Een unieke ervaring op de Galapagos eilanden - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Carla - WaarBenJij.nu Een unieke ervaring op de Galapagos eilanden - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Carla - WaarBenJij.nu

Een unieke ervaring op de Galapagos eilanden

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

22 Juli 2009 | Ecuador, Galápagos

MOUNTAINBAIKEN, BADDEREN, KWATBIKEN, THE DEVILS NOSE, CAVIA, GALAPAGOS EILANDEN, ZWEMMEN TUSSEN REUZESCHILDPADDEN EN ZEEHONDEN, VELE DIEREN VAN ZEER DICHTBIJ, EEN UNIEKE ERVARING.


In Baños aangekomen hadden we weer een actieve dag op de planning staan: mountainbaiken!
Het eerste deel was voornamelijk bergafwaard waarbij we behoorlijke snelheden haalde. Onze eerste stop was bij een waterval met een kabelkar 100 m boven de rivier. Onze tweede stop was bij Ecuadors meest beroemde waterval, Pailon del Diablo, waar we in korte tijd behoorlijk nat waren geworden. Dan gaan we door naar Puyo met behoorlijke klimmen stijl omhoog. aiai, wat doe ik ons pap en mam toch aan?! Nu weet ik van wie ik mijn doorzettingsvermogen heb....van hun. Wow, respect hoor! Ik ben echt trots op ze want....we hebben Puyo gehaald! 61 km gefietst door de andesgebergte en daarnaast nog 2 flinke wandelingen gemaakt naar de watervallen.
En de weg terug? lekker met de bus :)
De volgende dag gingen we als eerste lekker naar de thermaalbaden waar Baños bekend om staat waarbij het water wordt opgewarmt door de actieve vulkaan Tungurahua.
In de middag bezochten we deze rokende vulkaan. En hoe? met de kwatbike! lekker scheuren maar. Altijd leuk!

Onze volgende stop was in Riobamba vanwaar we met de trein naar Alausi wilde. Helaas, deze is in reparatie, dus we moeten met de bus. Gelukkig is het belangrijkste stukje wel mogelijk. Namelijk La Nariz del Diablo, oftewel The Devils Nose. Een stuk traject langs de rotsige bergen waarbij de locomotief al zigzaggend de bijna 1000 m hoogteverschil aflegt.
Dan is Cuanca aan de beurt, the tidy jewel of the south, met zijn coloniale gebouwen, parkjes, kerken, winkeltjes en restaurantjes. savonds ging het gebeuren. We hadden een tafeltje gereserveerd om een speciaal ecuadoriaans iets te eten, namelijk Cuy, oftewel CAVIA! ieie, Daar lag ie dan. Pootjes de lucht in en compleet met hoofd. Maarrrr, het smaakt wel!

Vanuit Guayaquil nemen we het vliegtuig naar......trommelgeroffel.....DE GALAPAGOS EILANDEN!!!
De Galapagos (wat schildpad betekend) is een geisoleerde groep vulkanische eilanden welke zich zo´n 1000 km uit de kust van Ecuador bevinden en in 1535 zijn ondekt. Vogels, reptielen en zee-zoogdieren zijn de belangrijkste bewoners. Er zijn weinig land-zoogdieren en dat verklaart het feit dat de meeste dieren niet bang zijn: er is weinig op ze gejaagd.
Ons eerste eiland is Sante Cruz waar we het Charles Darwin Research Center bezochten met zijn vele grote trage reuzeschildpadden. Er woont oa de circa 150 jaar oude Lonesome Jeorge: De enige van zijn soort. Wow, wat een afmetingen en dan zaten we er gewoon maar op 1 meter afstand vandaan. Cool!
We hebben ook even lekker door het stadje kunnen lopen en hebben daarbij al mega veel dieren gezien. Heel bijzonder was om te staan kijken bij een man weke een grote vis aan het schoonmaken was. Hij was omringt door pelikanen, bleu-footed-boobys én een zeehond. Allen wachtend op een stukje vis. Echt gaaf!
Dan de boot Golandrina op waar we komende nachten zullen overnachten en welke ons naar de verschillende eilandjes brengt. Zoals Santa Fe. En wat staat er op de planning? Snorkelen! En dat was UNIEK! Mooie vissen, roggen, reuzeschildpadden en zeehondjes. En het gave was dat ik tussen 2 spelende zeehonden heb gesnorkeld. Het leek wel of ze een beetje met mij speelde. Ow, wat was dat een gave ervaring! en alle zoooo dichtbij!
In de middag gingen we aan land en liepen vlak langs een berg zeehonden af, we zagen enkele grote landleguanen, pelikanen en vliegende bleu-footed-boobys welke allen tegelijk als een speer de zee in duiken en hopen een visje te vangen.
In de nacht vaarde we door naar het zuidelijkst gelegen eiland Española waar we op Punta Suarez vele land-leguanen zagen, zeehonden lekker luierend op het stand of spelend in de zee, nazca boobys en uiteraard weer veel leuke bleu-footed-boobys, met hun blauwe voeten. (In het nederlands heten ze blauwvoet Jan-Van-Gent vogels.) Maar ook de super grote Waved Albatrossen zittend op hun ei. Ze hebben een spanweidfte van 2 tot 2,5 meter. Wow.

Welkom op Floreana waar we kennis hebben gemaakt met de roze flamingo´s welke minimaal 7 uur van een dag aan het eten zijn (niet verkeerd...) en waar we een wandeling hebben gemaakt door de lavatunnel. Diep onder de grond, pikkedonker, wandelend over lavarotsen en tot onze bovenbenen in het water. Erg grappig.
Maar het leukste was de Post Office Bay. Hier leeft de legende van Piraten en walvisvaarders voort. De eerste walvisvaarder plaatsten hier een brievenbus om berichten achter te laten voor andere schepen en brieven naar huis te sturen. De originele brievenbus is al lang niet meer aanwezig, maar nog steeds kunnen brieven worden gepost. En dat hebben we natuurlijk gedaan!
We zijn erg benieuwd wie en wanneer ze mee worden genomen naar nederland en ze persoonlijk komen bezorgen. Dus let op je brievenbus....
In de middag gingen we weer snorkelen. Dit maal door een ondiep onderwaterkrater. Super mooi maar de stroming was wel erg oppassen geblazen. Vervolgens gingen we vanaf het strand snorkelen tussen de grote zee-schildpadden en uiteraard weer leuke spelende zeehondjes. Heerlijk gewoon!
De volgende ochtend werden we wakker op het eiland North Seymour waar we direct al de fregatvogels zagen. Om indruk te maken op de vrouwelijke fregatvogel blaast het mannetje zijn felrode keelzak op. Om nog meer op te vallen vliegt hij rond in de omgeving van het vrouwtje. Leuk om te zien. Ook de Bleu-footed-boobys waren hier weer te vinden zittend op hun nest of langs hun pasgeboren wollen propje :) Maar ook de landleguanen, pelikanen en zeehonden. Het was weer een leuke wandeling.
Ons Galapafgos avontuur zit erop. We hebben er enorm van genoten. Het was een unieke ervaring om telkens omringt en zó dichtbij de diverse dieren te kunnen zijn!!

We vliegen terug naar het drukke Guayaquil met zijn vele roekeloos rijdende, oude, verrote ladataxis, welke ik toch wel leuk vind. (Ome Henk, waarom heb je je Lada 25 jaar geleden verkocht??!!)
En dan, na 3,5 geweldige weken moet ik weer afscheid nemen van ons pap en mam, en ik kan jullie vertellen: Dat is zwaar en emotioneel. Maar ik vond het geweldig dat ze langs zijn gekomen! Pap en mam nogmaals bedankt voor alles.
Met rollende tranen zeg ik ze gedag en neem dezelfde nacht nog een bus naar Vilcabamba. Op naar het zuiden.


WIST JE DAT:
- Ons Yvonne en Peter gaan trouwen??!! gaaf he?!
- Ik al heb gesolliciteerd voor bruidsmeisje? dmv mezelf in een te foute roze bruidsjurk te heisen...
- ik eindelijk eens een keer niet zeeziek ben geworden?
- Ons pap dit helaas niet kon zeggen? erg sneu.
- mijn huisje leeg staat?.....
- Ik dus dringend op zoek ben naar nieuwe huurders? Dus weet je iemand? let me know!

SPREUK VAN DE DAG:
- Live life to the max

NOTE
Vanwege virussen op mijn geheugenkaart en usb is het momenteel even niet mogelijk foto´s te uploaden. Sorry hiervoor.

  • 22 Juli 2009 - 16:22

    Reinier:

    Eindelijk de eilanden. Inderdaad machtig.
    Daar zal je nog veel over nadenken.

    Blijf genieten van je reis, en ach die woning ik bied er symbolisch 1 euro voor...........

  • 22 Juli 2009 - 16:41

    Sandra C:

    Ha meissie,
    afgelopen weekend al genoten van de film en de foto's maar het blijft leuk om het verhaal ook van jou te horen! En die kaart? Die heb ik inmiddels ontvangen!

    Geniet ze verder en dat je maar snel je draai weer hebt gevonden!!!

    X Sandra

  • 22 Juli 2009 - 17:39

    Ingrid:

    Het was weer heerlijk om even met je bij te kletsen. Alleen jammer dat ik je niet kon zien. Volgende keer beter. Geniet van je reis, en we horen je snel weer.
    Liefs en een hele dikke kus van ons alle vier.

  • 22 Juli 2009 - 18:33

    Tante Wil:

    Hoi carla
    zo`n eiland zou ik ook wel eens willen zien , maar dan dichter bij huis.
    geweldig allemaal, en geniet nog van al je volgende avonturen
    groetjes tante wil

  • 22 Juli 2009 - 19:45

    Amber:

    Hoi Carla,
    Wat een mooie verhalen weer. Ik heb de plaatjes er maar zelf bijgedacht!
    En wat een leuk nieuws een bruiloft in het vooruitzicht! Yvonne en Peter gefeliciteerd!
    Carla, geniet van al dat moois daar!

  • 22 Juli 2009 - 20:53

    Renate:

    Ha Carla,

    Het enthousiasme springt van je verhalen af. Ben je wel op tijd terug, om als bruidsmeisje in je suikerspinrose jurk bloemblaadjes te strooien? Als ik van iemand hoor dat ze een kamer zoeken, zal ik zeker aan jou denken en jou als tip aandragen!

    Ik moet zeggen dat ik het jammer vindt dat we de plaatjes niet bij je verhaal zien, maar je hebt zo'n levendige omschrijving, dat ik me er wel wat bij voor kan stellen.

    Geniet verder nog!!!!!
    Liefs Renate

  • 23 Juli 2009 - 06:22

    Bart En Nicole:

    Hey Kaatje,

    Errug leuk, je verhalen.
    In ieder geval valt Cavia dus goed op de maag, alvast goed om te weten voor ons :-)

    Wij vertrekken over 10 dagen! Oeoeoe

    Groeten en tot mails

  • 23 Juli 2009 - 06:26

    Örjan:

    Hey Lala,

    Werkt niet hoor, die Post office Bay daar op Floreana! We hebben hier nog niets ontvangen ;-)

    Mooie verhalen waar je inderdaad geen foto's bij nodig hebt om het je voor te stellen.

    Blijf genieten!

    Groeten, Örjan.

  • 23 Juli 2009 - 06:57

    Bert:

    Ha Carlalala!

    Wederom errug genoten van je fantastische verhalen! Wat een heerlijk avontuur beleef je toch.

    Ik waan me zelf al op die fraaie eilanden, omringd door.....en een lekker koud pilske in de andere hand :-) hahaha

    Bedankt voor je belevenissen, ik kijk nu al weer uit naar je volgende bericht!

    Keep up the fun and enjoy life!

    Liefs,
    Bert

  • 23 Juli 2009 - 09:05

    Monique:

    Melissa heeft drigent een huisje nodig voor haar zus dus wie weet.
    Haar e-mail is melissa.hoekveld@planet.nl
    Groetjes Monique

  • 23 Juli 2009 - 09:28

    Christel:

    Hoi Carla,

    Wat ontzettend jammer dat je nu geen foto's aan ons kunt laten zien van de Galapagos eilanden !!!! Volgende keer hopelijk weer !!!
    Geniet van alles en hopelijk hebben jullie mooier weer dan hier: want hier komt het nu al de hele morgen met bakken naar beneden !!!

    Kus uit Erp
    Christel

  • 23 Juli 2009 - 12:12

    Tante Ria:

    Carla wat een prachtig verslag weer.Jullie hebben echt wel genoten van die eilanden.Leuk nieuws van Yvonne en Peter.Die twee stralen helemaal.Geniet verder weer van je reis en tot de volgende mail
    Veel liefs uit Vught

  • 23 Juli 2009 - 14:43

    Yvonne:

    heee zus,
    wat een gaaf verhaal weer. Heb de foto's van ons pap en mam gezien, die schildpadden zijn echt gigantisch!!
    Je mooie foto als bruidsmeisje staat nog bij ons in de woonkamer ;).
    Vond het heerlijk je gisteren gesproken te hebben. Nog heel veel plezier. Ik kijk uit naar je foto's.
    dikke kus Peter en Yvonne

  • 23 Juli 2009 - 17:45

    Ons Pap En Ons Mam:

    Hallo schat,
    Het verhaal is super en och die foto's......wij hebben het met eigen ogen gezien!!!! De Galapagos waren inderdaad overweldigend mooi met name al die dieren zo binnen handbereik, de zeehondjes blijven mijn favorieten!! XXX
    PS kaart is aangekomen.

  • 23 Juli 2009 - 20:35

    Ome Henk:

    Hallo Carla
    Weer een mooi verhaal, waarvan wij ook al e.e.a gehoord hebben van Charles en Annemarie, die ook genoten hebben van de weken dat ze bij jou waren.
    En nu het antwoord op jou vraag.
    Ik heb de lada verkocht omdat iemand anders er geld voor wilde geve(wat ik eigelijk nooit verwacht had), Hij was plaatselijk doorgeroest, en hij zoop meer als ik, en je weet dat ik daar geen concurentie in wil.
    Verder hoop ik dat je weer snel iets schrijft.

    Groeten Ome Henk

  • 24 Juli 2009 - 08:33

    Angela:

    Hallo,

    Zonder foto's zijn je verhalen ook plaatjes. Ik zie het zo voor me. Geniet ervan en op naar je volgende verhaal.

    Gr. Angela

  • 24 Juli 2009 - 09:03

    Marleen:

    Hoi Carla,
    Mooie verhalen weer!!
    Ik heb de afgelopen dagen vergeefs naar je uitgekeken in de 4daagsemenigte, maar zo te lezen maak je je kilometers ook wel in Zuid-Anerika :)
    Geniet ervan en tot je volgende avontuur!
    groetjes, Marleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Galápagos

Carla

Spreuk van de dag: Droom niet je leven, maar leef je dromen. PLUK DE DAG!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 133224

Voorgaande reizen:

14 Januari 2009 - 01 Januari 2014

Carla op Avontuur

Landen bezocht: