Estudio español en Panza verde - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Carla - WaarBenJij.nu Estudio español en Panza verde - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Carla - WaarBenJij.nu

Estudio español en Panza verde

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

11 Februari 2009 | Guatemala, Antigua

(vertaling: ik studeer spaans in de groene buik.)

ESTUDIO ESPAÑOL, KLEINE AARDBEVING, SALSA LESSEN, IK WORD GEK, HEB EEN GROENE BUIK EN KAN NIET WACHTEN OP DE KOMST VAN .....?.....

Hola amigos y amigas,
yo estoy en Antigua ahora. Antigua es una ciudad en Guatemala. Yo estudio español aqui, en el Instituto Antigüeño.
Mi profesora se llama Vivian y ella es muy divertida y siempre está feliz. Vivian enseña mi mucho, por ejemplo vervos regulares, leer la hora, dias de la semana y muchas palabres diferentes. Me gusta aprender español pero es muy dificil. Yo olvido las palabres muchas veces.
.....En voor alle mensen die geen spaans kennen, nou ja, jammer dan......

hihi, nee hoor.
Ik ben nog steeds in Antigua en heb nu 2 weken spaanse les gehad (1 op1) van Vivian (let op: in het spaans spreek je de v uit als b).
Vivian spreekt niet echt goed engels, dus bijna alles gaat meteen in het spaans wat vreemd genoeg erg goed werkt. En deels is ook spelenderwijs: zoals memory met tegenovergestelden zoals cerrado-abierto (close-open) en izquierdo-derecho (left-right) en scrable met spaanse woorden.
De eerste week had ik 6 uur les per dag met daarnaast nog bakken huiswerk. Ik werd compleet gek, mijn hoofd stroomde over van nieuwe informatie, dus de tweede week had ik 4 uur les per dag, stukken beter. En dan had ik nog eens wat tijd voor leuke activiteiten, zoals Salsa-lessen. En dat is GAAF! lekker dansen op heerlijke muziek. Goede afleiding.
En in het weekend kon ik het geleerde in de praktijk brengen in een gezellig danscafe met voornamelijk lokale mensen waar ik al snel werd uitgenodigd om salsa te dansen. Maar ja, ik ken net de basis....maar Rene kon zo goed leiden dat het net echt leek.

De afgelopen week heb ik trouwens bij een gastgezin gewoond. De vrouw des huizes heet Hilda (let op: de H spreek je in het spaans niet uit) en ze is erg lief en gezellig en heeft altijd tijd voor een praatje (wel in het spaans natuurlijk).

Oke, nog even iets over Antigua. Deze stad is prachtig gesitueerd tussen 3 vulkanan (waarvan 1 actief). De straten zijn allemaal kinderkopjes waar oude versleten autos overheen hobbelen en bijna uit elkaar rammelen. Ook Antigua bestaat uit een rasterveld van genummerde straten. Nou ja, op de stadsplattegrond dan, maar niet in de straten zelf wat erg irritant is. Dan maar met herkenningspunten werken: de hoek van de kleine tortillawinkel waar het vrouwtje altijd buiten zit te breien.(en wat als ze er niet zit?!)
Elk huisje heeft een ander kleurtje wat er zo schattig uit ziet. En dan zie je vrouwen in mooie gekleurde klederdracht voor de mooie gekleurde huisjes lopen met een grote fruitmand op d´r hoofd en dan denk je: 1. fotomoment. en 2. mmmm fruit. Fruit hebben ze hier veel zoals verse papaya, annanas, meloen enz. Daarnaast heeft Antigua heeeel veel advocado´s. De bijnaam van Antigua is dan ook ´Panza verde´ (groene buik) omdat ze zoveel advocados eten. En ikke ook: advocado op brood, op tortillas, guacamole enz. mmm. ik geloof dat ik ook een beetje last had van een groene buik.

En dan nu, nu is het wachten op de komst van .....trommelgeroffel..... Sandra!!!
Je weet wel, mijn wandelvriendinnetje met wie ik de 80 heb gelopen.
Sandra en ik gaan de komende 3 weken door Guatemala en El Salvador reizen.
Ik kan niet wachten tot ze er is!!!!!!

Hasta luego! x Carla

WIST JE DAT:
- Het hier niet echt lekker warm is? oke ik weet het, ik mag niet klagen want in NL is het veel kouder. maar hier is het ook maar een kleine 15 graden hoor....
- de straten hier in riviertjes veranderen als het een keer flink regent?
- we een kleine aardbeving hebben gehad? Erg raar, maar Vivian ging gewoon door met de les, dus het is blijkbaar niet vreemd voor de lokale bevolking...
- Ik tijdens de les veel te weten ben gekomen over de cultuur van Guatemala?
- Hola, hallo betekend?(tuurlijk wisten jullie dat!) maar wist je ook dat ola, golf (je weet wel: een golf in de zee) betekend. Dus mensen, vergeet de H niet. Je spreekt hem wel niet uit, maar als je 'm niet schrijft betekend het ineens heel iets anders.....
- we de actieve vulkaan 'Fuego' (fire) zagen roken? een mega grote rookpluim kwam uit deze vulkaan. Erg appart
- ik wel meer aparte dingen heb gezien? zoals een biljet met ' Now in Antigua: Pepperspray. Protect yourself from theft & sexual harrasment. Only Q95,-'. Oei moet ik me nu onveilig gaan voelen?
- en in de winkel ernaast 'ARMAS' met een pijl naar beneden wat betekend: wapens in de kluis leggen voordat je de winkel betreed.
- de kroegen hier om 1 uur al sluiten?
- maar er dan altijd wel ergens een afterparty is rond een kampvuur?

SPREUK VAN DE DAG:
No por mucho madrugar amanece más temprano.
Je kunt zo vroeg opstaan als je wilt, maar de zon zal niet eerder opkomen.
Alles op zijn tijd.

  • 11 Februari 2009 - 18:25

    Sandra S:

    Hey Kaatje,

    Hoe lang heb je er over gedaan over het 1e spaanse stukje? Of heb je het eerst vertaald en toen overgetypt...

    Het ziet er weer geweldig uit. Geniet ervan!!! Maar zo te zien doe je dat volop.

    Tot je volgende reisverslag.

    liefs
    san

  • 11 Februari 2009 - 19:00

    Tante Ria:

    Spaanse les zo in de zon met Vivian ziet er goed uit.Weer een leuk verslag.Dans lekker verder en doe Sandra de groeten.Veel liefs uit Vught

  • 11 Februari 2009 - 19:33

    Els Knoope:

    Vandaag is het huis van amber en erik leeggehaald, ze heeft dus geen laptop (ook geen t.v. en spelcomputer en sieraden meer) Dus ze zal niet kunnen reageren op jouw bericht. Maar ik hou haar voorlopig wel op de hoogte, groetjes Els.

  • 11 Februari 2009 - 21:46

    Peter En Yvonne:

    hee Kaat,
    ik kon je stuk in het spaans gewoon volgen!! Vet he!? Wel fijn dat je nu wat spaans spreekt, maakt het weer een stuk makkerlijker!! Heel veel plezier!! dikke kus aan olaf haha. En natuurlijk dikke kus aan jou!

  • 12 Februari 2009 - 06:55

    Bart:

    Meis,

    Super om te horen dat je het helemaal naar je zin hebt.
    Ik zeg "die Spaanse taal erin rammen en op met die geit, kilometers maken!"

    heel veel plezier.
    Groeten,
    Bart en Nicole

  • 12 Februari 2009 - 06:56

    Christel:

    Hoi Carla,

    Wat leuk die Spaanse les zeg !!!! En die aardbeving daar zou ik het ook niet zo op hebben !!!! Genieten maar weer de komende tijd en we wachten weer op het volgende berichtje !!!
    Doei Christel

  • 12 Februari 2009 - 07:00

    Bert:

    Holalala Carlalala!

    Leuk zeg dat spaans. Knap dat je nu al zo'n tekst kunt schrijven (of heeft Bibian je geholpen..?)

    Dansen dansen dansen, op de vulkaan... Lijkt me ontzettend leuk om salsa te dansen. Moet je me maar leren als je ooit terugkomt!

    Zo te lezen heb je het goed naar je zin. Blijf genieten Carla!

    Groetjes,
    Bert

  • 12 Februari 2009 - 09:19

    Örjan:

    Huiswerk voor de volgende keer, vertaal onderstaande tekst in het Nederlands.

    Antigua Guatemala (generalmente conocida como Antigua) es una ciudad en las montañas centrales de Guatemala, junto a los volcanes Agua, Fuego y Acatenango, que la rodean.

    Antigua es famosa por su bien preservada arquitectura renacentista española con fachadas barrocas del Nuevo Mundo, así como un gran número de espectaculares ruinas de iglesias. Ha sido designada Patrimonio de la Humanidad por la Unesco en 1979.

    Makkelijk hoor de spaanse wikipedia :-)

  • 12 Februari 2009 - 11:32

    Bart Again:

    Voor diegene die heet eerste stuk niet kan lezen!

    Hallo vrienden en vriendinnen,

    Momenteel ben ik in Antigua. Antigua is een stad/gemeente van Guatemala. Ik studeer hier Spaans in het Antigüeño instituut.
    Mijn lerares heet Vivian en ze is erg grappig en altijd opgewekt. Ik leer veel van Vivian, zoals bijvoorbeeld werkwoorden, kloklezen, dagen van de week en verschillende woorden. Ik vind het leuk om Spaans te leren, maar het is erg moeilijk. Ik vergeet continu veel woorden.
    ....y por los personas no comprender español, por el momento, que lastíma..... haha

    Groeten,
    die van Van Gerven!

  • 12 Februari 2009 - 12:00

    Arjan:

    het avontuur gaat weer gewoon verder...

    groetjes,

    arjan
    uit oeteldonk

  • 12 Februari 2009 - 12:05

    Nicole:

    Ha Carla,

    nog effe studeren en dan heerlijk genieten van je verdere reis en uren spaans praten met de loco's.

    Geniet er van en ik hoop op meer zon / warmte. Ik ben de winter in NL ook beu, let the sun shine!

    Greetz,
    Nicole

  • 12 Februari 2009 - 13:33

    Renate:

    Ha Carla,
    Ik heb net, bij de reactie/vertaling van Bart, gelezen wat jij allemaal van Vivian leert.
    Ik dacht dat jij al lang klok kon lezen!? Ik had je dat ook best kunnen leren. Daaaaar hoef je heus niet zo ver voor weg!
    Als je terug bent in Nederland en je wil iets leren ( bijv. hoe je met stokjes moet eten) Hoef je daar echt niet voor naar Japan of zo hahaha.

    Veel plezier nog!
    Kus Renate

  • 12 Februari 2009 - 19:42

    Rozemarijn:

    Ik kan maar één ding zeggen: ik ben enorm jaloers op je! Voor mij ligt inmiddels Cuba heel erg ver weg! Maar gelukkig komen we weer in Oeteldonkse sferen!

    Liefs,
    Roos


  • 12 Februari 2009 - 19:43

    Rozemarijn:

    Ik kan maar één ding zeggen: ik ben enorm jaloers op je! Voor mij ligt inmiddels Cuba heel erg ver weg! Maar gelukkig komen we weer in Oeteldonkse sferen!

    Liefs,
    Roos


  • 13 Februari 2009 - 08:41

    Ingrid & Haar Mannen:

    Ha zusje.

    Nu kun je je in ieder geval een beetje verstaanbaar maken daar ! De basis heb je nu. De rest komt vanzelf, als je maar veel oefend. Wie had dat gedacht, dat jij ooit nog eens een talenworder zou worden ??? Hahahaha.

    Onze Teun zegt elke keer als hij een vliegtuig ziet: Daar zit Tante Carla in !! Dan zeg ik dat jij er al weer uit bent. En dat zegt hij weer : Tante Carla is in America. Goed he !! Hij is je nog niet vergeten !!

    Geniet ervan samen met Sandra, en doe ze de groeten.

    Love You !! Liefs van ons viertjes.

  • 15 Februari 2009 - 10:18

    Angela:

    Hola, Tijdens je vakantie huiswerk!!!! Gelukkig hedde een goede hulp aon Olaf. En dan alleen mar dansen, dansen, dansen ... De danssferen worden hier ok steeds beter, want het Rood, Wit en Geel zit in ons leven. Het gaot oew goed. Gr. van een echt Oedeldonks meske.

  • 15 Februari 2009 - 11:39

    Willemien:

    Ha Carla

    Al ben je nog zo ver weg, toch was je net ineens heel dicht bij. Lezend in de Flair van deze week stuitte ik op een foto van jou en Sandra. Allebei trots met de "80"in de hand!
    Keileuk! Nou meisje dans en geniet. Hasta la vista, Willemien

  • 15 Februari 2009 - 15:48

    Tante Wil:

    hoi carla
    mooie kleding voor de dames, zien de heren er ook zo gezellig uit?
    we hebben een gezelligge vacantie gehad met je pa en ma.zal er maar geen verslag van maken , want dat wordt zo,n lang verhaal!veel succes met je spaanse les en tot het volgende verslag.
    groetjes van tante wil.

  • 16 Februari 2009 - 18:46

    Tante Joke.:

    Hoi Carla,
    Wat een ervaring en spaanse les is geweldig.
    Leuk dat je met die mensen ook een praatje kunt maken.Jammer van de temperatuur,beter dan hier maar ik hou toch van iets warmer maar misschien komt dat nog.
    Natuurlijk ook de groetjes aan Sandra. Bij jullie past de kreet: VAKANTIEMAN GEZELLIG HEEEE.
    Dikke kus van ons
    hans en Joke.

  • 16 Februari 2009 - 20:38

    Vale Vale:

    si esto mucho buneo oir para ti aventuros latin americanos. Pero Carla, atencion! la semana proxima hace una muy muy grande fiesta por aqui..... Si SI SI esta Carnaval!!! lalalalalalala!!! que bueno! Me voy naturalamente pero tomare mi camera especialamente para ti!! hi hi...

    Hasta la pasta amiga!xx

  • 18 Februari 2009 - 11:57

    Johan:

    hatsjee Carla,

    Leuk te lezen dat het zo leuk is daar. Met je spaans gaat het lekker zo te zien. Wij komend weekend het eerste uitstapje zonder jou aanwezigheid we zullen je missen maar er niet minder zat van worden!! Ik blijf je verhalen volgen en wens je nog veel plezier groetuh!!

    x johan

  • 18 Februari 2009 - 14:02

    Ons Pap En Ons Mam:

    Leve 't hiernumaals ( Loesje )
    . Maar zo te lezen doe jij dat al Carla!!!( nu samen met Sandra ) Een gezellig leesverhaal weer met mooie foto's erbij, dus nu snel het geleerde spaans in de praktijk brengen. Succes !!!

  • 07 Maart 2009 - 14:30

    Paula Van Osch:

    Hallo Carla,
    Ben benieuwd of je me nog kent, maar help je uit de droom: Spaanse les bij Fuentes. Wat een mooie reisverslagen schrijf jij. Ik ben ook jaloers (nou, ja) op jouw particuliere spaanse lessen. Zo te zien aan jouw spaanse tekst leer je veeeeeel sneller Spaans dan wij bij Fuentes (hi,hi). Samen met Hans en Daniëlle ben ik aansluitend de 2e cursus gaan doen en die, dat vinden wij erg plezierig, ook gegeven wordt door Liselotte. Daarna is het voor mij en mi marido Tini 2 maanden vakantie vieren (ja, ja, ik weet het vutters) en dan in het najaar maar proberen om lessen conversatie te gaan volgen. Wens je veel reisplezier e.d. en ik blijf je verslagen lezen.
    Groetjes van Paula

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Carla

Spreuk van de dag: Droom niet je leven, maar leef je dromen. PLUK DE DAG!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 133182

Voorgaande reizen:

14 Januari 2009 - 01 Januari 2014

Carla op Avontuur

Landen bezocht: