WEER THUIS! - Reisverslag uit 's-Hertogenbosch, Nederland van Carla - WaarBenJij.nu WEER THUIS! - Reisverslag uit 's-Hertogenbosch, Nederland van Carla - WaarBenJij.nu

WEER THUIS!

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

03 Mei 2008 | Nederland, 's-Hertogenbosch

WAT EEN AVONTUUR: MET DE TRANSSYBERIË EXPRESS VIA MOSKOU EN MONGOLIE NAAR CHINA. DOOR CHINA NAAR HET PRACHTIGE TIBET. VERVOLGENS NEPAL EN INDIA. EN NU, NA 6 MAANDEN, WEER THUIS IN NEDERLAND.

Wat een avontuur was dat he?! Echt een reis om nooit te vergeten!
Ik ben inmiddels alweer een maand thuis en het wordt dus tijd voor een terugblik op mijn avontuur.

30 september 2007 ging het avontuur beginnen!
Ikke, samen met 'me, myself and i' en mijn backpack startte met 8.000 km treinen van Den Bosch naar Beijing met de bekende Transsyberië Express. In totaal 7 dagen en 8 nachten (7 tijdzones). Om deze lange afstand te onderbreken maakte ik een stop in Moskou en Mongolië.
Mijn eerste ervaring in Moskou was dat ik mijn homestay niet kon vinden, niemand engels sprak en ik geen geld had. Help, waar ben ik aan begonnen.
In het koude Mongolië ben ik met andere reizigers door de binnenlanden van Mongolië getrokken. Overnachten bij nomadenfamilies in gertenten, 3 dagen paardrijden door een continu verbluffende natuur en 100 jaar terug in de tijd gegaan.

Van het rustige Mongolië naar het Drukke China, Beijing. In Beijing uiteraard het plein van de hemelse vrede en de verboden stad bezocht. Maar ook: fietsen door de hutong wijken en klimmen over de Chinese muur.
Andere bezochte plaatsen in China zijn Xian met zijn terracottaleger en Chengdu met zijn reuze pandas. Maar er was ook tijd voor iets actiefs: Het beklimmen van de Emei Shan, van tropisch groen in 2 dagen naar de wolken en de sneeuw.

En dan, dan gaat het gebeuren. I ride the world's highest train to the rooftop of the world. En zo zit je ineens in Tibet, Lhasa. Lhasa en omgeving was geweldig! Vooral het grote Potala Palace, 600 debatterende monniken in het Sera klooster en de biddende pelgrims in het Jokhang tempel.
Dan is het tijd om met een groepje van 6 met een jeep naar het Wilde Westen van Tibet te gaan. Dit was toch wel het hoogtepunt van mijn reis. Veel hiken in de bergen, back to basic, koud, gezellig, Everst Base camp op 5200 m, prachtige natuur, kleine dorpjes, overnachten in kloosters en de 3-daagse pelgrimstocht rond de heilige Mt. Kailash met als hoogste punt 5630 m.

Van Tibet zijn we naar Nepal gelift en zijn we vrijwel direct gestart aan de Annapurna Circuit trek van 13 dagen door de Himalayan range. Prachtig! De natuur veranderde dagelijks: van Jungle, naar rotsachtig, naar sneeuw. Op dag 7 hadden we The big day, De Thorung La Pass van 5416 m. Een zware dag, maar ow zo mooi. Na de pass veranderde de natuur weer langzaam naar Jungle.
We waren op tijd klaar voor kerst en oud&nieuw welke beide super gezellig waren.
Met Ed ben ik verder gaan reizen. Terug naar Kathmandu voor oa de 7 Unesco World Herritage Sites, bloedoffers, lijkverbrandingen en…..een echte Nepalese bruiloft!

Daarna waren we klaar om door te gaan naar India met als eerste stop Varanasi, waar we telkens weer verdwaalde in het doolhof van smalle drukke steegjes en intens hebben genoten van het leven langs de Ganges rivier met zijn spirituele bezigheden.
Vervolgens door naar het meest extravagante monument wat er ooit uit liefde is gebouwd: de Taj Mahal en de megastad Delhi. Van daaruit gingen we verder naar Rajasthan, met zijn roze stad Jaipur, de rattentempel en het zandstenen woestijndorpje Jaisalmer van waaruit we 3 dagen met een kameel door de woestijn trokken.
Dat was ook echt super: Prachtige natuur, eten met de handen rond het kampvuur, slapen onder de sterrenhemel en zonsopkomst bewonderen vanuit bed.

Dan is het tijd om de woestijn in te ruilen voor zon, zee en strand in Zuid-India, Goa. Strandtentjes, palmbomen, 'afkoelen' in de warme zee, massage op m'n strandbedje, slapen in bamboehutjes op het strand, boekje lezen en gewoon lekker relaxen.
Maar ook olifant rijden en…wassen. Gaaf!
Van Goa door naar het prachtige Kerala met zijn vele thee plantages waar vrouwen druk bezig waren met het knippen van de thee en graag een praatje probeerde te maken. Kerala heeft ook de beroemde backwaters. Palmbomen, rijstvelden, kleine huisjes, het wassen van de kleren in de rivier, ophaalbruggetjes, waterplanten, kinderen welke vrolijk zwaaien. Het leven langs de backwaters is gewoon prachtig. We hebben dan ook diverse plaatsjes in de backwaters bezocht.

Dan is het alweer bijna tijd om naar huis te gaan. Gelukkig hebben we nog tijd om naar het meest zuidelijke puntje van India te gaan en vervolgens nog even te relaxen op een standplaatsje aan de oostkust.
En dan is het echt zover. Op 26 maart 2008, na 6 maanden rondgereisd te hebben is het tijd om terug naar Nederland te gaan.
En wel met gemengde gevoelens gezien in afscheid moest nemen van Ed maar daarnaast heel blij was mijn familie en vrienden weer te zien.

Na 12 uur vliegen werd ik op schiphol door maar liefst 12 mensen met spandoeken opgewacht. Wauw, dat was geweldig! Echt heerlijk om iedereen weer te zien.
Al snel kreeg ik last van een jetlag en cultuurshock: honger midden in de nacht, het voelen van alle stress bij de mensen om je heen, het irritant vinden dat als je je mobiel over hoort gaan dat je dan verplicht bent op te nemen, toen ik mijn huisje weer introk vinden dat je veels te veel spullen hebt en dat allemaal niet nodig hebt. En ga zo maar door.
De eerste weken vielen dan ook zwaar maar inmiddels ben ik er weer aan gewend en bevalt alles me weer zeer goed.
Wel denk ik uiteraard nog vaak terug aan mijn reis: Wat was die fantastisch!!! Een avontuur om nooit meer te vergeten!!


Middels deze site heb ik jullie allen op de hoogte gehouden van mijn avonturen en het deed me erg goed om te merken dat zoveeel lieve mensen mijn reis via deze weg volgden. En dan alle reacties.....ik keek er telkens weer naar uit om deze te lezen, want ik wist van te voren dat ik daardoor altijd een grote glimlach op mijn gezicht kreeg.
Ik wil jullie dan ook allemaal bedanken voor de interesses die getoond zijn en de vele leuke reacties. BEDANKT!

Om natuurlijk in stijl af te sluiten nog een aantal wist je datjes.

WIST JE DAT:
- ik een dikke 20.000 km af heb gelegd?
- Mijn favoriete land Tibet is?
- Ik van begin tot eind enorm heb genoten?
- Ik de aankomst in Nederland super leuk vond?
- Het heel apart was om mijn petekindje Teun ineens te horen praten?
- Het wel een beetje koud was op mijn slippertjes?
- Ik thuis als eerste een boterham met hagelslag at?
- En ons mam heerlijke worteltjesstamp had klaargemaakt? (mijn lievelingsgerecht)
- Ik het leuk vond dat ik weer gewoon uit de kraan kon drinken?
- Het zo fijn is dat je niet meer over alles hoeft af te dingen?
- En er nergens problemen zijn met wisselgeld?
- Het heerlijk is om een lange warme douche te kunnen nemen?
- En je je daarna af te kunnen drogen met een echte handdoek ipv met een zeem?
- We in Nederland echt van alle gemakken voorzien zijn?
- Maar ik het eigenlijk ook wel lekker vind om back to basic te leven?
- Ik eindeloos door kan gaan met mijn ‘Wist je datjes’?

Als je meer Wist je datjes wil weten of foto’s wil bekijken kom dan eens langs!
Groetjes Carlalala


  • 03 Mei 2008 - 14:41

    Sandra:

    Weer een hartstikke leuk verslag. We zien je vlug.

    dikke kus
    sandra, sjoerd en yai.

  • 03 Mei 2008 - 15:16

    Gijs:

    Hey hey,

    Weer een mooi verhaal!!
    We zien mekaar binnenkort wel een keer....

    (k) gijs

  • 03 Mei 2008 - 15:53

    Ingrid, Jeroen, Teun:

    Ja, ja. Je oude leventje is weer echt begonnen. Maar wel weer een mooi verhaal als afsluiting. Geniet ervan en tot snel.
    Liefs je zus.
    We komen snel weer eens langs. Kun je Teun nog meer horen praten (zit af en toe helaas geen uitknop op je petekind)

  • 03 Mei 2008 - 20:35

    Annelies Oudelaar:

    Je hebt echt en geweldige reis gehad! Het was heel leuk om je verhalen te lezen en ook deze samenvatting ging er weer goed in. Al is aan het beroep "schrijver" gedacht?!

    Groetjes Annelies

  • 04 Mei 2008 - 07:14

    SandraC:

    Hai hai,
    inderdaad weer een heerlijk verhaal om te lezen, al was het zeker zo leuk om de verhalen live te horen!!! En heerlijk om je weer te zien (en te knuffelen! hihi. Voor het bekijken van de foto's maken we nog wel een afspraak.
    Ik verheug me ondertussen alsvast op onze volgende wandeltocht maar eerst de ROPARUN!!!
    Dikke kus en een knuffel Sandra

  • 04 Mei 2008 - 19:00

    Ome Henk Tante Ria:

    wij hebben het heel fijn gevonden dat we al je belevenissen op deze manier hebben kunnen volgen.veel liefs

  • 04 Mei 2008 - 19:05

    Amber:

    He ja wat een avontuur!! Zat vandaag te denken zullen we snel weer afspreken?!Fijn om te horen dat je al weer (een beetje) je draai hebt gevonden in ons kleine kikkerlandje! Gr Amber

  • 05 Mei 2008 - 06:30

    Bert:

    Ha Carlalala,

    Zelfs je terugblik is een mooi verhaal! Hou de herinneringen maar goed vast en denk er in hectische tijden nog maar eens lekker aan terug. Dat relativeert vast ontzettend.
    Be cool, relaxed en relativeer!

    Werk ze maar weer....

    Groetjes,
    Bert

  • 05 Mei 2008 - 07:06

    Iwan:

    leuk zo'n samenvatting en fijn te horen dat je je plekje in je huisje weer gevonden hebt.
    en back to basic is makkelijk bel me maar even dan haal ik die spullen wel even bij je op. ben je daar ook gelijk weer vanaf.

    groetjes iwan

  • 05 Mei 2008 - 07:51

    Christel:

    Ik heb het ontzettend leuk gevonden om je spannende verhalen te volgen via deze weblog!!!

  • 05 Mei 2008 - 17:40

    Peter En Yvonne:

    Hee Kaatje,
    home sweet home!!! Het normale leventje met het feesten en stappen is weer begonnen. Ook niet heel vervelend. Heb genoten van je verhaal met een rose-tje in mijn handen.
    Komen zeker snel foto's kijken.
    Dikke kus ons

  • 06 Mei 2008 - 15:24

    Ons Pap En Ons Mam:

    Heb toch even een traantje weggepinkt bij het lezen van dit laatste verhaal, maar evengoed weer heel mooi!!!! Blij dat je weer ingeburgerd bent in deze hectische wereld van stappen-werken-bellen enz...
    Dikke knuffel van ons.
    XXXXXXXXXXXXXXX

  • 07 Mei 2008 - 12:46

    Daantje Hanekam:

    Leuk zo'n beknopte samenvatting! Moet echt een gave reis geweest zijn. Leuk dat je er weer bent en tot pilsch in het zonnetje op het terras :-)

    kus Daan

  • 07 Mei 2008 - 18:04

    Jud:

    Tsja lieffie, natuurlijk echt super wat je hebt meegemaakt allemaal. En hop chop met de foto's....ben namelijk heel benieuwd.

    Maarre, niet erg dat je terug bent hoor ;-) Good to have you back!!

    Kuske x

  • 11 Mei 2008 - 21:49

    Ron:

    Niets aan toe te voegen.....in een woord fantastisch! Afspraak hebben we al gemaakt, tot in Nijmegen.

  • 16 September 2008 - 01:19

    Paul Van Den Heuvel:

    Wauw ik wordt er bijna Jaloers van...
    Maar ik gun het jou ook erg...
    Wat wordt je volgende trip???

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, 's-Hertogenbosch

Carla

Spreuk van de dag: Droom niet je leven, maar leef je dromen. PLUK DE DAG!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 133202

Voorgaande reizen:

14 Januari 2009 - 01 Januari 2014

Carla op Avontuur

Landen bezocht: