PLUK DE DAG MET SANDRA - Reisverslag uit Tacuba, El Salvador van Carla - WaarBenJij.nu PLUK DE DAG MET SANDRA - Reisverslag uit Tacuba, El Salvador van Carla - WaarBenJij.nu

PLUK DE DAG MET SANDRA

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

24 Februari 2009 | El Salvador, Tacuba

ACTIEVE VULKAAN, OPGEPAST LAVAROTS!, IN DE WOLKEN OP 3020 M, KLEURRIJKE MARKT VAN CHICHI, EL SALVADOR, CANOYING, 10 M HOGE SPRONG, SURFEN!!! EN HET 3 LANDENPUNT.

jaja, daar is ze dan: Sandra! We beginnen meteen met kletsen en stoppen daar de eerste uren/dagen niet mee (eigenlijk zijn we nog niet gestopt) maar al snel vinden we het tijd voor actie. We gaan de enige echte actieve vulkaan dichtbij Antigua, Pacaya (2552 m), beklimmen. We lopen door beboste omgeving welke, hoe hoger we komen, veranderd in zwart lava zand/grind (waar we vanaf gingen rennen. Erg leuk, maar onze lichte broek was meteen een tintje donkerder.) en vervolgens lavarotsen. En daar is het dan: roodgloeiende lavastromen welke langzaam lager en lager komt. Echt prachtig. Maar toch vond ik dat dat we niet dicht genoeg bij de lava waren. Ik wilde marsmellows boven de lava houden! En ja, Carla krijgt wat ze wilt.....een grote roodgloeiende lavarots brokkeld af, rolt met een grote vaart naar beneden en komt recht op ons af. Owjee.....maken dat je weg komt.....Aangevallen worden door een gloeiendhete lavarots is nooit grappig. Ongeveer 6 meter voor ons komt ie tot stilstand. Wauw, gaaf! Onze gids heeft een stok, wij hebben marsmellows, dus ja, je raad het al!
Even later gaat de zon onder, wordt het meteen donker en zijn de diverse lavastromen nog beter zichtbaar. prachtig! En dan met een zaklampje in de hand terug de berg af.

We gaan naar San Pedro aan het grote meer Lago de Atitlan omringd door vulkanen waar we een schattig 2-onder-1-kap-bamboehutje vinden met een hangmat in de tuin. We hebben zelfs 2 huisdieren: een poes genaamt Binky en een spin genaamt Truus. Welke van deze laat ons gillen? Het antwoord is Binky de poes. Deze was midden in de nacht door een gleuf boven de deur naar binnen gekropen en sprong van 2 meter hoogte op mijn benen. Nadat we de kat naar buiten hadden gewerkt konden we even doorslapen tot de wekker ging om 5 uur.
We gaan weer actief doen!! Naast het dorp ligt namelijk de vulkaan San Pedro die er om vraagt beklommen te worden door iedereen met een beetje teveel energie. Nou ja, wij dus! Wij willen naar die top op 3020 m (vanaf het dorp op 1300 m). Een pittige en steile hike door de koffieplantages, maisvelden, bos en jungle. Na 3,5 uur waren we er dan, op de top vanwaar je een prachtig uitzicht zou moeten hebben op het meer met omliggende vulkanen. Maar niet vandaag.....we zitten in de wolken....

Vanuit San Pedro gaan we naar de grote kleurrijke markt in Chichicastenango. Een markt bomvol kraampjes met daartussen smalle te drukke paadjes en overal waar je kijkt zie je kleurtjes zoals bijvoorbeeld een vrouw in kleurrijke klederdracht met een kind op haar rug gewikkeld en een stapel doeken dragend op haar hoofd. Echt mooi. De markt is één groot fotomoment.

En dan is het tijd voor een nieuw land: El Salvador!!! Na een lange reisdag werden we ergens langs de kant van we weg gedropt en liepen we het laatste stukje naar het dorp Ahuachapan waar iedereen ons nakeek (mmmm, we denken dat hier niet zoveel toeristen komen). De dag erop met de chickenbus door naar Tacuba, gelegen aan het noorden van het nationaal park El Imposible waar we precies op tijd aankomen om nog mee te gaan op de tour. Spullen droppen en meteen in het laadbakje van de jeep jumpen. Oke, wat gaan we precies doen? hiken, canoying en springen? what? oke, dit wordt een dag om grenzen te verleggen. Na een steile hike dwars door de jungle komen we aan bij de rivier en hadden we al snel onze eerste sprong. Van 3 meter hoogte vanaf een rots het water inspringen. oke, niet nadenken en gewoon doen. Wauw, dit is gaaf! Vervolgens nog 3 sprongen van 3, 4 en 5 meter en tussendoor hiken langs soms steile afgronden. Dan komen we aan bij een grote waterval waar we aan een touw worden geregen en de bergwand afdalen. Uiteindelijk komen we bij een 75 meter hoge waterval voor onze hoogste sprong: 10 meter! En ik heb het gewoon gedaan!!! Yoehoeoe!!

De dag erop is weer een relaxdag: we gaan met Manolo (lokale man en tevens gids) en Andrea naar een afgelegen strand. Onderweg stoppen we op diverse plekken zoals het krokodillenmeer en kleine dorpjes waar we tevens ons avondeten kopen: 2 grote verse tonijnen voor maar liefst 1,5 euro. mmmmm.
Na een relaxdag natuurlijk weer een actieve dag: we gaan SURFEN!!! of nou ja, altans proberen. Na een korte instructie doken we de zee in om een paar uur te spelen met de golven en het surfbord. Echt helemaal geweldig! Surfen kon je het nog niet noemen maar het lukte me wel een aantal keer om echt te staan (en 2 tellen later weer in de zee te vallen....).

Onze laatste activiteit in El Salvador is een hike in het moeilijk te bereiken nationaal park Cerro de Montecristo naar het 3 landenpunt El Trifinio: Honduras, Guatemala en El Salvador.
Van daar hebben we een lange reisdag naar Honduras waar Stefan zich binnenkort bij ons zal voegen.

WIST JE DAT:
- De meeste mannen in het buitengebied van Guatemala met een groot kapmes/manchet in hun hand lopen?
- zelfs de hele kleine jonge mannetjes? jongetjes die wij in NL nog geen gewoon mes met het avondeten geven lopen hier met een groot kapmes in hun hand
- de chickenbussen mooi gepimpte, spotgoedkope, oude engelse schoolbussen zijn? een rit van 1 uur 0,7 euro kost voor 2 personen...
- onze knieen helemaal beurs zijn van het surfen??? ziet er niet uit!
- de koffie hier heerlijk is?
- Manolo ons indrukwekkende verhalen heeft verteld over de oorlog welke tot 1992 duurde? zoals gruwelijke gevechten met vele doden en hij wist te ontsnappen door in een beerput te springen. erg apart om te horen dat leeftijdsgenoten zulke situaties hebben meegemaakt.
- El salvador het land land is met de meeste moorden? staat zelfs hoger dan Colombia.
- ik carnaval weer heb moeten missen. grr, snif, balen.

SPREUK VAN DE DAG:
- pluk de dag! en morgen is alles weer anders!!

• 24 Februari 2009 - 17:19

Amber:

Ben ik nou eindelijk eens de eerste met een reactie?!!! Wauw, Komt natuurlijk door onze nieuwe snelle computer!! Mail je snel!! Liefs Amber

• 24 Februari 2009 - 17:20

Tante Wil:

Hoi Carla en Sandra
    Wat een geweldige avonturen hebben jullie weer mee gemaakt!
    Geniet samen nog even en Sandra goede reis terug, en Carla veel plezier met Stefan.
    Groetjes en een dikke knuffel van tante Wil

• 24 Februari 2009 - 17:22

Yvonne En Peter:

yes we zijn als eerste!!
    Fijn dat je nu niet meer in je eentje reist! ;-) En wel super gaaf dat je marsmellows kunt bakken op de vloeibare lava! vet man!!
    Kun je het nu wel een beetje dat surfen? anders heb je voor niets beurze knieën!!!

kus yv en Peter

• 24 Februari 2009 - 17:23

Yvonne En Peter:

Shit weer niet als eerste stomme Amber en tante Wil ;-)

• 24 Februari 2009 - 18:36

Ons Pap En Ons Mam:

Hee Amber, tante Wil en Yvonne en Peter: lezen jullie het verhaal wel eerst of geven jullie maar snel een reactie om als eerste te zijn ??? Ik heb het eerst rustig gelezen en vond het weer een kicken verhaal!!Lachen daar !! XXX van ons !!!

• 24 Februari 2009 - 19:36

Tante Ria:

Hoi meiden.Wat een mooie foto's.Wat een lef om van zo'n hoogte in het water te springen.Vond het weer een leuk verslag.Veel plezier met Stefan.Veel liefs uit Vught,ook groetjes van ome Henk

• 24 Februari 2009 - 20:24

Viool:

Ik heb zin in marshmellows! Ik moet ze NU hebben (mmm, beetje lastig in Utrecht om 22:24 uur in de avond)!!
    Top verhaal weer chica!

Kiss,
    Viool

• 25 Februari 2009 - 07:00

Ingrid & Haar Mannen:

Ha Carla en Sandra,
    Wat hebben jullie weer een hoop leuke dingen meegemaakt. Alleen dat van die lavarots hoef ik dan weer niet te weten, dat mag je volgende keer best weglaten zulke informatie. Geniet nog lekker met z'n tweeen en dadelijk even met z'n drieen van de reis.
    Liefs Ingrid, Jeroen, Teun en Niek

• 25 Februari 2009 - 07:21

Marleen:

He Carla en Sandra,
    Blitse verhalen weer! Ongelooflijk hoeveel je kunt meemaken in zo'n korte tijd... Veel plezier met z'n tweeën en straks met Stefan erbij!

groetjes, Marleen
    P.S. Gaan jullie nog duiken op Utila? Is een aanrader!

• 25 Februari 2009 - 09:19

Christel:

hoi Carla en Sandra,

Wat een leuke verhalen weer !!! Aangezien we familie zijn had ik toch echt verwacht dat je eerder bang zou zijn voor de spin Truus dan voor de kat Binky !!! hahaha
    Veel plezier en geeft Stefan een kus van mij.

Christel

• 25 Februari 2009 - 10:14

Renate:

Ha carla, Geweldig!
    En ja, je hebt weer een leuke carnaval gemist, maar laten we eerlijk zijn...Hoe vaak krijg je de kans om zulke reizen te maken? en carnaval blijft nog wel even bestaan hoor!
    Knillus wordt volgnd jaar gewoon weer opgegraven en op zijn klompjes gezet.
    Dikke kus en veel plezier verder. Doe Stefan ook van mij de groeten!

• 26 Februari 2009 - 09:08

Örjan:

Hey Lala!
    Zoals de Dijk al eens zong;

".......want we gaan
    dansen, dansen, dansen,
    dansen(3X),
    op de vulkaan,
    dansen, dansen, dansen, dansen, dansen."

Het is weer een mooi en levendig omschreven avontuur.

Keep on dancing!!

Groeten,

Örjan

• 26 Februari 2009 - 14:52

Bert:

Ha Carlalala (en Sandrarara)!

Wederom een geweldig verhaal en mooie foto's (wel erg weinig hoor...).
    Ik blijf je volgen!

O ja, carnaval was weer GEWELDIG (gnifgnifgnif)!!!

Groetjes,
    Bert

• 27 Februari 2009 - 09:59

Ine Van De Westelake:

Hoi Carla en Sander,
    jammer dat ik niet meer zo jong ben. Ik heb genoten van jullie reisverhaal en de mooie foto's. Geniet nog lekker samen van jullie avonduren. Hier in Nederland is het druilerig weer. wat dat betreft mis je hier niets.
    Voor Sandra straks weer een goede reis terug met een rugzak vol leuke herinneringen en voor Carla succes en veel plezier op je verdere tocht to je volgende mee reismaatje. Ik heb bewondering voor je hoe je dit allemaal doet.
    Een hartelijke groet, Ine

• 28 Februari 2009 - 10:22

Nicole:

Wauw, jij bent een lefgozer... springen van 10 meter hoogte. Ik zou de 3 meter al niet durven. Ondertussen is Stefan ook al aangekomen. Geniet lekker verder met z'n 3-tjes. Kijken of Stefan net zo stoer is als deze 2 meiden.

Groetjes,
    Nicole

• 28 Februari 2009 - 14:15

Angela:

Wat een verhaal weer en een gezelligheid met z'n tweetjes. Te gek. Carnaval zit er hier "gelukkig" weer op!! Veel plezier verder. Gr. Angela

• 04 Maart 2009 - 11:54

Johan:

Hoi Carla en Sandra,

Actief verhaal met al dat wandellen en hiken.
    Have fun and keep on going!

groeten aan Olaf en Brutus
    x Johan

• 17 Maart 2009 - 16:17

Fleur :

Hey Carla,
    Leuk om je verhaal te lezen. ik hoop dat al je spaanse lessen nog van pas zijn gekomen. Heb je Karien en Daniel nog ontmoet in Antigua? Geniet nog van je reis!
    X Fleur