Van de rimboe naar de onderwaterwereld - Reisverslag uit Utila, Honduras van Carla - WaarBenJij.nu Van de rimboe naar de onderwaterwereld - Reisverslag uit Utila, Honduras van Carla - WaarBenJij.nu

Van de rimboe naar de onderwaterwereld

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

17 Maart 2009 | Honduras, Utila

WHITE WATER RAFTEN, JEEPSAFARI, PONDJES EN GEWEREN, BOOMSTAMBOOTJES, BACK TO BASIC, BAY ISLANDS, DUIKBREVET PADI OPEN WATER EN VEEL LOL MAAR OOK... HEEL SLECHT NIEUWS.

Net voordat ik afscheid moest nemen van Sandra hebben we Stefan van het vliegveld opgehaald om enkele dagen met zijn drietjes door te brengen. We zijn onderandere naar Punta Sal gegaan voor een hike wat geen hike te noemen was en om te snorkelen maar naast wat waterplanten en een kwal was er niks te zien. Het leukste was de bootrit terug: je zou een beetje nat kunnen worden. Nou, het leek wel of we continu in een tropische storm zaten....zeik nat....haha
Na een geweldige tijd met Sandra te hebben gehad is het moment van afscheid aangebroken en gaan Stefan en ik met zijn tweetjes verder naar La Ceiba.

Onze eerste activiteit is White Water Raften!! Joehoe, let´s go! Er zaten enkele behoorlijke rapids bij maar we bleven telkens netjes in de raft zitten totdat we op de laatste rapid gingen ´surfen´: tegen de stroming in, in de rapid peddelen. Dan blijf je even op de golf surfen waarna de raft omgaat en we allemaal lachend in het water belanden.
We bleven in de Jungle Lodge aan de rivier overnachten en hebben nog enkele lekkere wandelingen gemaakt. En dan willen we terug naar La Cieba, en hoe....we gaan liften! Na een korte wandeling kwam er een pickup truck aan. We springen achterin de laadbak waar al hobbelend een vrouw haar kind borstvoeding geeft.
Dan is het tijd voor een biertje in de bar waar iedereen bij binnenkomst gefoullieerd wordt en alle geweren en messen in kluisjes worden gelegd. Zij hebben geweren op zak net zoals het in nederland normaal is om een mobiel op zak te hebben....

We besluiten naar de rimboe te gaan! Om 3 uur (!!!) gaat de wekker en we nemen de eerste chickenbus naar Tocoa. Daar moeten we een pickuptruck zien te regelen welke ons mee wil nemen naar het moeilijk bereikbare Batalla. We hebben er een gevonden die meteen zou vertrekken maar al snel komen we erachter dat ze pas vertrekken als alles, en dan bedoel ik ook alles: in, op, aan de truck vol is. Na 2 uur wachten (wat totaal niet vervelend was omdat er voldoende te zien was) hebben we uiteindelijk een truck gevonden waar we nog net bij paste.
Nadat we door wel 8 riviertjes hebben gereden was het echt het einde van de weg en reden we verder langs de zee en over het strand.
Ineens zagen we een truck met pech, oke helpen dan maar. Na ongeveer 12 pogingen en 1,5 uur later kregen we de andere truck los uit de duinen en had onze chauffeur ineens super haast. Maar waarom? We werden net voorbij gereden door 2 andere trucks waar hij nu ineens als een gek achteraan gaat. Al snel wordt alles duidelijk. We komen bij een paar houten planken uit, wat een pondje blijkt te zijn waar precies 1 auto op past en deze met touwen voort word getrokken. Erg stabiel is het niet en dat bleek wel doordat er net voor ons een auto te water was gegaan en nu stond te drogen.
We hebben drie pondjes gehad en het wachten was weer totaal niet vervelend: we zagen vissers welke door middel van het gooien van netten vis proberen te vangen of de chauffeur van de andere truck haalt zijn geweer tevoorschijn om een stukje te schieten (uiteraard niet op mensen) en er wordt onderling wat gedolt.
Het laatste riviertje had geen pondje, dus dat betekend......door het water. Maar sjee, het water is best diep, ruim 1 meter. Wat gaaf zeg!!
Tussen de riviertjes door rijden we over het strand, door de zee of dwars door stukken jungle, hobbeldebobbel. Een jeepsafari is er niks bij. We rijden door dorpjes en ineens stoppen we bij een familie. Oke hier laden we de bankstellen af welke bovenop de truck waren gebonden.
8 uur later komen we aan in Batalla waar we na een bootrit van 3 uur in het donker aankomen in Rais Ta.
Een reisdag van 15 uur en niet zomaar een reisdag. Nee, een geweldige reisdag!!

Maar we zijn nog niet diep genoeg in de rimboe, de dag erop gaan we verder het Moskitia gebied in, naar Las Marias. En hoe komen we daar? Via een uitgeholde halve boomstam met een motertje erop. En dan 4 uur varen, zittend op een houten stoeltje. ai.
Las Marias bestaat uit diverse houten hutjes op palen met een rieten dakje in the middle of nowhere. Geen elektricitiet, geen stromend water, dus lekker back to basic. Het is leuk te zien hoe alles hier door elkaar heen leeft, en dan bedoel ik mens en dier zoals paarden, koeien, varkens, kippen, honden en poezen.
Vanuit dit plaatsje hebben we nog een boottocht gedaan (weer een halve boomstam, maar dit keer zonder moter, maar middels lange stokken) naar de petroglyph en een korte junglewalk. We zagen vogels, hoorde apen en zagen voetsporen van een jaguar.(niet echt boeiend dus...) De boottocht stroomafwaards was het leukst: we gaan sneller, en wankelen harder. Bij de eerste stroomversnelling gaan we bijna om en hebben een lading water in ons boomstammetje. Het lijkt wel raften maar dan met een boomstam. leuk!

Dan gaan we van de rimboe naar de onderwaterwereld. We gaan naar de Bay Islands, Utila! waar we weer van alle luxe zijn voorzien (behalve warm water dan..). En wat doen we daar? ons duikbrevet halen (jaja, wij zijn nu officieel PADI open water divers, joehoe!), genieten van de onderwaterwereld en het uitgaansleven!!!
We krijgen 4 dagen les, zowel theorie als praktijk en na ons examen (0 fout! Sorry Stefan, ik kan het niet laten om te zeggen: i kickt your ass bro) maken we 2 fundives.
We hebben prachtig koraal gezien en vele verschillende vissen: van klein tot groot en van mooi tot lelijk en vele andere onderwaterbeestjes.
En telkens als we terug komen van het duiken hebben we ontzettend veel behoefte aan een biertje, en nog een, en nog een. En er waren meer mensen die daar last van hadden, zoals onze zuid-afrikaan Ryan waar we veel lol mee hebben gehad.
Maar we hebben ook nog iets anders gedaan, zoals afgetrapte verrote mountainbikes gehuurd en naar de caves gefietst. Door de smalle paden van de pikkedonkere grotten gekropen en daar in het zoetwatermeertje gezwommen, en uiteraard ook vollop van de zon genoten totdat het ook voor Stefan tijd was om terug naar huis te keren.
Na een dikke knuffel ging Stefan naar huis en ga ik weer alleen verder.....Op naar Nigaragua.

In Nigaragua aangekomen doet eindelijk mijn mobiel het weer, maar daarmee kwam ook direct heel slecht nieuws. Oma van Gemert is overleden. Ik besluit niet terug naar huis te keren maar zal hier, in de grootste catedraal van Centraal Amerika, een kaarsje opsteken en een gebedje doen.
Ik wens heel de familie veel sterkte in deze moeilijke tijd.

Ik ben benieuwd hoe het zal zijn om weer alleen verder te gaan. Jij ook?
Tot het volgende avontuur dan maar weer!!
Dikke xxx

WIST JE DAT:
- Er in de rivier naar Las Marias veel bomen (compleet met wordtels) in de rivier liggen?
- Dit komt omdat er in december 2008 een orkaan is geweest welke vele hutjes heeft verwoest?
- Het water toen 3 a 4 meter hoger stond dan nu?
- Ons Yvonne jarig is geweest? Happy Birthday!
- we snachts gewekt werden door varkens welke recht onder ons hutje lagen te dollen?
- het eten in de rimboe erg eentonig is? rijst, bonen en kip. (en vooral de bonen vond Stefan errug lekker. NOT)
- je de bar Treetanic niet mag missen op Utila?
- Ik alweer weken geen warme douche heb gehad?
- Je op Utila geen spaans, maar alleen maar engels hoort?
- Stefan regelmatig met ´Hey Gringo´ aangesproken werd?
- Stefan me voor de laatste avondmaal mee uiteten heeft genomen? erg lief en super gezellig!
- Het biermerk ´Salva Vida´ lifesavers betekend?
- Ik zowel Stefan als Sandra wil bedanken voor de geweldige weken. Ik heb er echt van genoten!

SPREUK VAN DE DAG:
- life is to short to live the same dag twice.

• 18 Maart 2009 - 07:05

Bart En Nicole:

Hey Kaat,

Allereerst gecondoleerd met het verlies van jullie Oma.
    Dus je trekt richting Léon, schijnt een mooie universiteitsstad. Volgens mij is het zelfs mogelijk om de kathedraal te beklimmen en mag je zelfs soms de klokken laten luiden, Go for girl!

Wij hebben onze vakantie ook geboekt, We are going to Rock Peru!
    We mailen nog, wellicht treffen we elkaar dan nog.

Groeten
    Bart en Nicole

• 18 Maart 2009 - 07:38

Bert:

Ha Carlalala!

Wederom fantastische verhalen en foto's. Zo te lezen hebben jullie een fantastische tijd gehad samen.

Blijf genieten!

Groetjes,
    Bert

• 18 Maart 2009 - 08:21

Ingrid & Haar Mannen:

Wat zul jij stinken als je al weken geen warme douche hebt gehad. Maar wel weer een heleboel leuke dingen gedaan samen met Stefan en Olaf.

Hier gaat alles z'n gangetje. Met Teun en Niek gaat alles goed, en ook met Jeroen en mij gaat het goed. Alleen het slechte nieuws van oma kwam even koud op je dak. Dat was niet leuk !

Nou succes daar alleen in het verwegiestan, en we mailen/bellen.

Liefs Ingrid, Jeroen, Teun en Niek.

• 18 Maart 2009 - 08:37

Ons Pap En Ons Mam:

Weer een super verhaal Carla,met Sandra en Stefan weer teveel bizarre avonturen beleefd! Maak er een speciaal moment van in de Kathedraal voor deze speciale Oma!! Hou je taai en geniet ervan nu je het nog kan,zou Oma zeggen!!
    Dikke kus en een extra stevige knuffel.
    XXXX

• 18 Maart 2009 - 09:08

Stefan Van Der Sande:

Ha buddy van me, Ik miste de vakantie al heel erg maar als ik deze mooie foto's en verhalen weer lees en zie dan mis ik het en jou nog meer.

Nogmaals gecondoleerd meisje met het verlies van onze lieve oma maar vind het echt top dat je daar naar een kerk gaat heel speciaal en lief van je..

Hier valt het werken nog tegen maar alles komt weer goed maar mis onze gezellige praat wel en hoop dat je er nog een heeeele mooie super tijd van gaat maken daar dus geniet er nog van en we mailen weer snel.

Veel liefs je duik buddy stefan xx

• 18 Maart 2009 - 09:52

Angela:

Ha die Carla,

Als eerste gecondoleerd met je oma.
    Fijn voor je dat je het zo gezellig hebt gehad met Sandra en Stefan. Nu weer alleen verder. Het gaat je goed en op naar je volgende fantastische verhaal.

Veel groetjes,
    Angela

• 18 Maart 2009 - 11:01

Nicole:

Ha Carla,

wat mooi dat je daar naar de grootste kathedraal van Centraal Amerika gaat. Net zo als jij aan Oma en ons denkt, zullen wij aan jou denken. Zijn we toch met z'n allen bij elkaar.

Goed dat je daar blijft en je mooie reis voort gaat zetten. Oma had niet anders gewild!

Sterkte de komende dagen en dan weer verder gaan met genieten van het leven vol avontuur!!

Liefs en een extra dikke kus, Nicole

• 18 Maart 2009 - 12:03

Christel:

Hoi Kaatje,

Mooie belevenissen samen met Stefan en Sandra. En schitterende foto's !!!
    Steek maar een mooi kaarsje aan voor ons oma en wij denken daarbij ook aan jou !!! Sterkte en hou je taai en nog veel plezier.

Kus Christel van de Wassenberg

• 18 Maart 2009 - 13:51

Sandra C:

He Caatje,

Prachtig verhaal! Had het graag ook meegemaakt.
    Enne wat betreft je oma... heel veel sterkte en houd je taai!

Liefs Sandra

Ik mail je snel!

• 18 Maart 2009 - 16:33

Renate:

Ha Carla,
    Fijn verhaal weer om te lezen! Ik heb veel aan je gedacht de afgelopen dagen , dat jij daar alleen zit met het verdriet om oma. Daarom deze keer een extra dikke kus en knuffel!

Liefs Renate

• 18 Maart 2009 - 19:22

Sandra S:

Hey Kaatje,

Gecondoleerd met het verlies van je Oma, dat is vervelend nieuws.

Het is weer een superverhaal om te lezen, zo krijg ik zelf meteen zin om in te stappen en richting jou te komen...

Go Carla, Go Carla, Go Carla... Super blijf er vooral van genieten...

liefs Sandra, Sjoerd, Yai en ....

• 19 Maart 2009 - 10:00

Yvonne:

hee zus,
    wat een super gaaf verhaal en mooie foto's. Als Stefan over de vakantie verteld staat hij met een big smile en helemaal te stralen. Dus jullie hebben heerlijk genoten.
    Ik vind het heel fijn dat je een kaarsje aan gaat steken. Echt super. Ik ga een gedicht voorlezen in de mis! Heel veel sterkte, vind het echt niet fijn dat je nu alleen bent. Hopelijk kom je snel iemand tegen met wie je kan reizen/praten.
    Hou je taai zus!
    dikke kus en knuffel

• 19 Maart 2009 - 10:22

Tante Ria:

Hallo Carla.

Ik heb weer genoten van je mooie avonturen,wat zijn de foto's elke keer toch mooi We zullen morgen met de uitvaart aan je denken Veel liefs sterkte en daarna weer volop genieten Dikke kus

• 19 Maart 2009 - 11:59

Daan:

Vet Hakkuh Dope hoor! En gefeliciteerd met je duikbrevet, de onderwater wereld kan vebijsterend mooi zijn. Als je het leuk vind snel je Advanced halen, is heel leuk en weinig theorie, meer praktijk :-) En verder ben ik nog steeds niet jaloers hoor...

X Daan

• 19 Maart 2009 - 15:27

Johan:

Hai,

Klote bericht zo als je mobiel het een keertje doet!! gecondoleerd!

Gelukkig nog wel super coole en leuke avonturen en gefeliciteerd met het behalen van je duikbrevet!!

Keep on going and have fun!
    x Johan

• 19 Maart 2009 - 16:08

Tante Wil :

Hoi Carla
    Wat een geweldige avonturen,en leuke foto,s.Het zal wel weer even wennen zijn nu je alleen verder reist.
    Wij zullen vrijdag ook een roos namens jouw bij Oma neer zetten .Carla veel dikke knuffels van ons.Groetjes van Ome Ger &Tante Wil

• 19 Maart 2009 - 21:41

CARLALALA:

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor de lieve berichtjes! Dat doet me goed. Maak er vrijdag een mooie mis van. Ik denk aan jullie.
    Extra dikke knuffel Carla.
    ps De Catedraal was speciaal en mooi.

• 20 Maart 2009 - 22:02

Brands Son:

Carla wij volgen je op je
    reis.Wat fantastisch!Wat zie jij veel van de wereld.Sterkte met het ver-lies van jouw oma.
    Het was een mooie uitvaart. groetjes.

• 20 Maart 2009 - 23:28

John D:

hey Kaatje,

gecondoleerd meissie met verlies van je oma, en veel sterkte ermee.
    blijft boeiend hoe jij steeds weer een nieuwe uitdaging aangaat, als ik de avonturen en verhalen van Stefan moet geloven ...!! geweldig mooi. geniet ervan en hoor je weer graag.

xx John

• 23 Maart 2009 - 11:43

Iwan:

he carla, tja ondanks de mooie vakantietijd die jij aan het genieten bent gaat het gewone leven hier in holland gewoon door. Gecondoleerd met je oma.

padi OW...das mooi kunnen we als je nog ooit terug komt, samen een duikje maken in de grevelingen, zie je de schoonheid van het nederlandsewater.

Geniet nog van alles wat nog komen gaat. ik zie alweer uit naar je volgende bericht(je)

groetjes aan olaf, the lucky basterd.

Iwan