Surf the waves and fly over the rainforest - Reisverslag uit Puerto Jiménez, Costa Rica van Carla - WaarBenJij.nu Surf the waves and fly over the rainforest - Reisverslag uit Puerto Jiménez, Costa Rica van Carla - WaarBenJij.nu

Surf the waves and fly over the rainforest

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

17 April 2009 | Costa Rica, Puerto Jiménez

SURFEN, PARTY, RELAXEN, VULKAAN BEKLIMMEN IN RECORDTEMPO, IN MIJN HANGMAT OP DE BOOT, GRENSOVERGANG NAAR COSTA RICA VIA DE RIVIER, TWILIGHT WALK, CLOUD FOREST, CANOPY ZIP-LINE TOUR, TARZAN SWING, CAMPEREN, MET OLAF DOOR DE JUNGLE, HALLO MENEER DOLFIJN EN HALLO PANAMA.

Lekker eten, gezellige mensen, leuke bars, oude bekende, nieuwe ontmoetingen, grote golven, fijn strand en een lekker zonnetje. Hallo surfersplaatsje San Juan del Sur!
I'm a surfchick! Na een ochtend les van Alfredo pak ik elke (kleine) golf die ik pakken kan en sta heel cool op mijn surfplank tot de golf me op het strand aanspoelt, of...ja natuurlijk mensen....tot ik omval en met mijn gezicht in het water beland. En dan na een dag in de zee krijg je honger en ga je gezellig met enkele surfdudes koken, eten en dan....biertje in de bar, veel kletsen en salsa dansen! Ow, wat zijn zulke dagen geweldig! Maar na een paar dagen surfen (en feesten) ben ik helemaal kapot en is het tijd voor een relaxdagje op het stand.

Oke, tijd om verder te gaan. En wel met de boot naar Isla de Ometepe, een eiland gevormd door 2 vulkanen welke uit het meer Lago de Nigaragua tevoorschijn komen. Ik vind een leuk hostel: een oude boerderij op een koffieplantage aan de voet van de vulkaan Maderas. En wat denk je? Alweer veel bekende gezichten. Zo leuk!
En wat doe je als je aan de voet van de vulkaan overnacht? Natuurlijk...vroeg uit bed, goed ontbijtje nemen en hup als een speer naar die top. Na drie uur klimmen door de bossen en de modder komen we aan op de top (1.394 m) en zien het grote groene kratermeer. Dan weer hard naar beneden, maar owjee, verkeerde afslag, terug naar het goede pad en verder sjeezen maar. Waarom zo'n haast? Nou, ik moet de bus van 2 uur halen om de nachtboot te halen om de grens over te gaan. Vanwege de feestdagen Semana Santa is het of vandaag vertrekken of ik zit nog een week op het eiland...
En ja hoor, ik heb het gehaald. Savonds liep ik vrolijk samen met het Nederlandse stel Renee en Bas de ferrie op. We hadden een 1e klas kaartje, maar stel je maar geen luxe voor. De luxe is dat er hangmatruimte is (welke ik 1 heb. FIJN!). Maar...dan moet je wel snel zijn. Binnen no time hangt het dek vol met hangmatjes. Yes ik heb ook een plekkie. En als ik denk dat alles al vol hangt? nee, dan heb ik het mis. Er passen altijd meer hangmatjes bij, je gaat gewoon in lagen werken! Ow, wat is dat een leuk gezicht!
Ik kruip in mijn slaapzak in mijn hangmat om er de komende 10 uur niet meer uit te komen. Heerlijk! Maar wel erg koud. Die wind, Wow, Brrrr. Gelukkig lig ik strak tussen 2 mannen welke behoorlijk wat koude wind voor me opvangen. hihi. Slaap lekker!

Vanaf de boot genieten we van de zonsopkomst en even later arriveren we in San Carlos. En dan, na een ontbijtje en een exitstempel, varen we met ander bootje, zo hupla, via de rivier Rio San Juan, zo Costa Rica binnen. Daar weer even een stempeltje scoren en alles is oke. Dit is weer eens iets anders dan een gewone grensovergang.
Dan nog 'even' 2 bussen en we arriveren begin van de avond in La Fortuna, aan de voet van vulkaan Arenal.
En wat doe je als je aan de voet van de vulkaan overnacht? Natuurlijk...lekker relaxen deze keer. Deze vulkaan is actief (op een heldere dag is de lava goed zichtbaar) en verboden te beklimmen....
Daarom bestaat de dag vooral uit boodschapjes doen, eten klaarmaken, eten, drinken en kletsen samen met Renee en Bas. Dan gaan we met zijn drietjes met de jeep-boot-jeep naar Monteverde. Tijd voor jungle! Eerst de Twilight walk. Met een zaklampje en een gids in het donker door de jungle. Naast een vos, slapende vogels, mega grote spin, vuurvliegjes, schorpioenen, een rupsje en muggen hebben we niet veel gezien.
De dag erop dan maar erg vroeg uit bed om met zijn drietjes als eerste het Monteverde Cloud Forest Reserve in te lopen. Het was direct al mooi. Zoveel verschillende kleuren groen, mega grote bomen, vele geluidjes van vogels en andere dieren, een 25 m hoge loopbrug, een waterval en veel meer. Zoals de Hummingbird (Oftewel Kolibri) welke vliegensvlug van plek naar plek sjeezen en daar op 1 punt blijven fladderen met kleine vleugeltjes welke wel 40 tot 80 slagen per seconde (!!) maken.
Van al die jungle krijg ik echt een Jane (of tarzan) gevoel, dus wat gaan we doen??? CANOPY ZIP-LINE TOUR!! hasnas aan, boomtop in, aan een kabel vastklikken en sjeezen maar!! Door het regenwoud of ver boven de bomen. Van boomtop naar boomtop. Wow, ik vlieg! En wat een uitzicht! Kippevel! We hadden in totaal 18 platforms (boomhutjes). De langste kabel was maar liefst 1 km lang! Deze mocht je niet alleen doen omdat je anders zou gaan spinnen. En hard dat die ging! Met 50 km/h glij je boven miljoenen bomen van 100 meter. Wat een geweldig uitzicht en adrealine kick. It's the closest you'll ever come to flying.
En dan hadden we ook nog eens de Tarzan Swing. Vanaf een toren spring je naar beneden, eerst een vrije val en dan swing je met volle vaart de lucht in. GAAF!

Ik neem afscheid van Bas en Renee en pak de bus via San Jose naar Puerto Jimenez waar ik een tent huur, eten en drinken insla en de collective ´bus´(lees veewagen) neem naar Carate.
Hier start ik mijn wandeling over het strand naar la Leona Ranger Station om het nationaal park Corcovado in te gaan. A unspoiled tropical forest.
Op de ranger station heb ik mijn tent opgezet en campeer precies op de strook ´Where the jungle meets the ocean´. Aan de ene kant hoor je het golven van de zee en aan de andere kant de geluiden van de jungle. Erg apart.
Om 5 uur sochtends begon het licht te worden, dus hup, uit ´bed´ (ik sliep op de grond), tent in de rugzak stoppen, rugzak op en beginnen met lopen maar. Ik heb dit keer geen wandelmaatje kunnen vinden dus Olaf en ik staan er alleen voor.
Ik heb 8 uur door de jungle gelopen en veel dieren kunnen spotten zoals aapjes, grote spinnen, mooie gekleurde papegaaien, super veel bewoonde schelpjes en dieren waarvan ik de naam niet eens weet.
Moe maar voldaan kwam ik savonds aan in het dorp om na een goede nachtrust de volgende dag Costa Rica alweer te verlaten en door te gaan naar Panama.
Met zonsopkomst zat ik al op de boot naar Golfito. En weet je wat ik zag? Een dolfijn!! deze zwom naast de boot een stukje mee. Goedemorgen meneer dolfijn! Helemaal geweldig.

Mijn eerste stop in Panama is Boquete. Omringt door bergen en met een heerlijk fris klimaat start ik direct een wandeling door de heuvelachtige omgeving met koffieplantages en mooie bloemen.
Maar waar ik hier eigenlijk voor ben, is voor de vulkaan Baru welke ik wil beklimmen. De bedoeling is om snachts te lopen, zonsopkomst te zien vanaf de top en sochtends weer terug te gaan. Ik heb alleen 1 probleem. Ik krijg niemand zo gek om mee te gaan....Maar....ik blijf nog even zoeken!

WIST JE DAT:
- als ik eten kook, dit vaak spageti is? lekker, goedkoop en makkelijk
- ik in Costa Rica weer mijn eerste warme douche had! Mmmmm. Dat was even lang geleden...
- ze bij de wasserette mijn felblauwe 'Pluk de Dag! Morgen is alles weer anders.' shirt hebben gestolen?? Wat brutaal! nog even en ik reis met een lege backpack...
- de bussen weinig beenruimte hebben? er zit precies 1 handlengte tussen mijn zitting en de rugleuning van de stoel voor me...
- Costa Rica wel mooi is maar niet goed voor mijn budget?
- ik telkens weer geniet van al jullie reacties?! Bedankt!

SPREUK VAN DE DAG:
Geluk is, beseffen dat het geluk in je zit.

TIP:
Voor meer foto´s zie mijn fotoalbum op hyves:
http://carlakaatje13.hyves.nl/

  • 17 April 2009 - 19:37

    Henk:

    Hallo Carla

    Leuk om deze vehalen te lezen,dat surfen van jou wil ik zien als je thuis bent, ik stel voor op de ijzeren man.

    Wij kijken al weer uit naar je volgende verslag en uiteraard de mooie foto's

    Houdoe en tot de volgende keer

  • 17 April 2009 - 19:41

    Marieke:

    wow, wat ontzettend gaaf is dit allemaal! Wat een prachtige ervaringen en verhalen weer! Geniet van alles wat je meemaakt. Ik zit alweer in spanning op de volgende verhalen te wachten. xMarie

  • 17 April 2009 - 20:41

    Tante Wil:

    Hoi Carla
    Wat een energie heb jij,al dat klimmen en klauteren geweldig!
    Ik zou de natuur daar ook wel eens willen zien .
    Heel veel reis plezier nog, en tot je volgend spannend verslag.
    Groetjes en een dikke knuffel.Tante Wil

  • 17 April 2009 - 20:55

    Renate:

    Ha Carla,

    Aan je manier van schrijven is helemaal te merken hoe fijn je het hebt! Tof om te lezen.

    Wat de spreuk van de dag betreft........ Dat lijkt me een mooi motto voor je hele reis.

    Liefs Renate

  • 18 April 2009 - 06:42

    Rozemarijn:

    Hey Carla,

    Wat een geweldige reis maak je weer, zeg! En wat een heerlijk leven zo zonder stress en alleen maar leuke dingen doen! Ik ben stikjaloers!

    Gelukkig zijn wij inmiddels ook weer bezig met de volgende trip. Iets minder avontuurlijk, maar niet minder leuk: Australië. En hopelijk voor 6 weken!

    Ik kijk alweer uit naar je volgende verslagen en foto's!

    Veel liefs,
    Roos

  • 18 April 2009 - 08:21

    Amber:

    He surf chick! Nou dat ziet er wel goed uit hoor! Ik ben bang dat ik je voorlopig nog niet terug zie, als je het zo naar je zin hebt!! Enjoy!! x amber

  • 18 April 2009 - 10:05

    Je Zus:

    Ha zusje,
    Ik heb je natuurlijk al op Skype gehad, maar toch is het weer leuk om zo je verhaal te lezen. Wat een energie heb je toch, en een doorzettingsvermogen !! Nou, veel plezier nog en tot op Skype. (Mijn webcam doet het !! Getest met ons mam)

  • 18 April 2009 - 10:59

    Stefan Van Der Sande:

    He Buddy...

    Wat een super verhalen heb je weer. Ben helemaal jalours op je en als ik dit zo weer lees zou ik je zo weer willen komen opzoeken. Je vakantie klinkt als een groot succes dus geniet er nog met volle teugen van en als je iemand ziet lopen met jou "Pluk de dag Shirt" dan weet je wat je te doen staat ha ha.

    Liefs stefan xx

  • 18 April 2009 - 17:13

    Ons Pap En Ons Mam:

    Super verhaal weer Kaatje, je ontmoet echt spannende figuren daar; mannen in gangsterlook, Bas, hangmatmannen en meneer spin maar ik zou persoonlijk voor olaf gaan, lekker ding!!Maar het toppunt blijft toch je activiteiten,iedere keer weer wat nieuws en iedere keer heftiger!! Wat zal het volgende keer zijn??
    Wezullen het vast gaan horen!!
    Dikke kus van ons en tot hives!!
    XXXX

  • 18 April 2009 - 20:41

    Fam.Brands Son:

    Hallo Carla
    Wat een geweldige reis.Wij volgen jouw verhalenWat is er veel te zien op de wereld.Geniet maar met volle teugen.

  • 19 April 2009 - 10:29

    Angela:

    Hee Kaatje,

    Wat een heerlijk, fantastisch en positief verhaal weer. Je surft en klimt er lekker op los. Een feestje op zijn tijd doet je goed. Leuke en mooie foto's, behalve meneer spin (brrrr). Geniet ervan!! Tot het volgende verhaal.

    Veel groetjes,
    Angela

  • 20 April 2009 - 05:58

    Arjan:

    hoi lalala

    heerlijke vehalen, super om te lezen hoor!! ben erg jaloers op je hoor.

    veel groeten uit Den Bosch

    Arjan

  • 20 April 2009 - 09:53

    Bert:

    Ha Carlalala!

    Heerlijke positieve energiegevende verhalen! Fraaie foto's ook ;-)

    Kijk je een beetje uit trouwens, zo strak tussen twee kerels in...

    Blijf genieten, dan doen wij dat ook van je verhalen en foto's!

    Liefs,
    Bert

  • 20 April 2009 - 17:30

    Christel:

    Hoi Carla,

    Wat leuk om weer iets van je te horen! En wat een avonturen weer ! De foto's weer kei mooi.
    Geniet er weer van en tot horens.

    Je nicht Christel

  • 20 April 2009 - 18:31

    Wim Van Helvoort:

    He die Carla,

    Ik denk wel eens "waar zijn wij mee bezig" als ik die foto's van je zie. Prachtig om te zien en lezen dat je je goed vermaakt en het naar je zin hebt.
    En over je budget, verkoop je toch gewoon de boot.
    Hier alles zijn gangetje, we hebben een paar leuke en goeie vervangers voor je gevonden, alleen qua uiterlijk zijn we er niet op vooruit gegaan van onze kant uit bekeken dan, haha.
    Nog veel plezier en we blijven je maar volgen.
    Heel veel groetjes en knuffel,
    Wim

  • 20 April 2009 - 19:54

    Marcel Van Den Elzen:

    Carla,

    Genieten met een hoofdletter G!! Ik zal mijn broertje in Otavalo deze site doormailen. Wie weet treffen jullie elkaar in z'n hostalleke genaamd Dona Esther!?

    Groetjes en geniet ervan.
    Marcel

  • 21 April 2009 - 15:31

    Sandra C:

    Ha meissie!

    Heerlijk verhaal om te lezen en bij weg te dromen... enne ondanks dat je shirt weg is, blijft het wel onze spreuk he? PLUK DE DAG!

    Dikke kus en knuffel San

  • 23 April 2009 - 10:21

    Johan:

    yo Carla,

    echt mega jaloers met zulke belevingen!!helemaal super!!
    keep on going!

    x Johan.

  • 23 April 2009 - 21:07

    Nicole:

    Wat een goed verhaal weer. Ik krijg alleen al hoogtevrees als ik je fly verhaal lees. En die spin! Ieeeeeek.

    Blijf genieten!

    x Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Puerto Jiménez

Carla

Spreuk van de dag: Droom niet je leven, maar leef je dromen. PLUK DE DAG!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 133082

Voorgaande reizen:

14 Januari 2009 - 01 Januari 2014

Carla op Avontuur

Landen bezocht: