ON THE TOP OF THE WORLD - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Carla - WaarBenJij.nu ON THE TOP OF THE WORLD - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Carla - WaarBenJij.nu

ON THE TOP OF THE WORLD

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

15 November 2007 | Nederland, Amsterdam

MONNIKEN, KLOOSTERS, HIKEN, KOUD

i ride the world's highest train to the rooftop of the world. met als hoogste punt 5072 m.
met de trein van Chendu naar Lhasa. in de trein was zelfs een aansluitpunt voor zuurstof. gelukkig heb ik dat niet nodig gehad.
na 48 uur treinen en 3360 km afgelegd te hebben kwam ik aan in Lhasa, wat op 3700 m hoogte ligt. wow dat voel je wel. Dus eerst even aclimatiseren.
de temperatuur is: KOUD! overdag wel lekker zonnetje en savonds ver onder het vriespunt.
En ik maar zeggen dat ik de winter ga ontlopen. Ik zit er steeds net in! waar is het mis gegaan??

afgelopen week moest ik ook een lastige keus maken. Optie 1: na een week Lhasa met de Jeep naar de grens van Nepal zodat ik in Nepal net voor de winter zit. Optie 2: na 2 weken Lhasa een 3-weekse tocht naar het Westen van Tibet met als doel de de Kora rond Mount Kailash lopen en daarna naar Nepal, waardoor ik ook in Nepal net in de winter zit.

Ik heb voor optie 2 gekozen......Tsjah, dan maar een lange koude winter. Maar ik wil meer van Tibet zien en weten, dus vandaar. eeeeennnnnn, morgen vertrek ik voor de 3-weekse tocht: over de frendship Highway naar de Everest Base Camp, dan naar het westen naar de Mt Kailash en een mege groot meer en op de terugweg droppen ze ons op de grens van Nepal.
We zijn met een erg gezellig sportief groepje van 6: Christian (33, duits), Sibille (34, duits), Carl (32, UK), Viola (32 NL), Edward (26, ENG) en ikke.
Het gaat vast fantastisch worden. Daarover dus meer over 3 weken vanuit Nepal.

Inmiddels ben ik dus al 2 weken in Lhasa en omstreken en jullie willen ook vast weten wat ik allemaal heb gedaan.

Ik heb diverse kloosters bezocht, zoals het Sera klooster met 600 debetarende monikken in rode kleden. welke elkaar vragen stellen en verhalen vertellen en dan kei hard in hun handen klappen. tsjeee, wat een geluid. Ik heb daar heerlijk een tijd verbaast zitten kijken. toch wel jammer dat ik geen idee heb waar ze het over hebben....

Uiteraard ook naar het Potala Palace geweest. De winterpaleis van de Dalai Lama en de tibetaanse regering. Its the ons touching the sky. 130 m hoog, 13 verdiepingen en meer dan 1000 kamers. In 1645, tijdens de 5e Dalai Lama, is gestart met de bouw en 50 jaar later was het paleis compleet. Biddende pelgrims, mega grote boeddha beelen van goud, langs de studieruimte en leefruimte van de Dalai Lama en de verhalen van de engels sprekende gids maakte het compleet. Prachtig. Op de potala ontmoette we enkele Tibettanen. ze pakte mijn hand vast en lieten het niet meer los. vervolgens ben ik ook nog met ze gaan eten. ze bleven me maar aanstaren. super.

uiteraard is er ook tijd voor PARTY!!!! drink-dobbel-spel met chinezen. in het begin was ik steeds de pineut. (had immers geen idee hoe het spel werkte) maar na wat oefenen waren de chinezen aan de beurt om te drinken. hihi. Ook een tibetaanse jongen ontmoet en dankbaar gebruik gamaakt van zijn goede engels.

Met een lichte kater erg vroeg uit bed om de zonsopkomst te zien vanaf de berg van de Gandan Monastry op 4700 m hoogte. vervolgens nog actief gedaan en de kora rond het klooster bewandeld. prachtige uitzichten, veel Jaks en gebedsvlaggen.

Terug in Lhasa ging ik weer vroeg uit bed voor de Jokhang Tempel met tientallen biddende pelgrims. een mega rij voor de ingang en ook binnen een en al rij van biddene tibettanan. erg indrukwekkend.

Gezien we veel tijd hadden hier in Lhasa hadden we met ons groepje twee 2-daagse trips geboekt.

trip 1 was naar het noordoosten naar Terdrom. Een schattig klein Tibettaans dorpje in de bergen waar we hebben genoten van in-koor-zingende-biddende-nonnen en we mega actief hebben gedaan door een berg te beklimmen. van 4300 m naar de top op 4900 m. Bergje op-op-op en nog eens op. effe op adem komen. ik zie de gebedsvlaggen op de top. effe verder klimmen. joehoeoeoe, ik ben er. het was zwaar (zoooo weinig zuurstof op deze hoogte) maar ik werd beloond door een prachtig uitzicht. Daarna waren we toe aan de hotsprings. in de koude buitenlucht was een warmwaterbron van ca 40 graden. mmmmm.

trip 2 was naar het zuiden naar de Yaumbuulhakhage tempel waar we na de kora weer een top van een berg zagen met een vlag erop.....Tsjah, nieuwe uitdaging!!! uiteraard moesten we deze berg beklimmen....Deze keer bijna 1 km geklommen. Berg op-op-op-effe vlak-en dan weer op, dan zeer steil met veel rotsen. Wohhow! again on the top!!!
Dan door naar Samye Monastry waar we hadden overnacht en de dag erop het klooster hadden bekeken en een klein bergje hadden beklommen.
Kom maar op met die 7-heuvelenloop!!!!

Zoals je kan lezen heb ik me goed vermaakt hier!!!!

OVER TIBET EN HET LAMAISME
De Dalai Lama is de geestelijke leider van het tibetaanse boeddhisme (lamaisme). Dalai Lama betelend ' Oceaan van wijsheid'.
eind jaren 50 bezette de chinezen Tibet. ze beloofde de tibettanen veel maar ze kregen niks. Veel tibettanen vluchtte naar India. In 1959 wilde de chinezen de Dalai Lama uit de potala ontvoeren. Veel tibettanen beschermde de Dalai Lama. In maart 1959 weet de Dalai Lama te vluchten naar India. Daarna begint de echte chineese aanval. een kogelregen en bomaanslagen. miljoenen tibettanen vinden de dood. Een paar dagen later wapperd de chineese vlag boven op de potala.
Alle huizen werden onderzocht en veel tibettanen werden gevangen genomen. Veel tibettanen overleven de jarenlange gevangenisstraf niet. vernederingen en martelingen vinden veelvuldig plaats. Zware arbeid en te weinig voedsel eisen hun tol. Van de 500 gevangenen komen er na een aantal jaar slechts 80 terug.

Kloosters werden vernield en de tibettanen werden verplicht een andere godsdienst te kiezen. alleen de ouderen mochten non blijven zodat het zou lijken dat er vrijheid van godsdienst is.
foto's en beelden van de Dalai Lama waren verboden. Ze moesten foto's van Mao Zedong in huis hebben. Ook praten over het boeddhisme was verboden. deed je dat toch? dan stond er een jarenlange gevangenisstraf op je te wachten.

In 1966 begint de culturele revolutie. De zwaarste tijden was van 1969 tot 1979 waarbij de chinezen (middels hersenspoeling) het verleden van de tibettanen volledig probeert uit te wissen.
Vanaf 1979 komen er weer contacten op gang en kunnen de tibettanen welke in ballingschap in India woonden weer terug naar hun geboorteland.

De 14e Dalai Lama woont echter nog steeds in India en voert nog steeds een geweldloze strijd tegen de chineese bezetting van Tibet.
Ik hoop echt dat er snel vrijheid voor Tibet is!

- volgens het boeddhisme worden we keer op keer opnieuw herboren. Om echt geluk te ervaren moet je goed karma hebben. Als we heilzame dingen doen heeft dat resultaat.
- als je mensen niet kan helpen, zorg er dan in ieder geval voor dat je hen geen kwaad doet.
- gedeeltelijk geluk is half geluk. Gedeeltelijk leed is half leed.
- wanneer je verliest, verlies de les die je ervan geleerd hebt niet.
- leef volgens de regels: respect voor jezelf, respect voor anderen en neem verantwoordelijkheid voor al je daden.

WIST JE DAT:
- je nooit meteen alle saus in de instandnoodles moet doen? veels te pittig. vuur uit je mond.
- ik Jak heb gegeten en gedronken?
- we ruim 2 uur in de rij hebben moeten wachten voor het Nepalese Consulaat om alleen maar ons paspoort af te geven voor de Visum?
- het deze ochtend sneeuwde? brrr, koud, sneeuw, nat, nog kouden, wachten, wachten, wachten, oke officieel bevroren.
- we 2 weken hebben geprobeerd naar het Nam-Tso Lake te gaan maar dit onmogelijk was door te veel sneeuw en ijs op de weg. errug jammer.
- Ik inmiddels eg gewend ben aan de hurk wc's?
- er soms geen afscheiding tussen de gaten in de grond is? dus je gezellig samen kan plassen?
- ik echt heb moeten shoppen voor warme kleren?
- ik de gat in mijn broek heb moeten laten maken gezien ik hier geen passende nieuwe broek kon vinden?
- een vrouwtje welke op straat zat met haar naaimachine deze heeft gemaakt?
- de nacht in Terdrom ijs-koud was door de vele gebroken raampjes in de kamer en mijn handdoek in de ochtend dan ook mege hard was gezien het was bevroren....
- Hier nergens geen verwarming is? koude kamers, doucheruimte en restaurants...
- ik toe ben aan zomerrrrrrr

  • 15 November 2007 - 08:04

    Bert:

    Jaaaa! Ik ben de eerste!

    Haa Carlalala!
    Geweldig meiske. Fantastische avonturen. Ook erg fijn dat je alle opgedane kennis met ons wilt delen. Zo leren wij hier ook nog wat van die verre landen...

    Blijf er maar lekker van genieten, dan blijven wij je wel missen...

    Groetjes en X,
    Bert

  • 15 November 2007 - 08:08

    Iwan:

    he meissie hier is het heerlijk warm
    groetjes

  • 15 November 2007 - 08:17

    Stefan Van Der Sande:

    Ha schoonheid, De 4 daagse word voor jou een peulen schilletje met die wereld conditie van jou...Je hebt meer winter als ons hier veel regen en wind en af en toe raampjes krabben in de ochtend echt Nederlands zullen we maar zeggen. Vind het super mooie verhalen om te lezen en ben dan ook zeer benieuwd naar alle foto's en de lange verhalen onder het genot van een biertje uit Nederland....Geniet er van en hoop je snel weer te zien heb weer genoeg te ouwehoeren.. Liefs en een mega knuffel je neef stefan xx

  • 15 November 2007 - 08:48

    Marieke (afrika):

    Hey super gaaf man!!! Ik waan me helemaal weer terug toen ik zelf in Tibet was (alweer 6 jaar geleden).
    Geniet er nog maar lekker van!!

    groetjes,
    Marieke

  • 15 November 2007 - 09:39

    Örjan:

    Fuck! denk ik een keer snel te wezen, zijn die collega's (die zeggen dat ze het zo druk hebben) me weer voor! Maar goed, ik kom ook nog wel eens op één ;-).
    Marruh lala, 't is weer zwaar indrukwekkend wat ik van je lees. En zo te merken ben je helemaal in je element "on top of the world"! Geniet er van maar vergeet ons niet!

    Groeten en een paar xx

  • 15 November 2007 - 11:31

    Sandra:

    Ha meiske! Superverhalen, geweldige foto's. Geniet ervan dan genieten wij vanuit hier mee. Met "ons" gaat het hartstikke goed. Gezond rond!!! We hopen vlug je verhalen weer te lezen en wachten vol spanning af op de volgende foto's en verhalen. liefs "ons". x

  • 15 November 2007 - 13:36

    Marieke Hulsbosch:

    hé carlala, super om lezen dat het zo'n ervaring is. heb eindelijk de site gekregen van diaantje dus kan je nu volgen! geniet van de momenten want dit is 'n once in a lifetime experience!
    xmarie

  • 15 November 2007 - 14:01

    Marlijn:

    Carla wat ben je toch allemaal aan het doen!! Dat je het durft joh dit avontuur. Erg leuk!! Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!! Groeten uit het zonnige maar koude Den Bosch!

    Marlijn XXX

  • 15 November 2007 - 16:48

    Els Knoope:

    Carla, ik zit het allemaal mee te lezen, over jou avonturen kan ik de krant wel mee volschrijven. Jammer dat het zo koud is Er zitten wel knappe mannen in het groepje die zullen toch wel een warme trui voor je hebben.
    Groetjes els.

  • 15 November 2007 - 18:15

    Amber:

    He carla, gezien ik weer een van de laatsten ben met een reactie, concludeer ik daar maar uit dat de laatsten degene zijn die het hardst werken!!Net een spinning clinic gevolgd met collega's. Dat was wel zwaar , maar vast niet zo zwaar als jouw weg naar de top van al die hoge bergen!!'t Ziet er wel geweldig uit daar. Beter als het uitzicht wat ik heb op 12 hoog in tilburg noord!!
    Geniet er maar van , dan genieten wij van jouw verhalen!! liefs amber

  • 15 November 2007 - 19:15

    Ons Pap En Ons Mam:

    Hee schat wat een leuk/lang verhaal weer, veel informatie over de kloosters heb je interesse?? Toch niet he!? Geniet van je 3-weekse trip met je groepje!!We missen je hier!!
    Dikke kus.

  • 15 November 2007 - 21:32

    Andy:

    Awsome! ;-) I want to go back and one day I'll be back :-)

  • 16 November 2007 - 12:40

    Bart:

    Als hekkensluiter van de lijst met reacties,

    Echt kei "Cool" die verhalen, ik word er jaloers van. Kan niet wachten om alle verhalen en foto's te komen bekijken. Doe voorzichtig en tot snel

    Dikke kus
    Bart

  • 17 November 2007 - 00:55

    Kees&Dana:

    Heey Carla, je bent dus toch nog in Lhasa; gaaf heh!!! Wij zitten nu inmiddels in Vietnam en hebben al heel wat regen gehad helaas. Maar nu in Nha Trang schijnt het zonnetje! Veel succes tijdens je reis verder, groetjes van je Trans- Mongolie- genootjes

  • 17 November 2007 - 10:06

    Wim Van Helvoort:

    Carla, prachtige foto's en mooie verhalen. Zijn wij maar saai bezig. Maar ben wel blij dat je gezelschap hebt. Zo'n klein blond ding alleen is ook niet alles.
    Geniet verder en heel veel plezier.
    Wim

  • 18 November 2007 - 23:15

    Paul (Afrika):

    Hey Carla,

    Gaaf hoor! Ben nu een maandje terug uit Tibet. Grappig om te zien dat je op de zelfde plekken bent geweest (Ganden, Jokhang, Samye, Potala). Een paar van de vlaggen waar je voorstaat bij Ganden zijn door ons opgehangen!! Het enige verschil is dat het bij ons nog een lekker temperatuurtje was. Veel plezier nog en ik kan je vast verklappen dat Nepal ook waanzinnig mooi wordt.

    Groeten,
    Paul.

  • 19 November 2007 - 07:47

    Marcel Van Den Elzen:

    Carla,

    In al je verhalen lees ik helemaal niets over het feit dat je al die fijne collega's zo mist!? Of, (slik) bezorg ik je nu een k-moment!?

    Het ziet er allemaal prachtig uit Carla. Geniet ervan. Dit is een ervaring die je noooooooooit meer vergeet.

    Groetjes,
    Marcel

  • 19 November 2007 - 08:54

    Ronald:

    Hééé ont-zet-ten-de stoere backpacker,

    Weer gruwelijk genoten van je update. Klinkt allemaal supergaaf en het ziet er mooi uit op die gave foto's. Aan Asie moet ik vooral aan palmbomen en tropisch fruit denken. Maar ik krijg het al koud als ik je verhalen lees. Hoe ist die Schneehöhe in Tibet eigenlijk? En de aprés ski daar? Lekker aan de yakthee onder aan de piste? Klingelt supertoll! Het is weer tijd om aan wintersport te denken. Er is al geboekt! Hier in Belgie na 157 dagen nog steeds geen federale regering maar alsjeblieft: zit daar niet teveel over in hoor. Je hebt al andere dingen aan je hoofd nietwaar.

    Happy trails again, Ro.

  • 19 November 2007 - 10:57

    Peter En Yvonne:

    Hee Kaatje,
    ga je straks switchen naar geschiedenis-lerares!!??
    Gave verhalen meis. Wat zal jij een superconditie hebben. Wij komen net ook terug van 4 dagen hiken, voor ons weer genoeg. Gisteren lekker pizza en fles rode wijn, toch meer ons ding ;)
    Geniet er lekker van.
    groetjes en dikke kus uit Argentinie.

  • 19 November 2007 - 19:39

    Ger En Wilhelmien.:

    Carla wat ontzettend spannend,en wat een goede conditie. leuk om je zo te kunnen volgen. Groetjes en een dikke knuffel van ons.

  • 19 November 2007 - 20:39

    Ingrid,Jeroen,Teun:

    Ha Kaatje,

    Moet ook iemand de laatste zijn met een berichtje.

    Kei leuk verhaal, heb weer genoeg geschiedenisles gehad voor het aankomend jaar. Maar wel leuk om te lezen.

    Hoe gaat het verder met je ?? Mis je ons al ?? Wij jouw wel hoor ! Maar wel heel fijn om te horen dat alles goed gaat met je. Geniet ervan.

    Ons weekendje weg was erg gezellig. Veel gegeten, gedronken en relaxed ! Ook hebben we lekker gezwommen en gewandeld (bij ons is het gelukkig allemaal vlak, en niet berg op-op-op). Hebben je wel gemist hoor, en ook ons Yvon en Peter.
    Dus volgend jaar gaan we met zijn alle !! Afgesproken ??

    Groetjes en een hele dikke kus en knuffel van ons alle drie.

  • 21 November 2007 - 20:37

    DdK:

    ja ja ja allemaal leuk hoor daar, maarrrrrrr hebben ze daar ook Carnaval!!!!

    Wij hier lekker wel! Alaaf. We hebben met de voetbal al voor 14 man gereserveerd in Breda, dus dat wordt een dolle boel. Ruilen?

    Al jaloers?

    PS. ahhhhhhhh doe alsjeblieft ruilen want daar is KEIgaver.

  • 24 November 2007 - 13:06

    Nicole:

    Ha Carla,

    als je de winter wilt ontvluchten zit je inderdaad fout. Maar top dat je ondanks de kou, lekker je ding aan het doen bent. En er voor kiest om daar te zijn, waar je een goed geveol bij hebt. Geniet straks van Nepal en ik wacht in spanning op je nieuwe verhalen.

    x Nicole

  • 24 November 2007 - 13:34

    Jimmy:

    Sjongejonge, zo kom je nog eens ergens!
    Adviesje: geniet van elk moment, en haast je niet!

    Groetjes, Marijn

  • 28 November 2007 - 19:25

    Berry:

    Lieve Carla,
    Kort maar krachtig... mooie foto's, leuke verhalen en een fantastische meid aan de andere kant van de wereld.
    'K kijk er naar uit om alle spannende verhalen te horen.
    x

  • 01 December 2007 - 12:11

    Christel:

    wauw wat vet allemaal !!!! Ik wou dat ik het lef had om dit allemaal te doen, maar helaas. Ik ben niet zo stoer!!
    Nog veel plezier daar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Carla

Spreuk van de dag: Droom niet je leven, maar leef je dromen. PLUK DE DAG!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 133221

Voorgaande reizen:

14 Januari 2009 - 01 Januari 2014

Carla op Avontuur

Landen bezocht: