You Betta Belize it! - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van Carla - WaarBenJij.nu You Betta Belize it! - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van Carla - WaarBenJij.nu

You Betta Belize it!

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

31 Januari 2009 | Belize, Caye Caulker

LADY'S NIGHT IN PLAYA DEL CARMEN, SFEERVOL MERIDA, PARELWITTE STRANDEN IN TULUM, GO SLOW IN BELIZE, SCHATTIG FLORES, SCHOMMELEN AAN DE BAR EN MET EEN KAARS ZWEMMEND DOOR DE GROTTEN.

Hier is ie dan eindelijk. Mijn eerste (iets te lange...sorry) verhaal van dit grote avontuur.
Na een zwaar afscheid met veel tranen stapte ik het vliegtuig in.
Even later waren de tranen weg want ze hebben Arrow FM Classic Rock radio, en...
...ik heb Olaf. Jaja, ik liet jullie allemaal denken dat ik alleen op reis ging, maar niet dus, ik ga deze avonturen samen met Olaf beleven :-)

Na 12 uur vliegen kwam ik aan in Mexico, Cancun en nam meteen de bus naar Playa Del Carmen.
Smorgens als eerste naar het strand, maar het regent...Toch stug een standwandeling maken. savonds was het lady's night, en dat betekend de gehele avond gratis drank. Geen bier of wijn maar wel wodka, rum en tequilla. Cool he?!
En dan toch al na een paar drankjes naar huis, vreemd he?!
Playa is echt de party place van Mexico. Werkelijkwaar honderden mensen welke tot vroeg in de ochtend drinken en feesten.
Alhoewel ik ook wel van een feestje hou, is dit echt niks voor mij.
Dus het is tijd om verder te gaan.

En wel via Chichén Itzá: archeologische maya ruines met een impulsante pyramide, naar Merida.
Een echte mexicaanse stad met op de grand plaza muziek, dans, toneel (waar ik niks van begreep) en mensen welke gewoon lekker op een bankje zitten te zitten (zoals ik) en praatjes maken met mexicaanse mannen welke je vervolgens een stadstour geven of uitnodigen voor een kopje koffie in een echt mayahuis.
En in het weekend? Dan blokkeren ze de wegen, verschijnen er podiums met salsawedstrijden en veranderd alles in nóg meer sfeer en gezelligheid.

Van Merida ga ik naar Tulum, terug naar het strand. En niet zomaar een strand, nee echt een prachtig strand.
Oke, ik zal het omschrijven: doe je ogen dicht en stel je het volgende plaatje voor (voor mensen zonder fantasie: zie foto)
Een parelwit strand met mega fijne zandkorreltjes en met hier en daar een felgroene palmboom en dan een turquaseblauwe zee welke zo helder is als kraanwater en een perfecte temperatuur heeft om lekker lui in te dobberen. Tsjah dat is nou de Carribbean sea. Prachtig gewoon!

Via een prachtig groene omgeving en schattige kleurrijke dorpjes met op elke hoek van de straat een taco-tentje ga ik de grens over naar Belize waar alles compleet anders is: engelstalige donker(afrikaans)gekleurde mensen, relaxte sfeer en overal is Bob Marley te horen.
In Orange Walk neem ik de boot over de New River (de oude blijkt verdwenen te zijn..) met aan beide zijden van de rivier jungle. Vrijwel meteen zien we een krokodil. We hebben er wel 20 gezien. Echt leuk. Daaarnaast ook diverse vogelsoorten, leguanen, vleermuizen en aapjes. De eindbestemming was Lamanai waar we 5 mayaruines hebben bezocht, zoals oa de ball court waar ze een spelletje speelde de bal hoog te houden en door een ring te werpen. Er wordt gespeculeerd dat de leider van de winnende of verliezende parij wordt onthoofd....Nou, lekker spel is dat zeg...
En je raad het al, dan is het weer tijd voor wat strand, en wel op Caye Caulker, een klein eiland waar geen verharde wegen en auto's bestaan. Wel zijn er golfkarretjes, maar ook die zijn overbodig omdat alles op loopafstand is.
Hier heerst echt de carribean style: rastaharen, hangmats, trommelmuziek en de slogans: 'Go Slow' (ze zeggen het zelfs tegen je als je ook maar iets te snel wandeld) en 'You betta Belize it'. Er zijn alleen 2 nadelen: het is hier DUUR! en het regent... Tsjah, wat is dat toch met mij, steeds als ik van plan ben te gaan snorkelen gaat het regenen. Oke, dan reizen we maar weer verder.

Bienvenidos en Guatemala: onverharde hobbelige zandwegen, omringt door groene heuvels en bergen, mist en regen en...een kapotte bus maar uiteindelijk toch aangekomen in Flores. Een te schattig klein kleurrijk dorpje gelegen op een eiland in een meer. Vanuit Flores bezocht ik de mayaruines van Tikal, gelegen in de jungle met vele diersoorten. Het hoogtepunt was een 70 meter hoge ruine met vanaf de top een prachtig uitzicht: jungle, jungle en nog meer jungle. De weg naar beneden was, met zijn vele smalle traptreden, wel even bibberen op de benen.

Dan een oncomfortabele lange busrit naar Lanquin. Hobbelige slingerende wegen tussen de tropische bergen. Prachtig uitzicht maar mijn maag vond het alles behalve leuk. Wagenziek? nou nee, waarschijnlijk bijwerkingen van de malariapil.
De laatste 50 km was compleet in the middle of nowhere. Ik had niet verwacht nog een dorpje tegen te komen, maar toch. En ik ben hier niet zomaar, nee, ik ben hier voor Sumec Champey. Met verschillende andere reizigers beleefde we een erg gezellige dag: als eerste bezochten we een grot maar dit is anders dan anders. Bekini aan, kaarsje in de hand en hup het donker in. Over rotsen, door het koude water, zwemmen, klimmen en klouteren. Echt leuk om te doen. Dan tuben: in de rivier met de stroming mee dobberend in een autoband.
Dan actie: Een flinke hike bracht ons naar de top van een berg vanwaar we een goed uitzicht hadden op Sumec Champey. Tsjah, wat is dat dan. Nou, een soort super heldere meren welke in elkaar overvloeien, waar we vervolgens nog lekker in hebben gezwommen.

En nu, nu ben ik in Antigua waar ik een cursus spaans volg...(wat echt mega noodzakelijk is hier)
en hierover meer de volgende keer!


WIST JE DAT:
- Olaf een vrolijke ezelknuffel is?
- het hier 7 uur vroeger is?
- de orrientatie in de meeste steden erg makkelijk is? het is gewoon een rasterveld van straten welke opvolgend zijn genummerd. ideaal voor mij dus...
- ik in Merida een deel van de mis heb bijgewoond? niet dat ik er iets van begreep, maar de kerk was erg mooi en het rook er zo lekker naar wierrook.
- de mexicanen echt in een handmat slapen?
- het mexicaans eten echt heerlijk is? taco's, burritos, tortillas. mmmm
- de rits van mijn backpack het had begeven...oeps....dan kan je niet verder reizen...
- ik compleet onder de muggenbulten en stekende bed-beestjes zat?
- ik in Lanquin in een knus bamboehutje heb geslapen?
- er aan de bar geen krukken staan, maar schommels hangen? Te leuk!

SPREUK VAN DE DAG:
- A woman without a man is like a fish without a bicycle.
(hihi, speciaal voor alle vrijgezelle dames)

  • 31 Januari 2009 - 16:09

    Vi:

    Ciao chica,

    Dat doe je goed! Wat een mooie foto's weer! Hier is het zo koud, echt niet normaal. Ik wil zijn waar jij bent :-)!
    Had van Ed een mooi mailtje terug gekregen. Had hij ook naar jou gestuurd he! Mooi nieuws meisje!
    Enjoy, enjoy, enjoy!

    Dikke x,

    Viool

  • 31 Januari 2009 - 17:26

    Sandra:

    Ha meissie!!

    Samen met Olaf... mmmm...

    Het is weer een superverhaal. Ik kijk uit naar het volgende bericht.

    Liefs San

  • 31 Januari 2009 - 18:14

    Renate:

    Ha Carla,
    Om te beginnen gefeliciteerd ,met je vaders verjaardag. Ik vind je reisgenoot (olaf) echt een lekker stuk, dat heb je goed voor elkaar!

    Veel plezier nog en liefs uit Vught

  • 01 Februari 2009 - 07:56

    Marielle:

    Ola Carla,

    Ik vond t al lang duren voordat ik weer zo'n mooi verhaal kon lezen.... (haha)

    Echt gaaf man (eh.. vrouw)die pictures, relax women en nog heel veel fun, lekker genieten en ik kijk alweer uit naar je volgende story.

    Groetjes en liefs van Yel en een knuffel voor Olaf. Toedeloe.

  • 01 Februari 2009 - 10:02

    Tante Wil:

    Hoi Carla
    leuk verslag van je toer,
    en leuke foto,s.
    hier is het koud,dus geniet van de zon daar.
    spaanse les prima, maar verleer het brabants niet he!
    groetjes ger en wilhelmien

  • 01 Februari 2009 - 10:12

    Tante Ria:

    Hoi Carla
    Wat fijn om te lezen dat je weer op zoveel mooie plaatsen bent geweest.Prachtige foto's. Het sneeuwt hier nu,echt koud.Het was gisteren gezellig op je vader's verjaardag.Veel liefs van ons allemaal.

  • 01 Februari 2009 - 10:30

    Mir:

    Had je mij toch even tuk met je Olaf.... :-)
    Mooi verhaal weer, geniet ervan en tot later. pas goed op jezelf, liefs, Mir

  • 01 Februari 2009 - 10:38

    Reinier:

    Haha, de muggen hebben je dus echt beet!!!!
    Net goed!!! Wij in kou en jij lekker lopen in de zon.
    Kijken of ik nog ergens een orkaan voor je kan bestellen.
    Herkenbare plaatsen erg mooi, keep on follow your dream.

  • 01 Februari 2009 - 11:07

    Yvonne:

    Buenos tardes mi hermana. Que tal? bonito fotos, que guapa esta!
    nos mantenemos en contacto por e-mail.
    Que se divierta!!
    beso yv

  • 01 Februari 2009 - 11:10

    Nicole:

    Heerlijk weer die reisverhalen!! Ik verheug me al op het volgende verhaal. Geniet er weer volop van!!

    Liefs,
    Nicole

  • 01 Februari 2009 - 11:28

    Daantje:

    Hola chica bonita,

    Olaf rules! :-)

    x Daan

  • 01 Februari 2009 - 12:44

    Ons Pap En Ons Mam:

    "Een reis van 1000 mijlen, begint bij een enkele stap".Zo te lezen zijn jouw eerste stappen weer gezet !!Die parelwitte stranden zijn om jaloers op te worden !! Trouwens een hele geruststelling dat Olaf met je mee reist EN gezellig toch??!!
    XXX Charles en Annemarie

  • 01 Februari 2009 - 16:18

    Nichtje Christel:

    He Carlaatje,

    Wat een mooie foto's zeg !!!! Om jaloers op te worden !!! En die stranden komen zo uit een BOUNTY reclame!!!
    Nog veel plezier en kijk alweer uit naar je volgende verslag.

    Kus Christel

  • 02 Februari 2009 - 06:22

    Iwan:

    he het is net als de vorige keer ik ben jalours op je.

    veel plezier en geniet van alles ( oke bijna alles)
    groetjes

  • 02 Februari 2009 - 06:31

    Arjan:

    ola Carla,

    gaaf !! fijn weer ff "iets" van je horen.
    mooi verhaal en foto's, het is weer goed begonnen !!

    groetjes Arjan

  • 02 Februari 2009 - 06:41

    Bert:

    Hoi Carla!

    Het begin ziet er alweer fantastisch uit zeg! Enig gevoel van jaloezie bekruipt me wel.
    Mooi hoor! Die ruïnes....die stranden....die meertjes....die bikini...!

    Geniet van je avontuur en ik kijk uit naar je volgende verhaal.

    Groetjes,
    Bert

  • 02 Februari 2009 - 06:49

    Örjan:

    tja, sta ik dan met m'n skivakantie :-( ! Maar in ieder geval goed om te lezen dat je de juiste keuze hebt gemaakt...... Carla is back in business!! Ennuh, zoals alle andere reacties, JALOERS!!!

  • 02 Februari 2009 - 10:20

    Sandra C:

    Ha meissie!
    Klinkt goed, enne ik ben NIET jaloers! Waarom? (even de rest nog meer jaloers maken...) omdat het nog maar 9 nachtjes slapen is en ik je dan weer zie! En mee mag genieten van alles om je heen!

    Dikke kus van mij
    Sandra xxx

  • 02 Februari 2009 - 12:01

    Jacqueline De Jong:

    Weer lekker op pad lees ik, super!
    Take care!
    kusz voor sweet Olaf en tot mails!
    x

  • 03 Februari 2009 - 11:35

    Amber:

    O Carla! Wat een geweldig verhaal en wat een fantastische foto's. Hoop dat je leuke mensen hebt ontmoet! En laat ons de volgende keer niet zo lang wachten op je reisverhalen, ik heb iedere dag mijn mail gecheckt om te kijken of je reisverhaal er nog niet op stond!! Pas goed op jezelf en geniet er van!!!

  • 03 Februari 2009 - 21:07

    Eric:

    Hey Carla, ben nog niet zo lang terug uit Cuba, maar krijg nu alweer de kriebels als ik dat allemaal zie en lees... Het ziet er allemaal superleuk uit! En binnenkort Sandra ook nog op bezoek! Ik mag niet mee van haar, stom he... :-))
    Veel plezier verder!

  • 04 Februari 2009 - 18:11

    Angela:

    Hee die Carla (en Olaf),

    Fijn om weer even iets van je te horen. Je eerste verhaal is weer fantastisch. Geniet ervan! en tot het volgende verhaal (laat ons niet te lang wachten). Gr. Angela.

  • 04 Februari 2009 - 20:53

    John:

    Leuk verhaal met mooie foto's. Ben nu al jaloers..., maar carnaval zul je moeten missen.

    Volgende keer is mijn reaktie in het Spaans, want dan heb je dat ook onder de knie!

    Groet John (ook aan Olaf natuurlijk)

  • 05 Februari 2009 - 12:48

    Marleen:

    He Carla,
    Wat een geweldige verhalen weer! En extra leuk omdat ik ook op wat van die plekken ben geweest (heerlijk die herinneringen op een regenachtige dag) In Antigua waren Ferry en ik nog zo'n half jaar geleden... Wij zaten daar in hostel Jungle Party (en ja, het is precies zoals het heet :)). Je kunt daar heel wat leuke dingen doen in die omgeving, dus ik ben alweer benieuwd naar je volgende verhaal!!
    Groetjes, Marleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Belize, Caye Caulker

Carla

Spreuk van de dag: Droom niet je leven, maar leef je dromen. PLUK DE DAG!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 133045

Voorgaande reizen:

14 Januari 2009 - 01 Januari 2014

Carla op Avontuur

Landen bezocht: