9 miljon bicyclus in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Carla - WaarBenJij.nu 9 miljon bicyclus in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Carla - WaarBenJij.nu

9 miljon bicyclus in Beijing

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

23 Oktober 2007 | China, Beijing

SCHORPIOEN GEGETEN, CHINEESE MUUR BEKLOMMEN, DOOR DE HUTONGS GEFIETST.

Na 30 uur treinen, wat weer heerlijk was, kwam ik aan in het drukke Beijing. Ik loop het treinstation uit en dacht: ow, mijn god, wat een hoop mensen en wat een grote stad (even groot als Belgie en ruim 15 miljoen inwoners. pffff). Als dat maar goed komt.
Al snel zag ik Anna&Peet (engeland) en Lucia&Seamus (ierland) en we zijn met zn allen naar het gezellige Leo Hostel gegaan.

De dag erop zijn we met z'n allen de stad in gegaan. Naar het Tiananten Square, oftewel plein van de hemelse vrede, swerelds grootste publieke plein. En het was DRUK: het was weekend, dus hordes toeristen, groepen chineesen, twee aan twee, een rij lang mat allemaal dezelfde kleur petjes zodat de gids overzicht heeft.
Dan naar de Forbidden city, welke 500 jaar een verboden stad was. Hier leefde de keizer: De Ming en de Qing. de meeste gebouwen dateren uit de 15e eeuw. Mega groot met heel veel mooie gebouwen en prachtige details. we namen onze lunch bij Wangfujing snack street. heb lekker dumpling gegeten, maar ook.....schorpioenen aan een spiesje! de meest rare dingen zijn aan een spies geregen en wordt gegeten zoals kakkerlakken, zeepaardjes, sprinkhanen enz. Je moet alles eens geprobeerd hebben toch?!
maar de dag is nog niet om dus hop, de metro in naar Temple of Heaven. 267 hectare groot met enkele mooie tempels. Na de zonsondergang zijn we snel terug naar het hostel gegaan voor n lekker biertje.

Zondag rustdag, nee hoor. heb n fiets gehuurd en lekker heel de morgen in mn uppie door Beijing heen gefietst: geweldig! weg kwijt? Geen probleem, heb alle tijd.
Door de Hutong wijken (soort sloppewijken maar dan mooier). Op n gegeven moment mijn fiets neergezet en te voet door de smalle steegjes in de wijk waar mensen in minikrotjes wonen. Rechts, links, omhoog, omlaag en ineens ben je aan t eindje van het straatje. Er stonden 2 mensen, ze lachte en wenkte me meteen in hun kleine huisje. Ik kreeg een mandarijn en een mailskolf. we probeerde te communiceren, maar dat blijft lastig. erg lieve mensen. dan weer m'n fietsje op naar Jingshan Park vanwaar je hoog op n berg op n tempel een mooi uitzicht hebt over de daken van de verboden stad. Helaas veel smog vandaag dus weinig uitzicht.
In de middag effe shoppen. Wilde n lekkere warme trui voor Tibet kopen, maar die europeanen hebben veels te lange armen, dus alle mouwen waren te kort. Jammerrrr. Maar vrouwen....ben je van plan om naar Beijing te gaan? Neem dan een lege koffer mee. Je kan hier alles kopen (kleding, satijn, tassen, schoenen, elektronica) en het kost werkelijk niks. Een paradijs! Helaas niet voor mij want heb geen ruimte in mijn backpack...

Maandag weer vroeg opgestaan. Ik ga samen met Greg en Pippe (die ik in Mongolie had ontmoet) de Great Wall (Chineese muur) beklimmen van Jinshaling naar Simatai. Ik kan je alvast verklappen dat dat geweldig was!!!
De chineese muur, met zijn 1300 wachttorens, is 2000 jaar geleden gebouwd om de stad te beschermen tegen diverse invallen van nomadische ruitervolken uit het noorden.
De chineese muur is ca 5.000 km lang. De hoogte is gem 7-8 meter en de dikte is 6,5 meter.
Wij hebben maar 10 km over de muur geklommen, ruim 15 wachttorens gezien, daartussenin bergje op en af. De tocht duurde bijna 4 uur....de wal is namelijk erg stijl en rotsachtig. De uitzichten waren geweldig en er waren gelukkig maar weinig toeristen. Kortom: prachtige dag!!

Vandaag nog effe Lama Tempel bezocht en veel wierrook afgestookt. Deed iedereen daar, dus ik dacht: we doen gewoon gezellig mee. Vanavond ga ik Beijing weer verlaten en neem ik de nachttrein naar X'ian.

WIST JE DAT:
- de trein van Mongolie naar China door de Gobiwoestijn rijdt?
- dat bij de grens naar China de omderstellen van de trein worden gewisseld omdat ze in China een breeder spoor hebben?
- dat we bij de grens een formulier in moesten vullen, maar deze in chineese taal was geschreven? tsjah, wat staat er? wat moet ik invullen?
- dit een leuke bezigheidstherapie was?
- de temperatuur in China ca 20 graden is. heerlijk!
- Broodje chips erg lekket is?
- de bedden hier erg klein zijn? en ik dus elke nacht klem lig....

PS
- DdK: nrgrts al vaak geprobeerd, maar tot nu toe kan ik jou foto nog niet overtreffen. Hopelijk bied Tibet me nog enkele kansen..
- Giny, Jeffrey en fam van Gemert: Heeel veel plezier op het feest
- Ome Ger, alvast hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag
- Collegas: veel borrelplezier as donderdag. Ik baal dat ik er niet bij ben.

  • 23 Oktober 2007 - 08:26

    Stefan Van Der Sande:

    Ha die Carla, Wat een super gave dingen maak je toch weer ben jalours op je en wij maar werken en smorgens ramen krabben.... Ga zo door met genieten en maak er een super tijd van. Liefs Stefan x

  • 23 Oktober 2007 - 08:52

    Sandra:

    Ha Kaatje!! ziet er super uit, ben nu al benieuwd naar alle foto's. verder bij ons alles goed. dikke buik en vandaag gaan ze de kozijnen stellen van ons huiske. x san

  • 23 Oktober 2007 - 10:26

    Bertus:

    Ha Carlalala!
    Geweldig die verhalen! En dan te bedenken dat de kortste weg naar Carlalala dwars door het aardklootje is... Ik begin vast te graven hahaha!

    Mooie foto's ook, maar wat heb je toch op je hoofd? Een petje ofzo? ;-)))

    "Gij zult (blijven) genieten"! En wij kijken via je site ontzettend jaloers gewoon een beetje toe. Have fun!

    Groetjes,
    Bert

  • 23 Oktober 2007 - 11:27

    Judith:

    Een hennetje met een hanekam op de Chinese muur, wat wil je nog meer.... Echt toppie wat je allemaal doet!!!

    En wellicht dat ik een deal kan sluiten met ons Bertje, hij graven ik er snel doorheen ;-)

    Hoor snel weer van je, kuske xxx

  • 23 Oktober 2007 - 13:31

    Ingrid:

    Ha Kaatje,
    Gaaf joh, en ook fijn dat je bekende tegenkomt uit de trein. Ben je toch niet helemaal alleen !
    Hier alles goed. Teun heeft vandaag voor de eerste keer zijn eigen naam gezegt. Kei grappig !
    Heel veel plezier nog, geniet ervan, en tot het volgende spannende verhaal.
    Liefs je zus.

    (Dit is de tweede keer dat ik een berichtje maak voor je. De eerste keer heeft hij mijn berichtje er niet op gezet)

  • 23 Oktober 2007 - 18:48

    Yvonne En Peter:

    hey kaatje,
    Weer een super verhaal!! En fijn om te zien dat je het zo goed naar je zin hebt.
    Wij gaan morgen richting wijngebied in Argentinië voor ons dus geen biertjes of chinese but maar goede wijnen voor bijna niets!! Om een beetje in jouw sfeer te komen zijn we in Buenos Aires naar de Japanse tuin geweest ;-)
    Dikke kus peter en yvonne

  • 23 Oktober 2007 - 18:49

    Ome Henk Tante Ria:

    carla jij bent toch wel een echte wereldreiziger hoor,zo in je eentje door die grote stad fietsen,lijkt me heel leuk.hier heeft het al gevroren dus ook warme truien.veel plezier en geniet van alle leuke dingen groetjes en tot het volgende mailtje

  • 24 Oktober 2007 - 01:17

    Ons Pap En Ons Mam:

    De Chinese muur is echt indrukwekkend,zouden ze daar geen 4-daagse kunnen houden,dan doe ik mee!!!
    P.S.Het was fijn om je te horen van de week!!
    Dikke kus van ons.XXX

  • 24 Oktober 2007 - 05:50

    Örjan:

    Ha die Lala,

    Zover reizen om een stukje te fietsen ??!! Kan in Den Bosch ook! Ach pure jalouzie moet je maar denken. Gave foto daar op de chinese muur, die kan trouwens wel een opknapbeurtje gebruiken! Héél veel plezier daar nog en geniet ze !!

    Groeten van Örke

  • 24 Oktober 2007 - 08:11

    Mir:

    Lieve Kaat, geen hen te bekennen terwijl er zo'n mooie hanenkam op staat!
    Zo leuk om je te lezen en te weten waar je bent. Prachtige foto's. En wat fijn dat ik er ook nog van leer! Dikke zoen en pas goed op jezelf! xxx mirke

  • 26 Oktober 2007 - 07:26

    Jeffrey:

    Waauw Carla,
    volgens mij kan je als je weer terug bent(maar dat duurt nog een tijdje) zo voor de klas staan als geschiedenislerares.
    Je brengt de verhalen zo mooi.

    Ga zo door,
    Knuffels uit Hoofddorp !

  • 26 Oktober 2007 - 18:11

    Sandra C:

    He lief caatje,

    Wow, wat een verhaal weer. Hier blijft alles gewoon hetzelfde maar jij beleeft vanalles en nog wat. Hoogtepunten hier zijn een paar dagen naar wereldstad Groningen voor cursus en kilometerslange files op de terugweg.... weet wel wie het het beste heeft op dit moment!
    Geniet ze,

    X Sandra

  • 26 Oktober 2007 - 18:41

    Buur:

    hey die toos, zitten we in hong kong op ons dak met een paar zwedinnen te kletsen hebben die ook gewoon in het leo hostal gezeten..ik ook volgende maand!! lache.. zit nu laat op onze laatste en eerste overigens hotel kamer die video te editen.. morgen naar nanning! dan kumming, kom je ook? hi hi

    video staat op het weblog! cheers babe

  • 27 Oktober 2007 - 10:25

    DdK:

    Haidieho Carlalalalala,

    gaat helemaal goed daar met jou in het oosten als ik het allemaal zo bekijk in je verhalen. Top! Keep up the good work! o nee je hoeft niet te werken....wij wel..snif.

    Maar even een complimentje, je verhalen zijn er sinds vorig jaar, op het gebied van taal, goed op vooruit gegaan. Ik zie nergens meer oliefant staan.;-)

    Maar ben blij dat je voor mij al de dingen af gaat die ik nog wil zien. Nu beleef ik ze gewoon via jouw verhalen en foto's.

    Dus of je nog even langs het terracota leger wil gaan en levende inktvis wil eten, dan kan ik dat ook alvast van mijn lijstje afstrepen.

    Bijvoorbaat dank,

    DdK

  • 27 Oktober 2007 - 13:14

    Angela:

    Hee die Carla, in 1 woord FANTASTISCH. En wat het stappen betreft, ja je raad het al; jij bent er niet dus ging het niet door!!!! Je foto's zijn trouwens geweldig. Geniet ervan. Tot het volgende verhaal. Gr. Angela xxx.

  • 28 Oktober 2007 - 18:47

    Nicole:

    Ha Carla,

    indrukwekkend de Chinese Muur en de Tempel. En dat al vanaf foto, laat staan hoeveel indruk het voor jou moet maken als je er echt voor of op staat. Geniet er volop van!!

    Dan genieten wij van jou verhalen.

    x Nicole

  • 29 Oktober 2007 - 12:13

    Dennis M.:

    he Carla!!
    Wat geweldig wat je allemaal meemaakt zeg....kijk af en toe eens op je log...super meid !!!

    Doegie vanuit el hollanda (8 graden en in de nacht kouder dan 4 graden..brrr)!!

    Groeten,Dennis

  • 29 Oktober 2007 - 21:15

    Sandra (uit Krimpen!:

    He hai!
    Wat een gave trip heb je er inmiddels al op zitten. geweldig! Krijg helemaal de reiskriebels.. geniet nog van de komende maanden en tochten, have fun!!
    veel liefs Sandra

  • 30 Oktober 2007 - 10:36

    Tineke Broeren:

    Lieve Carla
    Het zijn prachtige verhalen en ik blijf je volgen, was ik ook nog maar jong maar pas goed op jezelf en blijf op je hoede,
    vertrouw op jezelf dan komt het zeker goed . Heel veel plezier en geniet ervan.

    Deze reis neemt niemand je meer af.

    Liefs van je collega. Tineke xxxx

  • 04 November 2007 - 10:09

    Marianne:

    Hee Carlalalala,
    Wat gaaaaaaf!! Ik wil ook weer weg. Wat een stoere 'chick' ben jij dat je gewoon in je uppie door die krottenwijken gaat lopen!! Of zouden die mensen gedacht hebben: 'wow een reus met een hanekam (of zie ik dat niet goed op de foto?), laten we die maar te vriend houden"...

    Carla nog heeel veel plezier en geniet ervan!
    Groetjes Marianne 'Luun'.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Carla

Spreuk van de dag: Droom niet je leven, maar leef je dromen. PLUK DE DAG!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 133224

Voorgaande reizen:

14 Januari 2009 - 01 Januari 2014

Carla op Avontuur

Landen bezocht: