Dat is pas uitwaaien! - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Carla - WaarBenJij.nu Dat is pas uitwaaien! - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Carla - WaarBenJij.nu

Dat is pas uitwaaien!

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

21 Januari 2010 | Argentinië, El Calafate

ZONNEBANDEN IN MAR DEL PLATA, HALLO MARCEL, MIJN 30STE VERJAARDAG, ZEELEEUWEN EN PINGUINS, DE GIGANTISCHE PERITO MORENO GLACIER, EEN 2 (IPV 3) DAAGSE HIKE IN DE FITZ ROY MOUNTAINRANGE, UIT/WEGWAAIEN OP DE BERG, WEER ALLEEN VERDER NAAR HET ZUIDEN, EN.....HET EIND VAN MIJN REIS IS IN ZICHT!!

Voordat ik naar Pategonie ga en de kou op zoek, maak ik een stop bij het strandplaatsje Mar del Plata. Lekker enkele dagen op het strand liggen, opwarmen tot op de botten en van de zon genieten. En ik ben niet de enige...Mar del Plata is namelijk de meest populaire Argentijse strandbestemming. De standen liggen VOL! Echt niet normaal!
Je kan jezelf hier uren bezig houden met mensen kijken: vrouwen met de perfecte figuurtjes en allemaal in stringetjes. jaja, mannen, echt een paradijs voor jullie. Maar vrouwen, niet getreurd, voor ons lopen er voldoende bruine gespierde aantrekkelijke mannen rond met genoeg sexappeal :P
En terug in het hostel wachten de mannen van de band ´Clima Perfecto´ op ons voor een prive show welke later op de avond overgaat op een groeps-karaoke. Niet verkeerd he?!

Na enkele dagen relaxen neem ik de nachtbus naar Puerto Madryn, Hallo Pategonie!! En weet je wat? Het is wel wat frisser, maar nog niet zo van...Brrrr.
Hier wacht ik marcel op van het vliegveld in Trelew. Wha, wat gezellig. Maar wat is hij wit! Of ik zo bruin? We stappen in de bus en kletsen al vollop. Hey, even de tijd in de gaten houden. Tik, tik, tik, het is 12 uur! Ik ben jarig...30 jaar!! Ik haal de fles wijn, 2 glaasjes en een bord met lekkere hapjes tevoorschijn. Het is 'feest' in de bus. haha.
Marcel heeft voor mijn verjaardag een hotelkamer geregeld. Het enige 4 sterren hotel in de stad. wauw, wat een luxe!
Na enkele uren geslapen te hebben vieren we mijn verjaardag. Een lux ontbijtbufet, even zonnebaden op het strand totdat we echt gezandstraald worden door de harde wind, dan een argentijnse steak voor lunch, een middagdutje, een bezoekje aan de spa, een heerlijke massage en een gezichtsbehandeling om mijn 30ers rimpels weg te werken (poging mislukt), nogmaals eten en een flesje wijn. Heerlijke dag dus!
De volgende dag huren we een auto en rijden naar Peninsula Valdes. Een schiereiland welke voornamelijk uit woestijn vegetatie bestaat maar waar ook wat dieren leven. Op Punta Norte hebben we een zwerm zeeleeuwen gezien en 50 km verderop liepen de grappige pinguins rond. We hadden geen geluk met de orkas en de walvissen zijn vorige maand weggezwommen...

We reizen verder naar het zuiden en komen na 18 uur aan in het spookstadje (hallo casper) Rio Gallegos. Daar moeten we 5 uur wachten op de volgende bus welke ons in 4 uur naar El Calafate brengt, terug naar de andesbergen. Deze reisdag is eigenlijk weer feest...want ik ben precies een jaar op reis!
De grootste touristenatractie hier is de nabijgelegen Perito Moreno Glacier. Een gletsjer van 30 km lang, 5 km breed en 60 m hoog. Gigantisch! We maken eerst een bootrit en vervolgens lopen we enkele uren over de verschillende platforms om de gletsjer van verschillende hoeken te kunnen bewonderen. Wat alles nog indrukwekkender maakt is dat de ijsmassa per dag 1 tot 2 meter verder schuift. Dit kan goed waargenomen worden door het gekraak van de over elkaar schuivende ijsbrokken, maar ook zie je regelmatig grote ijsbrokken van deze geltsjer afbreken. Je hoord een luide krak, een donder en een splash van het ijs in het water. Tho!

Van El Calafate gaan we naar El Chalten, een piepklein (maar snel groeiend) dorpje aan de riviervallij met op de achtergrond de snowcapped torens van de Fitz Roy bergrange. Een goede plek om te gaan hiken. We besluiten 3 dagen te gaan hiken. Dus bepakt en bezakt met slaapzak, tent, matje, kooktoestel, pan, bordjes, eten, snacks en...wijn... starten we in de miezerregen onze hike naar de eerste campsite.
Na de tent opgezet te hebben en een bordje pasta gegeten te hebben doen we de sidetrip naar Laguna de los Tres op 1150 m hoogte. Het was echt een lachwekkende hike omdat het echt kei en kei hard waaide. De zonnebril van Marcel waaide van zijn hoofd, vloog door de lucht en hup, de afgrond in. Geregeld waaide de wind ons gewoon omver. ik voelde me net Olijfje van Popay. Soms moesten we al zittend/liggend op de grond wachten tot de wind weer wat afnam om vervolgens heel oplettend verder te lopen. Dit is pas uitwaaien!! haha.
Maar vanaf de top van de berg hadden we prachtig uitzicht op een turquase blauw meer en de Cerro Fitz Roy, een met dikke laag sneeuw bedekte rotspiek van 3450 m. Voor echte rotsklimmers moet dit de ultieme (lees dodelijke) uitdaging zijn...
Na een winderige en reganachtige nacht breekt dag 2 aan. We maken eerst een kleine hike naar het uitzichtpunt over de gletsjer Pierdas Blancas, dan pakken we onze tent in en lopen via laguna madre y Hija door de dode bossen naar Glacier Grande en Cerro Torre. Hier ging het gebeuren. Marcel vond mij al de hele dag sjagerijnig (wat ik totaal niet zo vond) en hij wilde niet verder lopen tot er een oplossing was. Toen ontstond er een onzinnige stomme discussie waarbij allerlei stommiteiten gezegd werden. Toen ik het allemaal wel welletjes vond en dacht dat het beter was ons mond te houden en af te koelen door verder te lopen wilde Marcel afhaken en terug naar het dorp. Maar voor dag 3 hadden we al een ijshike/tocht geboekt dus ik vond het ook prima alleen verder te gaan en de tocht af te maken. Maar ja, ik kreeg maar 2 opties. Of met Marcel terug, of alle gehuurde spullen meenemen, dus ook zijn matje enzo. Wat denk je wel? Ik heb geen rug van staal. Nou ja, ik heb geen andere keus, dan mee terug naar het dorp te gaan.
Daar hebben we nog als 2 volwassenen over de situatie gesproken en vervolgens hebben we onze wegen gesplitst.

Marcel gaat de warmte in het noorden opzoeken en ik ga door naar het zuiden, voor meer wind en regen....
Ik steek de grens naar Chili over en maak me klaar voor een 5 daagse (!!) campeer hike in Parque Nacional Torres del Paine.
Als ik daarvan hersteld ben ga ik door naar het einde van de wereld en dan....terug naar Buenos Aires en...NAAR HUIS!!!!
Precies op tijd voor de carnaval, een paard in de gang en zak us lekker deur.
Ja mensen ik heb er zin in. Ik kan niet wachten jullie weer te zien!!


WIST JE DAT:
- ze me in Mar del Plata gerobt hebben? 2 mensen botste diverse malen tegen me aan bij de drukke bushalte en ondertussen hebben ze de ritsen van mijn rugzak geopend en hun handen erin gegraait. Nou ja zeg! Foei, dat mag niet! Gelukkig hebben ze niks waardevols kunnen vinden (nana), maar ik ben wel weer een zonnebril armer wat irritant is.
- Marcel van het thuisfront een lief kadootje mee had genomen?
- Het echt wel weer lekker was om na een jaar weer eens auto te rijden. Corsatje, ik kom eraan hoor!
- Ik binnenkort naar huis kom(rond 8 februari)? maar ik de exacte datum nog niet weet? ik snel mijn vlucht zal boeken?!


SPREUK VAN DE DAG:
- wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.

TIP:
Voor meer foto´s en videos zie mijn fotoalbum op hyves:
http://carlakaatje13.hyves.nl/

  • 22 Januari 2010 - 07:12

    Christel:

    Hoi Carla

    Wat leuk om je verhalen weer te horen en wat een mooie foto's weer !!! Enne.... die rimpels van je 30e verjaardag zie ik niet op de foto hoor !!! hahaha
    Nog veel plezier en tot horens.

    Kus Christel

  • 22 Januari 2010 - 09:10

    Stefan Van Der Sande:

    Ha ha die Carla,

    Je weet het wel voor elkaar te krijgen he, een van de weinige nl daar en jij jaagt hem weg ha ha. Je bent waarschijnlijk beter af zonder hem daar dacht ik zo....Een voordeel je was niet alleen toen je je 30 ste verjaardag vierde. Dus bij deze nogmaals van harte gefeliciteerd met je verjaardag en geniet nog van je laatste dagen daar en hoop je snel weer in het ook koude nl te zien.

    Liefs stefan xx

  • 22 Januari 2010 - 09:19

    Mirjam:

    wow,
    mooie bergen!

  • 22 Januari 2010 - 11:51

    Peter En Yvonne:

    Hee ceremoniemeester, het werd ook wel voort tijd dat je terug komt!!! Heel veel plezier bij Torres del Paine en Ushuaia. Je gaat nog hele mooie dingen zien en meemaken voordat je naar huis komt. Geniet er nog van. En tot snel!! ;) dikke kus

  • 22 Januari 2010 - 17:42

    Renate:

    Ha Carla,

    Wat een timing... terug voor de carnaval! Geniet nog van de laatste weken en tot snel!

    Groeten Renate

  • 23 Januari 2010 - 11:10

    Tante Ria Ome Henk:

    Geniet nog maar een paar weken van je reis.Het is zo carnaval,hier is alles goed.Ome henk vraagt zich af waarom je niet meer strandfoto's hebt gemaakt,die bergen heeft hij al genoeg gezien.Veel liefs uit Vught en tot snel.

  • 23 Januari 2010 - 12:59

    Ingrid:

    Ha Kaatje,
    Het zit je niet echt mee he met de mannen ! Gelukkig heb je veel geleerd, en ga je gewoon verder met wat je leuk vindt en wat je graag wil doen. Geniet er van en dat gaan we gezellig carnaval vieren als je weer terug bent in Nederland. Heb heel de carnaval vrijgenomen, dus we maken er een feestje van.
    Geniet nog van je reis, en we horen snel wanneer we op schiphol klaar moeten staan.
    Liefs je zus. XXX

  • 23 Januari 2010 - 20:35

    Ons Pap En Ons Mam:

    Hee schat, zo'n mooie sneeuw en zon hebben we ook gezien in Oostenrijk, maar helaas geen gletchers. Jij een laatste hike tocht voorlopig en dan wachten wij je op, op Schiphol. Jippie !!!!!
    Tot dan en dikke kus.XXX

  • 25 Januari 2010 - 19:07

    San:

    Ha meissie,
    JOEHOE je komt bijna naar huis! Ik heb genoten van al je verhalen maar de volgende hoor ik graag weer LIVE (en nee, dan bedoel ik niet skype!!!). Gaan we lekker bijkletsen en carnaval vieren! Tot heeeeel snel!!!
    Liefs San

  • 27 Januari 2010 - 10:11

    Amber:

    hoi carlaatje,
    het is aftellen! Kom maar snel naar huis, we spreken snel af! ik ben vannacht terug gekomen van een weekje egypte, dat was genieten, zonnetje, cocktail, strand en nog een cocktail!
    tot over ca 2 weken!!

  • 01 Februari 2010 - 05:08

    Dennis:

    Marcel zuigt!

  • 01 Februari 2010 - 13:05

    Bert:

    Ha Carlalala!

    Weer mooie verhalen en foto's, maar 't is mooi geweest.... Je loopt alleen nog maar ruzie te maken daar hahaha. Kom nou maar wwer 's naar het o zo schitterende Nederland! Best leuk ook hier...

    Tot carnaval!

    Groetjes,
    Bert

  • 02 Februari 2010 - 07:01

    Örjan:

    Hey Lala,

    Je timing om nét voor carnaval terug te komen is wel heel opvallend :-)

    Oke, het eerste biertje is van mij!

    groeten,

    Örjan
    (Zie je; toch een reactie!)

  • 03 Februari 2010 - 11:09

    Tineke:

    Hoi Carla

    Wat een avontuurlijke reis is dat geweest.
    Stoer hoor!
    Misschien nog eens tot ziens en goede reis terug.
    Groetjes Tineke

  • 03 Februari 2010 - 11:34

    Angela:

    Hee Wereldreiziger,

    Fantastisch verhaal weer en prachtige foto's. Nog een paar dagen en dan ......... is het Carnaval. Wel toevallig dat je dan terug bent (ha ha). Groot gelijk. Ik hoop je dan te zien en dan pakken we er samen 1 of 2 of .......!

  • 06 Februari 2010 - 18:32

    Ons Pap En Ons Mam:

    Hallo Kaatje, je laatste uurtjes in Zuid-Amerika want morgen begint je terugreis. Nog even koffieen met oude bekende, Diego gedag zeggen en dan naar huis !!! Goede terugreis en hier wacht; de hagelslag, rookworst, verse melk, eierkoeken en niet te vergeten de boerenkoolstamppot op je.
    En carnaval natuurlijk !!We zien je op Schiphol.

    Het welkomstcomitee en de rest.
    XXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, El Calafate

Carla

Spreuk van de dag: Droom niet je leven, maar leef je dromen. PLUK DE DAG!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 133061

Voorgaande reizen:

14 Januari 2009 - 01 Januari 2014

Carla op Avontuur

Landen bezocht: