A white-powder country - Reisverslag uit Salento, Colombia van Carla - WaarBenJij.nu A white-powder country - Reisverslag uit Salento, Colombia van Carla - WaarBenJij.nu

A white-powder country

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

22 Mei 2009 | Colombia, Salento

CITY OF ROMANCE, GROTE AFSTANDEN, PRACHTIGE OMGEVING, KOFFIEPLANTAGES, A WHITE-POWDER MARKET EN DE FARC.

Oke, ik ben dus aangekomen in Colombia, Zuid-Amerika, in het prachtige plaatsje Cartagena (nou ja, plaatsje? grote stad met 1.1 miljoen inwoners, maar plaatsje klinkt liever..). De ´City of Romance´ met zijn mooie oude romantische stadskern waar je heerlijk doorheen kan struinen en kan genieten van de koloniale gebouwen met overhangende balkonnetjes uit de 16e en 17e eeuw.

In de avond doen we een drankje. Wel op Colombiaanse wijze. Dat betekend, buiten op een opstapje shotjes sterke alcoholische drank drinken. Beetje vreemd wel, we zitten namelijk in een hoerenbuurt, waarbij drugshandel heel normaal is en waarbij het savonds laat niet zo veilig is denken we zo. Dus (zo wijs als we zijn) gaan niet te laat naar binnen.

Na enkele dagen Cartagena, neem ik samen met de Italiaan Eddy de (nacht)bus via Medellin naar Salanto. Totaal 24 uur bussen (van noord Colombia naar centraal Combia). De afstanden zijn wel even wat anders dan ik gewend ben in Centraal Amerika. Busritjes van 12 tot 24 uur zijn hier heel normaal...
Maar het is niet vervelend. De omgeving is echt PRACHTIG!

Salento is een klein cowboy dorpje (mannen met cowboyhoed, poncho en laarzen) met mooie gekleurde huisjes midden tussen een mooie vallei en koffieplantages. Ons hostel is een 120 jaar oude gerenoveerde koffie boerderij omringt door koffieplantages en sinasappelbomen. Tim, de eigenaar, heeft ons een rondleiding gegeven over zijn koffieplantage welke hij voor maar 35.000 euro heeft gekocht. Interassant.
Naast overheerlijke koffie staat dit dorpje ook bekend om zijn heerlijke forel. mmm. En als voorafje krijg je kippensoep met...banaan...Beetje vreemd maar wel lekker.
In Saltento nemen we de jeep naar Valle de Cocora. Een jeep, Willys uit 1954 nog helemaal origineel! Prachtig! en dan met 21 (!!) passagiers in, op en aan het 55 jaar oude beestje. Beetje zielig...
Valle de Cocora is een grote groene vallij met hollandse(?) koeien en lange wax-palms. Van de groene heuvelachtige omgeving gaat het na een modderig pad over in jungle. Daar zien we het nederlandse stel Astrid en Yve en we lopen gezamelijk naar de top.

In Salento horen we over een woestijn. Woestijn in Colombia? Oke, we gooien de plannen weer om en gaan naar VillaVieja waar we 12 uur later aankomen.
VillaVieja is een klein schattig dorpje met maar 1 hostel en....deze was gesloten...Al snel vonden we een alternatief, een lege kamer bij de familie Pasquas
Savonds doen we een drankje in de lokale bar en worden direct uitgenodigd om bij een familie aan tafel te zitten. We kletsen erop los (waar ik maar de helft van begrijp, want ze slikken veel letters in..) en dansen Tropical (soort Salsa, maar dan net wat anders).
Een van de mannen heeft een Chopotaxi en bied ons een tour aan, dus de dag erop springen we in zijn tuk-tuk en gaan naar Desierto de la Tatacoa.
En wat je niet verwacht in de woestijn?! Regen! Het is een groene omgeving met daartussen grote stukken bruine kleiachtige woestijn omringt door grote stekelige caktussen. Al snel krijgen we de zon in de woestijn en wordt het warm, zoals het hoort. We maken enkele flinke wandelingen waarna we al badend in een natuurbad eindigen.
savonds huren we een tent, zetten deze op op het uitkijkpunt en genieten van de sterrenhemel tot de felle maan opkomt.

Dan wéér een reisdag van 12 uur door bergketens, over onverharde wegen en door prachtige natuur naar de witgewassen stad Popayán. En alle huisjes en gebouwen zijn, je raad het al, wit!
En dan, dan ga ik al de grens over naar Ecuador.
Ja, ik weet het, ik sla half Colombia over, en daar is/was een reden voor. Maar daarover meer, een andere keer.

Ik stap uit in het grote Quito met zijn 1.4 miljoen inwoners, gelegen tussen de bergen en met een hoogte van 2850 m.
Gezien ik hier enkele weken zal verblijven ga ik op zoek naar een geweldig hostel...en...gevonden!
In Old town, bij een super lieve familie, mijn eigen kamertje (joehoe), gezamelijke woonkamer en keuken, internet om de hoek, de verse bakker vlakbij en een fruitjuice-tentje op weg naar de bushalte.
Dagelijks ga ik met de bus, (waarbij ik het enige blanke koppie ben) van Old Town naar New Town om in de ochtend spaanse les te volgen. Tsjah een taal leer je nou eenmaal niet na 2 weekjes les...

In de middag ga ik naar de dansschool voor....salsa-lessen!!
Helemaal geweldig!
Maar er staat meer op de planning dan alleen maar Spaanse les en Salsa dansen......en dat..................dat blijft nog even een verrassing.
Ik moet jullie natuurlijk wel een beetje nieuwsgierig houden zodat jullie ook weer mijn volgende verhaal lezen!
en mensen........vergeet geen berichtje achter te laten he?! :)
Ik vind jullie berichtjes namelijk geweldig om te lezen!!!!!!
x Carlita


FARC
De FARC is een communistische, revolutionaire en illegaal bewapende organisatie in Colombia.
De Farc had in de jaren 80 samen met de ELN controle over 40% van het land. In 2005 had de Farc naar schatting 9.000 tot 15.000 leden (waarvan ongeveer 20 tot 30 procent jongeren onder de 18 jaar) en was toen aanwezig op ongeveer 10 tot 15 procent van het colombiaans grondgebied.
Ze komen aan inkomsten door ontvoeringen van grootgrondbezitters en politici, maar daarnaast zijn ze ook diep betrokken in de productie en transport van drugs, cocaine. The white-powder market.
Colombia heeft 80% van de cacaine markt wereldwijd.
In 1983 zette de regering een campagne op tegen de drugs wat uitbrak in een oorlog. In 1999 probeerde ze alle cocaine planten te doden door de velden te bespuiten met gif. Uiteraard wilde de cocaine boeren niet dat hun 6 biljoen per jaar bedrijfje kapot ging, dus verhuisde ze steeds hun plantage en vaak naar nationaal parken waar het sprayen verboden is.
Toen in 2002 een nieuwe president gekozen werd, werd alles beter. De veiligheid verbeterde en het leger werd sterker waardoor ze veel land teruggewonnen wat in handen was gekomen van de Guerrillas. De laatste jaren neemt de macht van de FARC af: er was in februari 2008 een massaal protest tegen de ontvoeringpraktijken van de FARC en in 2008 kwamen drie van de zeven hoogste FARC-leiders om het leven waarna er een interne machtsstrijd lijkt te zijn ontstaan. Verder lijken steeds meer FARC-rebellen zich over te geven.


WIST JE DAT:
- (Reis)Plannen continu wijzigen? En vaak op het allerlaatste moment...
- Ik hier ook wel ´Carlita mi amor´ genoemd wordt? niet verkeerd he?!
- Het hostel in Salento eigenlijk al vol zat, en we dus op een zoldertje met houten vloer, rieten dakje en met matrasjes op de vloer sliepen? echt heel schattig.
- We van het hete cartagena met temperaturen boven de 40 graden in Saltento aankwamen met frisse temperaturen en de zomerkleren direct omgeruild werden door winterkleren?
- een cacktus 1 meter per 10 jaar groeit?
- Ook in Colombia de oude amerikaanse schoolbussen rondrijden?
- En tevens vele andere oude autotjes? zoals oa de Renault 4 GM Master. Geweldig!
- Ze in Ecuador erg bang zijn voor de mexicaanse griepvirus? (wat ook in colombia al is aangetroffen) dus onze bus geregeld aangehouden werd voor diverse controles.
- Quito geen schattige stad is? berovingen vinden veelvuldig plaats.
- ze mij al hebben proberen te berover? dmv ketchup op me te spuiten en vervolgens de helpende jat-hand aan te bieden.
- ik deze tactiek ken en daardoor meteen zijn broekzakken en tas bewaakte? en daardoor niks is gestolen. :)
- ik een verslag van het familieweekend heb gelezen? en de fotos heb gezien? nou nou, wat zien jullie er toch allemaal vrolijk uit. Zo te zien was het weer helemaal geweldig. Volgende keer ben ik weer bij hoor!!
- Het nog maar 8 dagen is tot de Roparun? ik het jammer vind dat ik er dit jaar niet bij ben? en ik alvast alle Roparunners, en vooral team 102 ParrotRunners: www.parrotrunners.nl , heel veel succes wil wensen!!!


SPREUK VAN DE DAG:
- Reizen is naar jezelf kijken, tegen een andere achtergrond

TIP:
Voor meer foto´s zie mijn fotoalbum op hyves:
http://carlakaatje13.hyves.nl/


  • 22 Mei 2009 - 20:17

    Tante Wil :

    Hoi carla
    Wat ziet het er weer geweldig uit! Maar die bus reis van 24 uur ,dat lijkt me minder.
    Wat een grote cactussen zeg!Nog veel reis plezier en een dikke knuffel van tante Wil

  • 22 Mei 2009 - 20:19

    Nicole:

    Ha Carla,

    je hebt de laatste weken/dagen heel veel gereisd zo te lezen. En volgens mij komen jullie pap en mam binnenkort naar je toe. En volgende keer geen cliffhangers meer hoor... we lezen je berichtjes toch wel en ik word er veel te nieuwsgierig van.. ;-)

    Enjoy!

    x Nicole

  • 22 Mei 2009 - 20:20

    Nicole:

    Shit, bijna de eerste....

  • 23 Mei 2009 - 05:37

    Reinier:

    Ik heb dat pakketje uit Colombia nog niet ontvangen. Kan je nog een extra kilootje toezenden??? Mijn vakantiegeld viel wat tegen.
    Al naar de dierentuin geweest in Quito??? klein maar wel die mooie grote vogel.
    Wordt bijna jaloers .............er komen mooie herineringen terug. Gavooral aan de aqua helder en bruin zalig, en de theepotjes met warme alcoholishce limonade

    Wist je dat ze in Ecador geen deurbellen zoals we hier hebben???? Opgemerkt toen ik destijds terug waggelde naar mijn hoteletje en één hand voor de stabiliteit nodig had en de andere voor de richting, je klopt of de deur staat open

  • 23 Mei 2009 - 06:09

    Christel:

    Hoi Carlita,

    Leuke naam joh hahaha.
    Wat een mooie foto's weer en ja: onze foto's van het familieweekend zijn ook mooi maar niet zo avontuurlijk als die van jou !!! Genieten maar weer en heel veel plezier met jullie pa en ma binnenkort.

    Kus uit Erp
    Christel

  • 23 Mei 2009 - 07:31

    A-M:

    Hi, ik lees alle verhalen over reizen in Zuid Amerika maar ik dacht dat Salento in Colombia lag en niet in Cambodja? Leuk verhaal en prachtige foto's. Ik wil ook naar Colombia.
    Groet
    A-M

  • 23 Mei 2009 - 11:34

    Ingrid:

    Ha Carlita Mi Amor,

    Leuk verhaal weer, maar je hoeft echt geen info achter te houden hoor. We lezen het de volgende keer echt wel weer. Zo'n leuke verhalen elke keer weer. Nou heel veel plezier en we skype en mailen snel weer.

    Liefs Ingrid, Jeroen, Teun en Niek.

  • 23 Mei 2009 - 11:48

    Yvonne:

    Hee Kaatje,
    wat maak jij toch weer veel mee. Om jaloers op te worden!!! Ben heel benieuwd wat je voor ons hebt achtergehouden. Kennen we jou straks nog wel terug???
    Heel veel plezier.
    hele dikke knuffel en kus

  • 23 Mei 2009 - 17:04

    Tante Ria:

    Hoi Kaatje
    Mooie naam carlito,maar Kaatje klinkt nog steeds goed.Wat zie jij er goed uit lekker bruin en je haar weer lekker lang.Ik ben benieuwd wat je voor nieuws hebt, graag tot je volgende mail.
    liefs uit Vught

  • 23 Mei 2009 - 17:35

    Sandra C:

    He meissie!
    Nu wordt het toch echt tijd voor skype! Hebben zoveel bij te praten! Tot die tijd geniet ik maar extra van je verhalen, mailtjes en smsjes...

    Liefs Sandra

    Nog 2 spreukjes speciaal voor jou:
    Geluk is een tussenstation tussen te veel en te weinig.

    Pluk de lach!!!

  • 24 Mei 2009 - 08:50

    Jacqueline De Jong:

    Hola cielo,

    een tip van mijn eric: (als die trein nog rijdt) de treinrit van Rio Bamba naar Banjos door Andesgeberte, een panorama 12 uur lang, gewoon bovenop de trein gaan zitten!
    en zoals je zelf wellicht al in de planning hebt; de
    Galapagus eilanden.

    zeer benieuwd naar de dingen die je nu niet wilt vertellen...gemeen!

    muchos carinos
    x

  • 24 Mei 2009 - 10:18

    Ons Pap En Ons Mam:

    Hoezo,ons nieuwsgierig houden?? Zit steeds op het puntje van m'n stoel als ik je verhalen lees!! En welke achtergrond van Carlita bevalt je tot op heden het beste? Ijzersterke spreuken iedere keer weer!
    HEEELE dikke knuffel van ons en tot skypes. XXX

  • 24 Mei 2009 - 18:53

    Stefan Van Der Sande:

    Ha die Carla, het blijft leuk om jou verhalen iedere keer weer te lezen. Doe maar fink oefenen met die Salsa zodat je als je weer in nl bent een dansje weg kunt geven op bijv het familie weekend.....Het was inderdaad weer helemaal top maar heb je wel erg gemist. Ga zo door met het weg jagen van die rare boeven en blijf genieten van die mooie tijd daar.
    Mis je en hoop snel weer iets van je te lezen, liefs stefan xxx

  • 24 Mei 2009 - 18:55

    Stefan Van Der Sande:

    PS bedoelde trouwens dat het familie weekend weer helemaal top was xx gr stefan

  • 24 Mei 2009 - 19:26

    Renate:

    Ha Carla,

    Gelukkig ben ik niet zo nieuwsgierig aangelegd........ Wat jij in petto hebt. Heeft dat iets te maken met de komende komst van jullie pap en mam?

    Nou , ik ben bang dat ik moet wachten tot het volgende verhaal.

    Wat het weekend betreft, dat was erg gezellig, zoals je hebt gezien, was het weer goed, de lokatie was geweldig en het was weer ouwerwets gezellig.

    Groeten Renate

  • 25 Mei 2009 - 05:15

    Bart:

    oe oe oe, ik ben benieuwd naar het volgende verhaal Kaat!!

    Laat ons niet al te lang wachten.

    & nogmaals van harte met ullie ma's verjaardag.

    doei doei
    Bart en Nicole

  • 25 Mei 2009 - 07:37

    Bert:

    Carlita mi amor! (bekt lekker hoor!)

    Nieuwsgierig en jaloers word ik van jouw verhalen en foto's. Waar heb je dit keer een piercing laten zetten?!?! hahaha ;-)
    Of heeft de FARC je proberen te ronselen???

    Geweldige stadjes zeg, mooie foto's. Daar hou ik wel van. En die jeep zeg, hahaha, met 21 personen daarin/op/aan? Oeioeioei, dat zal fijn hebben gereden.

    Je ziet er trouwens goed uit met dat prettig bruine kleurtje en die lange haren... Je maakt die zuid-Amerikaanse mannetjes vast en zeker hélemaal gek, salsa-girl!

    Hou me aanbevolen voor een lesje salsadansen...

    Tot het volgende bericht!

    Liefs,
    Bert

  • 25 Mei 2009 - 09:25

    Iwan:

    hoi carlita mi amore, ik wil natuurlijk niet buiten de boot vallen... wat maak jij toch veel mee zo in die mega vakantie van jouw. heb jij als je thuis komt nog wel ooit tijd voor ons je maakt nu zoveel nieuwe vrienden. maar hier zitten we ook niet stil en is er weer veel veranderd maar dat hoor je wel als je (ooit) thuis komt. moet jou natuurlijk ook nieuwsgierig houden. doe lekker rustig aan en geniet geniet geniet.

    XX Iwan

  • 26 Mei 2009 - 10:14

    Örjan:

    Ha Carlitatatata,

    Heerlijk om voor 5 minuten weer dat vakantiegevoel te hebben tijdens het lezen van je verhaal. Ben, zoals zovelen, wel benieuwd naar je achtergehouden info. Ik blijf dus lezen!
    Salsa-ze en geniet,

    Groeten, Örjan.

  • 26 Mei 2009 - 14:24

    Els Knoope.:

    Wat een reis, wij hadden een verrassingshotel geboekt in Nederland. Het lot viel op Brielle.
    Leuke plaats is een vestingsstad maar dat valt in het niet met de stadjes die jij ziet. Brielle heeft wel een interessante geschiedenis. Op 1 april verloor de hertog van Alfa den Bri(e)l. Ik heb dat aan Amber vertelt maar de geschiedeniskennis is niet meer zo groot. Gelukkig spijker jij de buitenlandse geschiedenis weer bij.
    Groetjes uit Helvoirt, waar het nu regent en niet zo'n mooi weer is.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Salento

Carla

Spreuk van de dag: Droom niet je leven, maar leef je dromen. PLUK DE DAG!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 133167

Voorgaande reizen:

14 Januari 2009 - 01 Januari 2014

Carla op Avontuur

Landen bezocht: