Een eiland voor iedere dag van Centraal naar Zuid - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Carla - WaarBenJij.nu Een eiland voor iedere dag van Centraal naar Zuid - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Carla - WaarBenJij.nu

Een eiland voor iedere dag van Centraal naar Zuid

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

05 Mei 2009 | Panama, Panama-stad

VULKAAN BARU IN DE NACHT, 3.475 M, OP NAAR DE CARRIBEAN, FIETSEN TOT DE KETTING BREEKT, KAYAKKEN TOT HET REGENT, RUM TOT IN DE NACHT, KWADBIKEAVONTUUR, MIAMI OF THE SOUTH, PARTY IN CALLE URUGUAY, HET INDRUKWEKKENDE PANAMA KANAAL, SAN BLAS EILANDEN, MET DE ZEILBOOT NAAR COLOMBIA EN HALLO ZUID AMERIKA!

Het is me gelukt. Ik heb Ramon uit Spanje zo gek gekregen met mij de Vulkaan Baru in Boquete te beklimmen.
Om half 11 savonds starten we onze hike. Op, op, op, beetje naar beneden, op, weer naar beneden, en op, op, op. Het is geen makkelijk pad, vol met kiezels en rotsen welke bij elke stap wat wegschuiven. Pfff, best pittig. Hoe hogen we komen, hoe kouder het word en zwaarder en vermoeiender. Tsjah, het is immers midden in de nacht. Gekken!
Maar na 5 uur bikkelen zijn we van 1.800 m in 13 km naar de top op 3.475 m gegaan. Joehoe! Op het hoogste punt van Panama!
Oke, maarrrrr het is pas 03.30 uur. En ja, het duurt nog even voordat we van de zonsopkomst kunnen genieten. Dus oke, proberen een dutje te doen? Na 15 min zijn we zowat bevroren. Wow, wat is het koud.
En dan komt Ramon met een geweldig idee. We maken een kampvuurtje! Zo fijn!
Na 2,5 uur wachten komt de zon eindelijk op, een oranje bol boven een wolkendek boven de jungle. Erg mooi.
En dan, hopla, in 4 uur weer 1.700 m naar beneden. Het was een overwinnende nacht.

Van Boquete ga ik naar Bocas del Toro, een eilandengroep aan de Carribean. Hier zie ik Jason weer, de gezellige canadese jongen welke ik op de Bay Islands had ontmoet.
Hier hebben we diverse dagen heerlijk genoten op de verschillende eilandjes: zwemmen, swingen in de vele kroegen, wandelen door de jungle, met een glaasje rum genieten van de zonsondergang en relaxen in een hangmat tot laat in de avond. Tsjah, ai, probleem, tijd beetje vergeten. Hoe komen we nu terug bij ons dorpje? Er rijden geen taxis of bussen meer. Na wat ouwehoeren is een lokale man ons bereid met zijn kwad terug te rijden. Gaaf. Alleen 1 probleem....hij heeft geen light en het is een pikkedonker onverhard hobbelend pad door de jungle. Met een zaklamp in de hand gaan we op avontuur waarbij ik met volle teugen geniet en waarbij we nog in ons dorp aankomen ook.
We hebben tevens fietsen gehuurt, lekker een beetje beweging. Maar het waren weer eens friekandelfietsen waarbij de ketting breekt als je net op een ver punt bent.... Liftend terug dan maar.
Oke, dan gaan we kayakken met de glazen bodem. Kunnen we visjes kijken vanuit onze luie stoel en op ongerepte strandjes aanmeren. Maar als we weer net op een ver punt zijn begint het te regenen en dus tijd om terug te peddelen en met een fles wijn op het balkon te eindigen.

Het begint meer en vaker te regenen dus ik neem afscheid van Jason en ga verder naar het zuiden.
Panama City, een grote rijke stad welke ook wel de ´Miami of the south´ wordt genoemd. Wolkenkrabbers, drukke straten, cafe´s en bars, geweldig maar duur uitgaansleven in Calle Uruguay, casino´s en veel neonverlichting is het beeld van Panama City. Maar Panama heeft ook een mooi oud stadsdeel, Casco Viejo, waar ik een geweldig hostel heb gevonden: Luna´s Castle, met internet, tafeltennistafel, pannenkoekenontbijt en een relaxte bioscoop!!
En waar tevens ook een leuk, goedkoop, primitief uitgaansleven bestaat met een livebandje welke onder een paar golfplaten (=bar) spelen met een regenton als koelkast. Geweldig!

Panama staat bekend om zijn....PANAMA KANAAL!
Het is eigenlijk een aaneenschakeling van kanalen dat de Pacific via het meer van Gatun met de Caraïbische zee verbindt (totaal 80 km). De schepen moeten 26 meter hoogteverschil overbruggen via meerdere sluizen. Jaarlijks varen er ongeveer 14000 schepen door het kanaal. En het zijn niet de kleinste bootjes. Wereldwijd worden schepen gebouwd op de afmetingen van de sluizen van het kanaal: 305 m lang en 33,5 m breed.
Josh, welke ik in het hostel heb ontmoet, en ik hebben een kijkje genomen bij de Miraflores Locks waar we een vrachtschip en een gigantisch cruise schip de sluizen hebben zien passeren. Wat indrukwekkend!!
De schepen worden voorbewogen door treintjes op het vaste land. Het past echt precies. De cruise schip had aan beide zijde een ruimte over van 60 cm! Deze cruise, vol met zwaaiende rijke oude mensen, jaquizies, bastketbalveld, zwembaden en veel meer luxe mag maar liefst 20.000 dollar betalen voor een 8 uur durende trip door het kanaal. Maar ja, omvaren is ook zoeits...
Ik vond het echt magisch om dit gezien te hebben!

En dan gaat het gebeuren.....Ik stap samen met 4 andere reizigers op de zeilboot Esmeralda. Neej, ik ga niet door het Panama Kanaal, maar naar COLOMBIA. Op naar ZUID AMERIKA!!
De zeiltocht duurt 5 dagen waarbij we 2 dagen op San Blas eilanden stoppen.
De San Blas archipel is een 226 km lange smalle strip en bestaat uit liefst 365 paradijselijke eilandjes, een voor iedere dag zoals de Kuna, de inheemse bewoners van de eilanden, zeggen. (On)bewoonde fantasy eilandjes bedekt met kokosbomen en omringt door witte zandstranden met turquoise caribbean zee welke ook luisterd naar de naam Camarca de Kuna Yala.
Jep, na een korte zeiltocht waarbij we vergezeld worden door enkele spelende dolfijnen arriveren we daar.
Wie is we? ik met de mannen: Alexus(eng), Mark(eng), Marcus(Tsjechie), Eddy(Italie) en onze capitein Oliver: 54 jaar, moeilijk in omgang, gedragsstoornis, ex drugsverslaafd, nu alcoholverslaafd welke vor een extra interesante tocht zorgde...

We verblijven 2 dagen op en tussen de verschillende kleine eilandjes zoals Wichubhuaja, Chichime groot en klein. Op het grote eiland, welke nog steeds klein is (je kan het eiland in 7 min rondlopen) wonen 25 mensen. De echte Kuna bevolking waarbij de vrouwen nog in klederdracht lopen (helaas geen foto´s toegestaan) en wonen heel basic in kleine bamboehutjes.
2 dagen San Blas was een en al genieten: relaxen, zwermmen, snorkelen, lekkere vis eten, gezellig kletsen en vooral genieten van de uitzichten.

Dan is het tijd voor 2 dagen hel....De oversteek van Panama naar Colombia (Cartagena). De open zee op.
Oke, beetje overdreven, zo erg was het nou ook niet. De eerste uurtjes gingen goed. De zeilen waren omhoog, we hadden goede wind, de golven waren hoog en we moesten ons goed vasthouden. Rond 5 uur gaat het mis. Ik ki... (spuug) de longen uit mijn lijf. Ik plof op bed waar ik flink zeet, spuug en me misselijk en beroerd voel. Dan val ik in een diepe slaap. De dag erop bestaat uit slapen, slapen en slapen. Ik kom overeind voor de wc, en hupla ben weer misselijk. Aan het eind van de dag schep ik even een luchtje op het dek maar beland al snel weer in bed. Gezien ik niks meer heb gegeten hoef ik gelukkig niet meer te spugen. We gaan alweer de 2e nacht in. Zzz, slapen, niks eten en niet bewegen en dan zegt de capitein aan het eind van de ochtend dat we er bijna zijn. Juppie!

HALLO LAND, HALLO CARTAGENA, HALLO COLOMBIA, EN VOORAL HALLO ZUID AMERIKA!!!
Nieuw continent, nieuwe avonturen, dus...Blijf me volgen!!!

WIST JE DAT:
- ik eigenlijk nog even wilde gaan surfen in Santa Catarina? maar gezien het regende besloot ik verder te reizen.
- ik een behoorlijk lange zoektocht heb gedaan naar een zielboot naar Cartagena, Colombia? tips voor andere reizigers: Luna´s Castle Hostel in Casco Viejo of www.hostelwunderbar.com.
- De gemiddelde prijs voor een doortocht over het kanaal ongeveer 80.000 dollar is? Het gewicht van het schip bepaalt de hoogte van het bedrag. Het record staat op naam van een Noors cruiseschip waarvan de kapitein 313.000 dollar moest aftikken in oktober 2007. Richard Halliburton hoefde in 1928 slechts 36 dollarcent af te rekenen. Hij is in tien dagen door het kanaal gezwommen.
- Onder leiding van een Nederlands bedrijf Panama binnenkort aan een uitbreiding van de sluizen en kanalen begint om de capaciteit te verdubbelen?
- Plaza de Francia is opgedragen aan de 22000 Franse arbeiders die omkwamen bij de eerste poging het kanaal te graven? De belangrijkste doodsoorzaak was malaria en gele koorts.
- het cruise schip dat we zagen passeren een nederlands schip was? Holland Amerika Line
- Esmeralda een mooie 42 feet zeilboot is?
- we snachts gewoon door zeilen en dus om de beurt een wacht moeten houden? kijken of we nergens tegenaan zeilen. Maar gezien ik de zeike was, had ik een vrijkaartje. fijn!
- Ik van de 40 uur open zee, er 35 liggend heb doorgebracht?
- we aan land nog veel last hadden van zeebenen?
- Maar ik ondanks dat de zeiltrip geweldig vond? en het eigenlijk helemaal niet als vervelend heb ervaren?
- Ik familie van Gemert heel veel plezier wil wensen met het familieweekend!!! Jammer dat ik er niet bij kan zijn...

SPREUK VAN DE DAG:
- The way down leads to the palace of wishdom.

TIP:
Voor meer foto´s zie mijn fotoalbum op hyves:

• 06 Mei 2009 - 00:09

Ons Pap En Ons Mam:

Jippie, ik ben de eerste!! Schitterend verhaal weer schat met ontzettend mooie foto's van zon-zee-strand, nog even en dan komen we meegenieten met je en Zuid-Amerika onveilig maken.
    Dikke kus en tot snel.XXX

• 06 Mei 2009 - 05:40

Bart:

Hey Kaat,

Super verhaal. komen ullie (o)pa en (o)ma naar Zuid-Amerika? Zal wel een bende worden! sorry vaders... -:)

Nog veel plezier!

• 06 Mei 2009 - 07:53

Christel:

Hoi Carla,

Wat een mooie verhalen weer !!! En die foto's ..... Je krijgt spontaan trek in een bounty als je die mooie witte stranden ziet met die palmbomen !!!! Haha.

Nog veel plezier en wij gaan zeker dit weekend genieten met heel de familie !!!
    Dikke kus uit Erp
    Christel Arlon Aron Sven en Nick

• 06 Mei 2009 - 08:07

Jeffrey:

Ik kijk naar buiten en het regent hier.
    Maar ik word weer blij als ik jouw verhalen lees.
    Groetjes uit Hoofddorp!

• 06 Mei 2009 - 09:04

Örjan:

Hey lala,

Sjeezus, wat voel ik me zielig wanneer ik die foto's bekijk! 'T ziet er allemaal weer schitterend uit. Blijf plukken die dag en veel plezier in Zuid-Amerika.

Groeten,

Örjan

• 06 Mei 2009 - 09:17

Renate:

Ha Carla,

Als ik die lui op Esmeralda zie, zou ik toch een keer extra nadenken, of ik daar als enige vrouw wel bij zou durven!

We proosten met het familieweekend wel een keer extra op je, extra rosetje...... en nog een.....en nog een.

Groetjes
    Renate

• 06 Mei 2009 - 09:27

Sandra C:

He Caatje,

Geweldig verhaal & supermooie foto's! Vooral de Pluk-de-dag foto natuurlijk! Die gaat nog een speciaal plekje krijgen!!! Oftewel: GOED BEZIG!!!

Hele dikke kus, San
    PS. Ook in dit berichtje zit een hint verstopt voor je verassing... ;-)

• 06 Mei 2009 - 09:28

Stefan Van Der Sande:

Carla Carla wat een prachtig verhaal en prachtige foto's heb je ons weer gegeven. Geniet er iedere keer weer super van. Maar kan me er iets bij voorstellen hoe je was op die zijl boot 40 uur lang, je zag al wit toen we maar 1 uurtje op de boot zaten ha ha. Geniet er maar super van en maak er ook een super tijd van als jullie pa en ma er zijn.

Heel veel liefs en knuffel van je buddy Stefan xx

• 06 Mei 2009 - 11:06

Amber:

Ik had nooit gedacht dat jij vrijwillig op een boor zou stappen! Wat zul je beroerd geweest zijn, heb medelijden! Ik weet nog wel hoe beroerd je was tijdens het boottochtje in Turkije. Verder was je verhaal weer jaloersmakend leuk! geniet ervan. Wij vertrekken morgen naar Griekenland, mail je daarna! Liefs Amber

• 06 Mei 2009 - 18:55

Tante Ria:

Hoi Carla
    Wat een schitterend verslag weer.Wij vinden de foto's zo mooi zeker de blauwe zee en witte stranden, om jaloers op te worden.Wij gaan het weekend op je proosten en hopen dat je nog veel mooie verslagen zult mailen.Veel liefs uit Vught

• 07 Mei 2009 - 10:12

Jacqueline De Jong:

Hey girl, hai Olaf!

Once again a super story!
    Enjoy the joy ik geniet met je mee!
    (ik bleef toch even hangen bij de foto: zon, zee, rum en.. vooral Jason; lekker hoor ha ha!)

kussies vanuit harderwijk

• 10 Mei 2009 - 16:43

Zorro:

wat een leventje heb je toch ;)

• 11 Mei 2009 - 12:04

Bert:

Ha Carlalala!

Net terug van Sardinië (ook leuk hoor), dus wat 'late' reactie...

Heerlijke verhalen weer...35 uur kitsen op een bootje, lekker hoor!
    Verder ook weer erg mooie foto's, vooral die van de 4 zeesterretjes ;-)

Carla, geniet van het plukken en ontzettend veel lol gewenst in Zuid-Amerika!

Liefs, Bert xxx

• 12 Mei 2009 - 17:12

Tante Wil :

Hoi Carla
    We hebben een gezellig weekend gehad, met prachtig weer .
    Onze avonturen waren niet zo groots als bij jou,maar wel harstigge leuk.Nog veel plezier en tot de volgende ronde. Groetjes van Tante Wil