CHILLIN’ ON A DIRT ROAD - Reisverslag uit Baia Mare, Roemenië van Carla - WaarBenJij.nu CHILLIN’ ON A DIRT ROAD - Reisverslag uit Baia Mare, Roemenië van Carla - WaarBenJij.nu

CHILLIN’ ON A DIRT ROAD

Blijf op de hoogte en volg Carla

01 Augustus 2020 | Roemenië, Baia Mare

OFF- ROAD, WILD KAMPEREN, SCHUIN IN EEN V-GULLY, SPLASH DOOR RIVIER, BEZOEK KRAKAU POLEN.

We gaan verder met onze 4x4 off-road reis door het Karpaten gebergte in Roemenië.
Wat me telkens weer blij maakt zijn de honderden veldbloemen overal. Maar zeker ook de locaties waar we ons kamp opzetten, vuurtje maken en eten koken. Wat is wildkamperen toch geweldig; je word wakker en kijkt vanuit de daktent over wijds berggebied en tijdens je ontbijt komt de schaapsherder voorbij met zijn kudde en zijn honden.
Wel hebben we regelmatig regen maar dat mag de pret niet drukken. Sterker nog... het gaf ons een verbluffende regenboog, En het werd er de volgende dagen alleen maar avontuurlijker van! Want een goei portie avontuur kent deze trip wel!
Zo rijden we een stijle berg omhoog en floep... schieten we in een diepe v-gully-gleuf... daar hangen we dan half op zijn kant. Met lieren aan de auto en mannen welke op onze side bar hangen voorkomen we dat we geheel op onze kant liggen en worden we eruit getrokken.
En Emma? Die zat lekker in haar autostoel te kleuren:) Ps het was ook verder geen gevaarlijke situatie dus dat was wel fijn. En jeeps half op zijn kant of vast in de modder?..... dat gebeurde bijna dagelijks. Altijd leuk ;)
Dan bereiken we nog een steile spekgladde leem-klei afdaling met scherpe bocht recht voor een afgrond. Hier stappen Emma en ik (voor de zekerheid) toch even uit de auto. Met lieren moesten de auto’s erdoor geloodst worden. Het duurde dan ook uren voordat we er allemaal door waren.
Gelukkig zijn het niet alleen maar zenuwslopende stukken en is het vooral leuk en pittig.
Hobbeldebobbel over rotsen! Genietend over een bergkam op ruim 2000 meter hoogte! Slalommen door het bos! Ploeteren door moeras! En gassen door een riviertje waar het water langs onze portieren omhoog splashed! Sjeeee, wat kunnen die 4x4’s (en hun chauffeurtjes) toch veel, wat een power.
Het was een geweldige week!!

En dan is de trip nog niet voorbij! Samen met Manon en Toon (en hun Toyota) besluiten we via binnendoorwegen via Slowakije naar Krakau in Polen te rijden.
Daar bezoeken we de kleurrijke st Mary’s basilica, de markthal en maken zelfs een stadstour per authentieke koets met 2 Friezen ervoor. Wat een bonus!!
Ook gaan we met 800 traptreden, 135 meter onder de grond de zoutmijn in. Er is zelfs een kapel onder de grond en heldere blauwe meertjes.
De volgende dag hebben we het geluk dat we nog kaartjes kunnen bemachtigen voor Auschwitz, waar meer dan een miljoen mensen (veelal joden) op verschrikkelijke wijze de dood vonden. Jos is er al twee keer geweest en gaat met Emma bomen klimmen, want dit ik namelijk geen plek voor kleine kindjes.
Ik werd stil bij het zien van de expositie in het concentratiekamp over de gang van zaken, de bergen schoenen en indrukwekkende fotos. Ook het vernietigingskamp met de bekende spoorlijn door de toegangspoort en de velen houten barakken waren ook even indrukwekkend. Dit bezoek gaat me lang bij blijven.

Dan is het toch echt tijd een eind te breien aan deze geweldige 3 weken. Wat ben ik blij dat ik JA heb gezegd op deze uitnodiging. En wat ben ik blij dat ook Emma ontzettend heeft genoten.
Nu op naar het volgende avontuur!

WIST JE DAT:
- Een flinke rots een auto had beschadigd en we terplekke kamp op moesten zetten om te sleutelen?
- Er een uur tijdverschil is met roemenie?
- De Toyota van Jos ook de Dakar heeft gereden?
- Je veel van het land ziet door het rijden door binnendoorwegen?
- Dit de zwaarste off-road tour is die Harrie Schouten reizen heeft? En zeker een aanrader!
- We de hele tijd via Walky talkies met elkaar communiceerde?
- We ca 350 km off-road hebben gereden?
- We in totaal 4382 km hebben gereden? WOW
- Ik trots ben op Emma hoe goed ze het heeft gedaan?! Al die kilometers zonder tv/tablet/telefoon. Wel zijn er meerdere kleurboekjes doorheen gegaan :)

SPREUK VAN DE DAG:
-Stop being afraid of what could go wrong and think of what could go right-

Foto’s worden geplaatst op Facebook en Instagram (carlakaatje13)

• 01 Augustus 2020 - 16:33

Mirjam:

Fantastisch!! En dat je tussen het opruimen, herpakken en weer vertrekken ook nog tijd voor een blog hebt!!
    Supermom

• 01 Augustus 2020 - 17:59

Hans Van Gemert:

Prachtige avontuurlijke reis samen met je dochter.Geniet ervan..

• 01 Augustus 2020 - 22:27

Ons Mam:

Wat een geweldig avontuur hebben jullie beleeft samen.
    Mooie foto's en filmpjes gezien, Emma wordt een echte globetrotter op deze manier. Nu verder met mooie herinneringen maken samen. Have fun

• 03 Augustus 2020 - 14:00

Tante Ris:

Carla, bedankt dat jij ons altijd laat meegenieten van jou reizen.
    Dit is weer een prachtig avontuur geweest. Je mag ook echt trots zijn op Emma. Die vindt het denk ik al net zo leuk als jij.
    Groetjes van ons en op naar het volgende avontuur. Veel plezier.

• 28 Augustus 2020 - 14:00

Marijke:

Nou dat is wel even wat anders.
    En dat met die hitte, knap hoor.
    Als je maar geniet dan is het goed