Door de stad heen gereden en beetje winkeltjes bekeken, wijntjes gedronken op het belkon, met de scooter naar Sarangkot gereden en genoten van de zonsondergang en opkomst met prachtige besneeuwde Himalayabergen op de achtergrond. Op de 28ste startte een 5-daagse straatfestival. Gezellige sfeer en vanaf ons balkon konden we alles goed in de gaten houden. Maar wat een herrie?! Elke dag tussen 6 en 8 uur sochtends was er al harde muziek en veel herrie. Daar gaat mijn nachtrust....

En dan is het al oudjaarsdag.
De Tibet-groep van 6 was weer compleet en alle mensen welke we ontmoet hebben op de trek verzamelde hier. Met ruim 20 man hebben we heerlijk gegeten en gedronken en vervolgens naar de bar Busy Bee gegaan waar een goed live-bandje speelde. Gezellig kletsen en dansen en ineens was het 12 uur. Hey, dat gaat snel! Happy new year!!!! Cheers. Celebrate every moment on this new year. Just play it big!!
Vervolgens nog gezellig tot 5 uur doorgefeest. Erg gezellige avond. maar ja, 't is toch anders....Geen klok welke afteld, geen vuurwerk, kroegen welke bijna allemaal op 1 uur sluiten, geen champagne of oliebollen, geen nieuwjaarsduik en geen vrienden/familie om me heen.
Maar toch...het was super!

Nu nog een paar dagen relaxen en dan is het tijd om verder te gaan. Terug naar Kathmandu en naar de Kathmandu-valley. Effe geen trekkings meer en het wordt tijd om mijn winterkleding naar huis te sturen. Vanaf nu wil ik zon en minimaal 20 graden :-)

WIST JE DAT:
- ik inmiddels verslaafd ben beraakt aan oat porridge?
- Ed en ik elke dag het hand-spelletje rots/papier/schaar spelen? de winnaar is Champion off the day en de verliezer is uiteraard The Big LOSER. Zoals je je wel kan voorstellen win ik vaak ;-)
- ze hier geen wastafels kennen? Dus tandenpoetsen boven de Wc (gat in de grond) of vanaf de gallerij naar beneden spugen...
- we een week lang geen auto's of brommers ed hebben gezien? maar wel veel muilezels.
- veel goederen gewoon via de mens vervoerd wordt? grote zware zakken op de rug welke met een band rond het voorhoofd gedragen wordt. wow, niet normaal.
- je hier zonder moter-rijbewijs een lichte moter kan huren? ze zien er erg gaaf uit, maar schakelen is niet mijn ding. Toch ziet het er erg verlijdelijk uit...
- ik weer een nieuwe zonnebril heb? ik eet zonnebrillen hier...
- Het reuzenrat op het festival veeeels te snel ronddraaide? raar om te zien.
- ik als het goed is enkele filmpjes op m'n weblog heb geplaatst. Check it out!
- Ik iedereen een heel gelukkig nieuwjaar wens!!!!

  • 03 Januari 2008 - 07:02

    Bert:

    Ha Carlalala!

    Tja, als je vroeg begint heb je kans dat je de eerste bent met een reactie...
    In één woord FANTASTISCH! Fantastische verhalen, fantastische filmpjes, fantastische foto's, lekker hoor ;-)

    Ben je nog van plan terug te komen, of vind je het wel mooi zo? Zou zo met je willen ruilen.

    Ik wens je een fantastisch mooi en spannend 2008 met veel reisplezier. Play it big!

    Liefs,
    Bert

  • 03 Januari 2008 - 07:04

    Arjan:

    Carlalalala,

    allereerst de beste wensen, een super en gezond 2008 !!

    je bent de Marco Polo van BrabantWonen aan het worden...prachtige foto's !!

    let goed op jezelf

    groetjes,

    Arjan

  • 03 Januari 2008 - 07:48

    Örjan:

    Ha die Lala,
    Tja, wat later begonnen en dus wéér niet de eerste reactie (bedankt Bert!)Maakt niet uit, het is weer een prachtig verhaal van een schitterend avontuur! You go girl!

    groeten,

    Örjan

  • 03 Januari 2008 - 08:23

    Jud:

    Hé lieffie,

    weer een mooi verhaal!! Die ene foto is mooi ;-) Hopelijk ga je nu verder zonder de poeperietus..... Zorg d'r maar voor dat je op je verjaardag ergens kunt genieten bij een aangenamere temperatuur. Dat je daar ook een feestje van gaat maken zal ik maar aannemen. 30 min is tenslotte een feestje waard haha. Ik zal voor je zingen vanuit NL.
    Tot snel mails, smsssss of horens!

    Kuske xx

  • 03 Januari 2008 - 10:00

    Stefan Van Der Sande:

    Ha die Carla,

    Wat een wereld verhalen lees ik toch allemaal ben jalours op je helemaal super zo door al die sneeuw sjokken en die bergapden wel echt iets voor jou die spanning en sensatie. Maar die naam van die jongen kom ik heel vaak tegen Carla hoe zit dat ha ha..... Geniet er nog van en hoop je snel weer te zien of te horen.. Liefs van mij xx

  • 03 Januari 2008 - 10:38

    Petra Van Zandvoort:

    Gelukkig Nieuwjaar!!

    xx Petra

  • 03 Januari 2008 - 10:47

    Jeroen, Ingrid, Teun:

    Ha Kaatje,

    Wat moet jij blij zijn geweest met Ed. Je zou er maar alleen voor hebben gestaan....bah bah ! Fijn dat alles zo goed gaat. En wat een mooie foto's weer. Echt gaaf.
    Geniet van de zon, en tot het volgende spannende verhaal.

    Liefs van ons.

    P.s je moet een boek maken van al je verhalen !!

  • 03 Januari 2008 - 14:10

    Christel:

    hoi Carla,

    vanuit erp wensen wij jou een gelukkig nieuwjaar en aan al die mooie foto's te zien gaat dat wel lukken!!
    Tot de volgende mail.
    Je nichtje Christel uit Erp

  • 03 Januari 2008 - 14:16

    Barbara:

    Heej Carla!

    Wat heerlijk om je verhalen te lezen! Ik kan niets anders zeggen dan dat ik jaloers ben. Echt geweldig!

    Mijn zus heeft ook veel rondgetrokken en veel van de wereld gezien. Tja, en bij mij komt het er maar niet van.... Misschien moet ik toch maar eens een spaarvarken gaan aanschaffen.

    Geniet nog van je reis! Het is eerder voorbij dan je denkt. Nu zou Judith dit niet erg vinden.... die mist je volgens mij heel erg!

    Groetjes,

    barbara

  • 03 Januari 2008 - 14:17

    Barbara:

    Vergeet ik jou nog een gelukkig nieuwjaar te wensen!
    Dus bij deze: Een gelukkig nieuwjaar toegewenst!

    Groetjes,

    Barbara

  • 03 Januari 2008 - 17:05

    Diana:

    Hey meissie

    2008 en nog steeds "on top of the world", wat kan ik je daarbij nog meer wensen? Voor dit jaar natuurlijk heeeel veel geluk, plezier nog een hele mooie tijd. We missen je wel hoor.... nog 12 weken volgens Juut, die is al aan het aftellen natuurlijk. Geniet van de komende tijd see you

    XXXjes

  • 03 Januari 2008 - 17:23

    Tante Ria Ome Henk:

    Carla de beste wensen voor het nieuwe jaar.veel fijne reiskilometers met veel zon Voor 11 januari een fijne verjaardag.Wij trekken hier wel een flesje wijn open op je verjaardag.tot het volgende bericht.veel groetjes vanuit vught

  • 03 Januari 2008 - 17:26

    Sandra C:

    Ha Caatje,
    De aller aller aller beste wensen voor 2008!!! Vol geluk, veel reizen, in goede gezondheid (zonder de d......) en met veel liefde (ED?)!!!
    Ik heb opnieuw genoten van je verhaal en het was ook erg leuk om je stem weer eens te horen en je koppie te zien!

    Tot snel,
    X Sandra

  • 03 Januari 2008 - 17:32

    Ger-Wilhelmien:


    Hallo Carla.
    wat een belevenis naar de top,wat zul jij onder tussen een goede conditie hebben!Wij wensen je een geweldig 2008toe, en een gezellige verjaardag.
    Wij nemen er hier wel een borrel op!

    Dikke verjaardags knuffel van

    ger en wilhelmien.

  • 03 Januari 2008 - 18:19

    Ons Pap En Ons Mam:

    hee Kaatje.Je verhalen worden steeds spannender en je engels steeds beter volgens mij. Super mooie foto's en grappig om je weer te horen, je stem en lach klinkt nog hetzelfde zegt ons pap!! Have fun verder en terwijl het hier ijzelt hoop ik dat jij de zon gaat zien!!
    Dikke kus en knuffel van ons en op naar de 28 kaarsjes op je taart!!.

  • 03 Januari 2008 - 18:20

    Peter En Yvonne:

    Hee kaatje,
    wat een ontzettend gaaf verhaal!! Wat een afstanden loop jij toch, jij hebt straks in NL geen auto meer nadig haha ;)
    Nog de beste wensen voor 2008 en geniet voorlopig nog maar volop van die avonturen. Als ik het zo lees baal ik alweer dat we weer terug in NL zijn en heb weer heimwee naar al die mooie avonturen en uitzichten.
    Geniet ervan!! Dikke kus

  • 05 Januari 2008 - 16:22

    Hans:

    De beste wensen voor 2008 en vooral geeeeeeeen schijterij meer!! Prachtige trekking trouwens, zal hem op mijn to do lijstje plaatsen!

  • 06 Januari 2008 - 20:03

    Lisette:

    Heeeej Carlalaatje,

    Allereerst een kei goed 2008 met nog meer mooie verhalen, foto's en filmpjes!!!!
    Het is hier echt smullen geblazen!!!

    Geniet ervan en we hopen snel weer iets van je te lezen.

    Go Carla Go!!!! (op naar minimaal 20 graden Celsius)

    Groetekes
    Nick en Lisette

  • 07 Januari 2008 - 08:24

    Ronald:

    Ha Climbin'Caat,
    Gelukkig ben je weer in de lucht. Mooie verhalen weer. Ik heb ze meerdere keren gelezen. Super! Dus dat is jouw wintersport geweest... Ben je weer een beetje opgeknapt na al die ellende? Ach je bent het ook zo weer vergeten nietwaar? Natuurlijk de beste wensen vanuit het altijd mooie Bels Limburg. Hier is het ook mooi hoor. Je kunt er ook mooi wandelen en met de plaatselijke bevolking bier drinken. Alleen die hoogte meters moet je erbij denken. Ik zal trouwens alle onzekerheid wegnemen: ja! We hebben een (tijdelijke) regering. Zo! Ben jij ook weer gerustgesteld. Maak je geen zorgen meer. Afgesproken?
    Heel veel plezier nog in Nepal en India.
    Ronald
    P.S.
    Ken je trouwens de afkortingen NEPAL en INDIA? Never Ending Peace And Love.... en... I'll Never Do It Again! Ben benieuwd...

  • 07 Januari 2008 - 17:58

    Willemien:

    Ha die Carla

    Om te beginnen een heel goed 2008 toegewenst. Maar getuige jouw geweldige verhalen is dat jaar goed begonnen, dus gaat het vast helemaal in orde komen in 2008.
    Ik ga je wel missen dit jaar met je verjaardag. Met wie moet ik nou samendoen met de appelflappen en worstenbroodjes ??
    Nou meisje heel veel groetjes, straks een hele fijne verjaardag en ik kijk weer uit naar je superervaringen.
    xx
    Willemien

  • 09 Januari 2008 - 19:28

    Renate:


    Ha Carla,
    Gelukkig nieuwjaar en een hele fijne verjaardag!!!!!
    Dikke kus Van Renate ( en de rest)

  • 10 Januari 2008 - 23:42

    Andy:

    Proficiat en een reislustig 2008 toegewenst en binnenkort weer nieuwjaar.....Chinees nieuwjaar 2008: donderdag 7 februari.
    Heel apart om dat in China te vieren lijkt me :-))


  • 11 Januari 2008 - 09:03

    Christel:

    Hee Kaatje. Van harte proficiat met je verjaardag. Een fijne dag en laat je maar flink verwennen daar !!!!
    Groeten je nichtje Christel

  • 15 Januari 2008 - 09:15

    Eric:

    Nog van harte gefeliciteerd. Hele leuke verhalen en prachtige foto's. Ik zou zo met je willen ruilen. Nog veel plezier en tot over een paar maanden.

    groetjes eric

  • 20 Januari 2008 - 13:22

    Buurbijnathuis:

    hey ja maar ik kan jouw videootjes ook niet zien.. ben nu in KL op het vliegveld.. nog 2 uurtjes en dan gaat de reis lekker naar huis. Ik heb er zin in ! ben dat strand en feesten helemaal beu ;) Maar goed wel een mega super tijd gehad zo in een paar maandjes.. Nu ff uitrusten want in juli moet ik alweer.. wel iets korter denk ik :) veel plezier in India daar en doe ze maar de groeten daar! xx buurbijnathuis

  • 20 Januari 2008 - 18:49

    Gijs Jagers:

    hey hey,

    Wat een verhaal!!!!! Lijkt me ook erg gaaf om op zo'n manier te kunnen reizen.
    Maar ja, het is niet voor iedereen weggelegd........Geniet er nog lekker van en ik hoop dat je weer een keer een mooi stuk schrijft..........Leuk om op zo'n manier de reis ook te maken.Als je terug bent in het koude kikkerlandje kunnen we misschien een keer gezellig bijkletsen.....
    Nog een hele fijne vakantie en tot schrijfs. Greets gijs
    Je oude klasgenoot en duikmaatje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Pokhara

Carla

Spreuk van de dag: Droom niet je leven, maar leef je dromen. PLUK DE DAG!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 133216

Voorgaande reizen:

14 Januari 2009 - 01 Januari 2014

Carla op Avontuur

Landen bezocht: