De binnenlanden van Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Carla - WaarBenJij.nu De binnenlanden van Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Carla - WaarBenJij.nu

De binnenlanden van Mongolie

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

17 Oktober 2007 | Mongolië, Ulaanbaatar

MOOIE LANDSCHAPPEN, SNEEUW, PAARDRIJDEN, OVERNACHTEN IN GERTENTEN BIJ NOMADENFAMILIES, KOUD, VODKA, GEEN STROMEND WATER, STROOM EN WC, BACK TO BASIC......

MONGOLIE: in een woord geweldig. De afgelopen 8 dagen met 2 minibusjes en 7 andere reizigers door de binnenlanden van mongolie getrokken. 1300 km over hobbeleige zandpaden, door riviertjes, over rotsen, door woestijn, bergje op en af. En het uitzicht was continu verbluffend: wijdse uitzichten, bergen, sneeuw hier en daar een gertent in the middle of nowhere. Soms was het rijden al een avontuur op zich. Ongeloofelijk hoe sterk de busjes zijn.

Dag 1 was voornamelijk rijden. Behalve de eerste 70 km: 4 lekke banden!!! Gelukkig waren we met 2 busjes, maar bij de 3e lekke band hadden we toch echt een probleem; de reservebanden waren op. Gelukkig was er 15 km verderop een cowboydorpje waar we de banden konden repareren en hop; weer verder crossen.
Aan het eind van de dag kwamen we bij onze eerste gertent aan. Eerst met de nomadenfamilie een kopje melkthee drinken (water, jakmelk, mintthee en zout. Jaaaa, zout!). Appart smaakje maar gelukkig niet vies, want bij binnenkomst van elke gertent moet je dit drinken Als ze je iets aanbieden is het namelijk heeeel onbeleefd om het af te wijzen, dus vervolgens ook tabak gesnoven en zelfgemaakte vodka (van jakmelk) gedronken. Sjeee, sterk spul! Dan de eerste nacht in. Maar eerst effe naar de wc. De wc is hier een houten hokje ca 100 m verderop. Een gat in de grond, een paar planken erover en voila, men heeft een wc.

Dag 2: om half 8 kwam een dame ons vuurtje aan maken. En wat zien we daar? Buiten is alles wit. Het heeft gesneeuwd vannacht! Oke, even wachten tot de ger een beetje warm is an dan alle kleren aan die je bij hebt: majo, broek, thermoshirt, longsleeve, vest en nog een vest, muts en handschoenen. Woeps, nog koud buiten. Nadat ik een echte mongoolse jas aan kreeg was ik klaar voor het kameelrijden. Leuk!
Dan naar de 80 km lange zandduinen, maar ja, het was nu meer een sneeuwduin....
Dan door naar de volgende nomadenfamilie. Door de sneeuw werd het rijden nog spannenden. Glibberen en glijden.

Dag 3 t/m 5: we gaan paardrijden!!! 3 dagen lang! 100 km! Door de sneeuw en de kou....nog maar een extra broek aan dan....
Door de bossen, bergje op en af, wijdse landschappen, door half bevroren riviertjes, rotslandschappen, langs gnoes enz. Super. Minder prettig: zere kont, spierpijn en zere knieen....ik zal nooit een echte cowgirl worden. Wel prettig: de sneeuw smolt na 1,5 dag dus we zagen ook de natuur zonder sneeuwlaag
Telkens als we aan het eind van de dag een gertent zagen, klopte we aan en vroegen of we mochten blijven slapen. Geen probleem. De mensen zijn hier zo gastvrij! Regelmatig sliepen we op de grond maar dat was totaal geen probleem.

Na ons paardrijavontuur hadden we een leuke lunch. We hadden met z’n allen een geit gekocht, geslacht, gekookt en opgegeten. Best lekker. Hihi. Dan weer het busje in, en wat denk je wat ze bij de volgende gertent hebben?? Stroom! En een douche!! Maar tsjah het water is ijskoud, dus dan toch maar weer: lang leve de zwitsal snoetepoetsers.

Dag 6 t/m 8: rijden rijden rijden. Maar het blijft leuk. Dit keer slapen we bij de chauffeur Tsogoo en hebben savonds lekker aan de vodka gezeten en zaols gewoonlijk weer spelletjes gespeeld. Dan doorrijden naar het Terelj national park, onderweg wilde paarden gezien, een gier van dichtbij en het penisbeeld waar je kan bidden om zwanger te worden. Ik ben er maar niet te dicht bij in de buurt gekomen, gevaarlijk....
In het national park een hike tocht gedaan en op dag 8 was het tijd om terug naar Ulaan Bataar te gaan om onze kleren te wassen en heerlijk te douchen!

Mongolie is echt helemaal super!! Jammer dat ik morgen weer verder ga. Van de rustige natuur naar het drukke Beijing.

WIST JE DAT:
- In mongolie 2,8 mlj mensen en 3,4 mlj dieren leven?
- De meeste nomadenfamilies elk seizoen hun gertent afbreken en naar een betere lokatie verhuizen?
-Het overdag ca 2 graden is maar snachts ca -10 !!
- Ik heel blij was met mijn majo, handschoenen en muts...
- De diameter van een gertent ongeveer 5,5 m en in het midden een kachel staat om op te koken en jezelf warm te houden?
- Het snachts ijskoud wordt als je het vuurtje uit laat gaan....
- Ze naast hout ook koeienstront en geietenstront gebruiken om te stoken?
- We savonds vaak spelletjes speelde zoals hints en bulshit, met uiteraard bier of wodka?
- Er soms geen wc (houten hokje met gat in de grond) was, oftewel, je gewoon overal je behoefte kon doen.
- Hello= sain bai-na uu en thanks= ba-yar-la-laa is. (Dit is hoe je het uitspreekt maar ze hebben een ander alfabet.)

P.S.jes
- Marcel, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag
- fam vd Westelaken: hoe was de familiedag??
- foto's volgen later. kan de computer hier helaas niet aan, snif.

• 17 Oktober 2007 - 12:51

Bart Van Gerven:

Hey meis,

Kei gaaf jho die verhalen.
    Ik ben sjaloeoeoers!!!

Maar goed, binnenkort zien wij de Oostenrijkse sneeuw weer. Lekker 8 dagen vlammen in Solden!

Hey, geniet van je vakantie en we blijven je verhalen volgen

Gr.

• 17 Oktober 2007 - 12:57

Arjan:

Hallo Carla,

dus je voelde je wel thuis tussen die mongolen.....
    tabak snuiven..toemaar...snuif maar niet aan die koeien en geitenstr...!!

goed om te lezen dat het super is zover.
    Als je die kleren aan hebt is je rugzak niet zo zwaar...en die smoelepoetsers komen we bekend voor !!
    geniet er lekker van en ik kijk weer uit naar je volgende berichtje

groetjes,houdoe

Arjan

• 17 Oktober 2007 - 13:14

Judith:

Hé Lala,

van paardrijden 'n zeker kont, spierpijn.....wel OP het paard gezeten hoop ik. En die avondspelletjes met handen en voeten jaja. Nee, jij vermaakt je wel haha.
    Baalde dat ik je telefoontje vandaag heb gemist, dus doe maar snel weer een poging.

Veel plezier alvast voor in Beijing!!!

Kuske xxx
    J.

• 17 Oktober 2007 - 13:21

Marleen:

Wat klinkt dat geweldig leuk!!!!
    Dat is dan weer iets heel anders dan hier: herfst en regen (we hebben hier dan wel verwarming, zo'n vuurtje zo'n vuurtje klinkt ook wel heel aangenaam :) ).
    Gelukkig was het afgelopen zondag met de familiedag wel heerlijk weer, we hebben gebowld en gewokt. Jammer dat je er niet was, maar het was toch heel gezellig dus kunnen we er weer even tegen aan!
    Veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verhaal!
    groetjes

• 17 Oktober 2007 - 14:08

Iwan:

he reiziger, het is wel afzien als ik dit zo lees. maar daardoor juist wel weer iets voor jouw...toch?
    geniet er van en op naar beijing..

kusje

• 17 Oktober 2007 - 16:53

Nicole:

Jij zit in de sneeuw en Yvonne ligt op het strand... ha, ha. Maar wel goed om te lezen dat jullie allebei mooie avonturen aan het beleven zijn. Geniet ervan. Op naar Beijing.

xx

• 17 Oktober 2007 - 17:56

Jeffrey:

He Carla,
    ik hoef alleen mijn haren wat korter te scheren en ik kan zo meelopen als een monnik.
    groetjes Jeffrey !

• 17 Oktober 2007 - 19:12

Ons Pap En Ons Mam:

Hee kaatje, leuke klederdracht daar,dat is nog eens echt laagjesmode!!Al weer heel wat ervaringen rijker na dit eerste avontuur, ga zo door!!
    Groetjes en we missen je.
    XXXX

• 18 Oktober 2007 - 05:44

Bertjuhuhuh:

Ha Carlalala!

Wat ontzettend gaaf allemaal zeg! 'Klinkt' erg goed. ik ben benieuwd naar de foto's. Wellicht lukt het in Beijing om ze met ons te delen.
    We missen je, dus laat je vrolijke koppie maar gauw weer zien (via fotootjes dan hè...)!
    Blijf genieten, meiske.

x Bert

• 18 Oktober 2007 - 06:07

Örijanus:

Lala,
    Die outfit die je aanhebt lijkt me een aardig idee voor carnaval, duzzz....
    Ik moet trouwens bekennen dat ik toch aardig jaloers begin te worden op zo'n paardrijtocht.In één woord geweldig!
    Blijf zo genieten, drinken en lachen!

een groet en een X van mij!

• 18 Oktober 2007 - 07:05

Ingrid:

Ha zusje.
    Je hebt al heel wat meegemaakt in een paar weken tijd. Gaaf hoor. En wel opletten hoor, ze maken een alcohollist van je.....!!! Geniet ervan en tot het volgende verhaal. Marielle zei al dat je een boek moet gaan schrijven, ook zij heeft genoten van je verhaal !!!
    Liefs Ingrid.
    En natuurlijk ook de groeten van Jeroen en Teun.

• 18 Oktober 2007 - 07:06

Ingrid:

Bart; het staat 2-1 voor jouw, maar de strijd is nog niet voorbij !!!

• 19 Oktober 2007 - 16:22

Peter En Yvonne:

Heee Kaatje,
    wat een gaaf verhaal!! En ontzettende mooie foto`s.
    Hoe bevalt het in de sneeuw als kouw-kleumzijnde?? Lang leve het thermo-ondergoed!!!!
    Nou, Peter en ik hebben net geskydived!! Wat ontzettend gaaf is dat zeg!!
    Nou, lieve zus nog heel veel plezier.
    dikke kus

• 20 Oktober 2007 - 13:44

Jacqueline De Jong:

...ik vraag mij af waarom ik nog in nederland ben en niet zoals jij de wereld over gaat alle andere mooie plekjes aan het ontdekken ben!!! Super wat je meemaakt, geweldig om te lezen! Enjoy! x

• 20 Oktober 2007 - 16:20

Jula:

Ha die Carla, op weg naar het nog verdere China. Je kunt nu al een boek schrijven en wat een leuke/prachtige foto's. Jammer dat de communicatie zo moeizaam is, maar zo aangepast aan de dresscode van de plaatselijke bevolking (staat je prima!) vind je vast aansluiting! Kun je nog makkelijk bewegen met al die lagen over elkaar? Ik zie op 'Weeronline' dat het in Beijing een heerlijk voorjaarstemperatuurtje is, kan er weer wat in de rugzak. Benieuwd welk pittig drankje je in China krijgt aangeboden als het daar ook weer wat frisser wordt. Geniet lekker verder en tot je volgende bericht (met foto's hopelijk!). xx

• 22 Oktober 2007 - 17:37

DdK:

Hey Carlalalalala,

Hopelijk heb je niet te veel zitten bidden bij dat beeld, want dan heb je straks niet alleen op bobbel op je rug maar ook nog eens op je buik!

Of zijn ze nu een penisbeeld armer in mongolië?

In ieder geval ziet het er allemaal weer goed uit wat je aan het doen ben! En weet je wat. Het zit er nog lang niet voor je op. So enjoy!

nrgrts

DdK