Buenos Aires heeft 'het'! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Carla - WaarBenJij.nu Buenos Aires heeft 'het'! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Carla - WaarBenJij.nu

Buenos Aires heeft 'het'!

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

07 December 2009 | Argentinië, Buenos Aires

PARTY, OPERA, TROMMELGEROFFEL, CAMERA VERDRONKEN IN BIER, HET GRAF VAN EVITA, DE MOEDER VAN MAXIMA, DIEGO MARADONA, VOETBAL BOCA JUNIORS, ANTIEK IN SAN TELMO, HEEL VEEL TANGO EN ALTIJD 1 KUS

Buenos Aires heeft ´het'!! Wat? hmmm, moeilijk te zeggen: Is het de charme van Parijs? de grootsheid van New York? of het temperament van Barcelona?
"Buenos Aires tiene algo, pero nadie sabe que."
Ik heb me in ieder geval 2 weken uitstekend vermaakt hier.
Ik heb honderden kilometers gewandeld door de verschillende wijken. Gebouwen, plazas en straatjes bekeken. Bij een voorstelling van Tango, opera en voetbal geweest.
Maar ja, dit is wel erg kort door de bocht. Oke, ik zal jullie wat meer vertellen.

Met enkele oude bekende ga ik het nachtleven verkennen. Het is echt NACHT werk gezien diverse clubs pas om 2 uur opengaan. Gekkenwerk.
We lopen eerst een kroeg binnen maar eindigen perongelijk bij een mmmmodeshow. Mijn ogen worden verwend met super aantrekkelijke gespierde mannen in boxershorts. Ook de mannen genoten vollop van te dunne vrouwen in schaars gekleede jurkjes en een bijna naakte zangeres. Geweldig. (en ja, mannen, ik heb fotos!)
Helaas raakt de groep elkaar in de nacht (of was het ochtend?!...) kwijt door rare taxis welke je droppen bij een te dure nachtclub waar ze 50 Peso entreegeld willen en ons vervolgens nog naaien door ons vals wisselgeld te geven. Maar al met al is het nachtleven erg goed te noemen hier.
Maar er is meer te doen savonds: zoals Opera. Jaaa, Carla bezoekt de Opera! El Fantasma de la Opera (The Phantom of the Opera). Samen met Karl genoot ik van de mooie decors, costuums en uiteraard van de zang. Wat een stem hebben ze zeg. Tho! Hoef ik echt niet te proberen, zelfs niet onder de douche in een land waar niemand me kent....
Compleet anders, maar ow zo goed, is het getrommel van 'La bomba del Tiempo', een bekende percussiegroep (alias drumgroep) in BA. In de open lucht werd er flink op los gefeest door Argentijnen en touristen. Net zoals in Nederland krijg je je drinken bij outdoor-evenementen in plastic bekers, maar hier waren het dan wel bekers met 1 liter bier. Geweldig groot! Of was het minder fijn?! 'Kunt u een foto van ons maken?', 'Claro, Sonrisa!', flits, 'Gracias', PLONS.....?wat?...De camera valt recht in dat grote liter-glas-bier. Conclusie: bier is net zo dodelijk voor cameras als dat het voor mensen kan zijn....

De wijk Recoletta heeft verschillende groene parken waar je dogwalkers, omringt door 13 honden, ziet wandelen met op de achtergrond een 20 meter hoge stalen bloem. Ik zeg: Pluk de dag!!
Waar de wijk bekend om staat is 'Cementerio de la Recoletta'. Dit kerkhof is de begraafplaats van de welgestelde burgers. Het lijkt op vele kleine huisjes welke in rijen tegen elkaar aan zijn gebouwd. Het ene graf is nog mooier dan de ander: marmer, glas in lood en grote beelden. Het graf van Evita Peron trekt nog steeds de meeste bezoekers.
Op Plaza del Mayo staat het roze geverfde paleis van de president, waarvan Eva Peron (Evita) het volk regelmatig vanaf het balkon toesprak.
Evita had veel invloed op het regeringsbeleid en was de machtigste vrouw van Argentinie.

Een andere bekende vrouw welke in BA is opgegroeit is onze Maxima. De ouders van maxima wonen nogsteeds hier en dat wilde ik wel even bekijken.
Toen ik dat, onder het genot van een kopje koffie, tegen Eric vertelde, zie hij 'Kom maar op, ik weet wel waar ze woont, dat heeft een journalist me eens laten zien.'
Wel logisch natuurlijk dat je er niet zomaar achterkomt. Tijdens onze wandeling praten we vollop over het koningshuis en de vader van maxima. Ik heb weer veel gehoord en geleerd.
Ik had een vilawijk verwacht met grote hekken enzo, maar nee, het is een marmeren appartementencomplex. We lopen naar binnen en vragen de bewakingsman of we verder mogen kijken. Uiteraard zegt hij nee, en dan zegt hij 'Dat is de moeder van Maxima' en wijst naar de mooie blonde dame gekleed in een roze mantelpakje welke zojuist binnen komt lopen en wacht tot de liftdeuren opengaan. Mijn reactie gaat van 'ooh', naar 'aah', een big smile en een giechel.
En zo sta ik ook op de bewakingscameras welke savonds wel even door de bewakingsman bekeken zullen worden om te kijken of er iets over me bekend is....

De wijk Puerto Madero is een luxuose wijk met dure restaurants, zakenmensen in pak, sushibars, hoge wolkenkrabbers en een ecologisch groen landschap.
Palermo is ook een duurdere wijk met vele mooie boutiekjes vol met mooie kleding van echte designers.
Deze wijken zijn alleen voor de oogjes.....

De wijk La Boca is een van de armste wijken van BA. Voor je eigen veiligheid moet je hier ook niet buiten de touristenstraatjes komen. Ik loop door de straat 'Caminito' welke is opgebouwd uit vele kleurrijke huisjes. De straten zelf zijn bedekt met terasjes, tango-dansvloertjes en kraampjes met kunst en souveniers.
Deze wijk is tevens het thuis van voetbalclub Boca Juniors.
Boca Juniors behoort samen met River Plate tot de populairste voetbalclubs in Argentinie. In 1986 won Argentinie de kwartfinale van Engeland door de befaamde handbal van voetbalgod Diego Maradona. En raad eens met wie ik op de foto sta?? jaja, Diego Maradonna! Of was het nou toch een héle goede look-a-like?? Hum, ik zal er nooit achterkomen, dus voor mij is het gewoon Diego Maradonna, een van de beste voetballers aller tijden.
De passie van de Argentijnen kom je tijdens een voetbalwedstrijd op een enthousiaste manier tegen. Hoe weet ik dat? Nou, ik ben naar de voetbalwedstrijd Boca Juniors vs Gimnasia gegaan!!!
In de bus naar La Boca kregen we instructies, zoals:
- Zorg dat je onder het afdak staat. De tegenstanden boven je gooit werkelijkwaar alles naar beneden zoals afval, waterbalonnen en.....ze plassen zelfs naar beneden..... ieieie
- Sta 20 minuten voor de wedstrijd op. Zo passen en nóg meer mensen in.
- Zing, spring, juig en klap mee. Doe je dat niet dan beschuldigen ze jou als ze verliezen omdat je niet je hele hard aan Boca geeft
- Juig niet vor een ander team, alleen voor Boca Juniors ---It´s a matter of life and death---.
Om 19:15 start de wedstrijd en tevens de drummers en de liedjes. En dit gaat de hele wedstrijd door.
Als er gescoord wordt...dan gaat iedereen uit zijn dak. Springen, juigen, schreeuwen, klappen en zingen. Ik ben er helemaal in op gegaan.
Het fluitsignaal voor de rust luid en iedereen gaat onmiddelijk zitten. Er is namelijk niet genoeg ruimte om iedereen te laten zitten en je moet dan ook niet raar op staan kijken als iemand op je schoot komt zitten.
Na de rust maakt Boca nog 3 doelpunten. Wat een gave ervaring weer!

San Telmo heb ik op een zondag bezocht voor de antiek-markt. Naast de vele oude 'zooi' waren er vele straat-tango-shows.
Maar tevens ben ik naar een echte Diner-Tango-Show geweest. En je raad nooit met wie! Dus ik zal het jullie maar vertellen. Met Christian en Sybille. Het gezellige duitste stel welke ik 2 jaar geleden in Tibet heb ontmoet en ook in het groepje van 6 zaten met wie naar het weste van Tibet ben gegaan en een geweldige tijd heb doorgebracht. Ja, echt waar! We hebben een geweldige avond gehad en heerlijk bijgekletst.

Argentijnse Tango is een stijl in muziek, dans en poëzie die eind 19e eeuw ontstond. Oorspronkelijk is de tango een slavendans. In deze dans draait het veel meer om het spel van leiden, volgen en elkaar verrassen.
En dat wilde ik wel eens meemaken. Na het zien van een mooie demonstratie, volgde ik een tangoles. Mijn danspartner Peter en ik speelde vollop het spel. Hij was goed in leiden en improviseren en ik in volgen en verrassen. We hadden enorm veel lol. Maar toch blijft het een serieuze dans, dus voor wat meer swing volgde ik ook clases de rock. Heerlijk Rock n Rollen op 60´s/70´s jukebox-hits. Zoals je weet is dit echt MIJN muziek. Ik vond het zó geweldig dat ik (naast salsa) ook Rock n Rol lessen wil gaan volgen in Nederland. Dance to the 60´s!! Wie swingt er met me mee???

Je moet nog wel even geduld hebben want ik ga nu eerst naar......Uruguay! :)


WIST JE DAT:
- Buenos Aires spaans is voor schone luchten? dat gold misschien in 1816. Anno 2009 is BA een metropol met 13 miljoen inwoners, waarvan 3 miljoen in het centrum wonen en de rest dagelijks naar het centrum komt.
- ik niet alles kon volgen van de Opera? was natuurlijk allemaal in het spaans....
- De stapelbedden in mijn hostel een nachtmerrie zijn? als mijn bovenbuurman zich omdraait denk ik dat er een aardbeving is. Niet ideaal voor de nachtrust dus.
- El Ateneo een oud theatergebouw is welke nu gebruikt wordt als prachtige boekenwinkel?
- ze elkaar hier begroeten met een kus op de wang? zelfs mensen die je net ontmoet....Is toch raar als je je nieuwe hostel binnenloopt en ze geven je een kus. Of je ontmoet iemand aan de ontbijttafel, maakt een praatje en zodra hij opstapt geeft hij je een kus. Maar ja, na even wennen vind ik het eigenlijk wel erg leuk. Het creeert meteen een band met de mensen die je ontmoet. dus.....mmmmwwwhaa :x
- ik trouwens een filmpje bij het Iguazu-verhaal had geplaatst? Had je dat gezien?
- ik nog steeds geniet van al jullie reacties?
- dus....laat je gaan en plaats een reactie :) *ik wil er minimaal 20 dit keer*

SPREUK VAN DE DAG:
- Follow your dream, but keep awake

TIP:
Voor meer foto´s en videos zie mijn fotoalbum op hyves:
http://carlakaatje13.hyves.nl/

  • 07 December 2009 - 13:28

    Bart:

    Wouw, het klink Super.

    Lekker genieten, hier ist mar triest weer.

    over 14 dagen op na de wintersport, geen 21Granden maaaar -6 Brr.

    tot snel...

  • 07 December 2009 - 13:31

    Örjan:

    gewonnen, ben eens de eerst !!

    Ben nu pas écht jaloers omdat jij wél bij Boca Juniors bent geweest!

    Lijkt me wel een fantatische stad....ooit kom ik er nog wel eens!!
    groeten,

    Örjan

  • 07 December 2009 - 13:32

    Örjan:

    shiiiittttt!!!!

  • 07 December 2009 - 13:47

    Christel:

    Hoi carla,

    Ik ben helemaal gek van voetbal dus het verhaal van Boca Juniors was leuk, maar de foto's van de modeshow ( met de mannen ) was toch wel het interessants van alles wat je vertelt hebt !!!! Hahahaha.
    Nog veel plezier in Uruguay.

    Kus Christel

  • 07 December 2009 - 14:08

    Bert:

    Ha Carlalala!

    Je blijft me verrassen met je mooie verhalen en foto's. Fijn om te zien en lezen dat je nog steeds veel plezier beleeft aan je superreis!
    Boca Juniors.....gewéldige ervaring lijkt me dat!

    Hé meiske, blijf genieten en tot het volgende bericht maar weer!

    Liefs x,
    Bert

  • 07 December 2009 - 15:28

    Mirjam 'pippi' Wouters:

    Ha! doe Christian en Sybille ontzettend de hartelijke groeten als je ze nog ziet.
    Balen van de camera... jij hebt iets met camera's geloof ik he...

    gegroet vanaf de tractor

  • 07 December 2009 - 17:56

    Monique:

    Het was alweer een leuk verhaal. Wij willen wel meer foto's!
    En wat kunnen jou ouders dichten zeg! Een onwijs goed verhaal.
    Geniet-ze!

  • 07 December 2009 - 20:25

    Sandra C:

    Ha meissie,
    klinkt goed hoor maar volgens mij loop je achter.... ;-)
    Tot skype!
    Dikke kus uit Schijndel

  • 07 December 2009 - 21:06

    Renate:

    Ha carla,

    Ik ben nr 8, nog 12 te gaan en je doel is bereikt!

    Groeten Renate

  • 07 December 2009 - 21:06

    Angela:

    Toch ook wel gezellig als je van die modeshows tegenkomt (ha ha)!!! Is weer eens iets anders als enge beesten in het diepe oerwoud. Hoe is het trouwens met Olaf?

    Veel groetjes,
    Angela

  • 07 December 2009 - 22:07

    Yvonne:

    Hee Kaat,
    dat is nog eens een genot voor de ogen die mannen in onderbroek. Idee: vanuit iedere stad zo'n foto!?
    Veel plezier nog. dikke kus

  • 08 December 2009 - 05:30

    Dennis:

    Waar is nu die foto van die naakte zangeres? Die mannen zijn nit zo interresant. Greetz from NZ

  • 08 December 2009 - 11:16

    Yai En Kyra:

    Het is weer een mooi verhaal, jammer dat je mijn feestje niet gaat halen...

    we halen het zeker in...

    liefs kus
    yai en kyra

  • 08 December 2009 - 11:48

    Tante Ria:

    Ha die Carla

    Weer een leuk verslag.Wat een mooie mannen daar,hoop dat je weer snel een camera hebt want we willen wel meer mooie foto`s.graag tot de volgende mail

  • 08 December 2009 - 17:17

    Ingrid:

    Dat is pas een leuke modeshow om naar te kijken. Zouden ze hier ook wat vaker moeten doen !
    Geniet er nog van, en we skype snel weer.
    Liefs je zus.
    XXX

  • 08 December 2009 - 20:11

    Willemien:

    Ha die Carla

    Omdat je minstens 20 reacties wil, zal ik ook weer eens iets lkaten horen.Ik geniet mateloos van je verhalen, echt geweldig. Ik schaaf je later wel weer bij qua stijlfouten (juigen en hard, haha) als je tenminste weer bij ons terugkomt. Ik zou het tof vinden. Geniet nog lekker in Urugay. Groetjes
    Willemien

  • 09 December 2009 - 12:58

    Ons Pap En Ons Mam:

    Na deze nog 3 te gaan, moet dus lukken !! Weer boeiend verhaal schat en erge mooie culturele foto's. Is dat het wat je bedoeld met BA heeft HET !? En voor alle dames/ vrouwen ...is het echt zo slecht gesteld met onze Nederlandse mannen ???
    XXX Kus van ons !!
    PS iedereen bedankt voor de dichtcomplimeneten, was leuk om te doen hoor.

  • 09 December 2009 - 19:50

    Jacqueline De Jong:

    hey girl,

    smikkelend aan mijn chocoladeletter lees ik je fantastische verhaal. Met het mooie gedicht had je ook even een Sintgevoel denk ik zo. En lekker aan het swingen geweest daar lees ik. leuk hoor. Keep on moving those hips baby ha ha.
    have fun, see ya
    x Jacq.

  • 10 December 2009 - 11:42

    Reinier:

    Vorig jaar kwam ik snachts aan in BA, er stonden massa's volk in de straten die gingen uit het was rond 03.00 in de nacht.
    Mijn hotel was vlakbij plazo Mayo, daar veel rondgelopen, verdwaast van de warmte en het tijdverschil wetende dat ik de volgende ochtend mijn reis zou vervolgen, naar het Zuiden.............. Enne er is een Vodafonereclame waar Reiniertje zeer relaxd door een set heen wandeld, 2 seconden De opnames zag ik in BA maar dat ze mij in beeld pakten?????????????

    Wist je dat Sinterklaas bij je langs is geweest....................
    Tja, de atmosfeer die je beschrijft klopt wel.
    I'will be back baby!!!!!!!!!!!!!!!11

  • 15 December 2009 - 19:07

    Nicole:

    Een hele late reactie, maar wat lijkt me dit een heerlijke stad! Heerlijk genieten van de muziek en de tango en slenteren door de stad.

    Ben wel benieuwd naar je Rock & Roll cursus. Workshopje bij het volgende familie-weekend?

    Geniet nog lekker!
    xx

  • 15 December 2009 - 19:11

    Nicole:

    Yes, I did it. Ik was de 20e... :-)

  • 18 December 2009 - 09:23

    Johan:

    berichtnummer 21:

    Ik ben weer zeer onder de indruk van dit geweldige verhaal.... en dan ook nog op de foto met "pluisje".
    blijf genieten en alvast fijne feestdagen.

    x Johan.

  • 20 December 2009 - 18:23

    Jeffrey:

    Het was weer geweldig om te lezen!
    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Carla

Spreuk van de dag: Droom niet je leven, maar leef je dromen. PLUK DE DAG!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 133189

Voorgaande reizen:

14 Januari 2009 - 01 Januari 2014

Carla op Avontuur

Landen bezocht: