50 TINTEN BLAUW - Reisverslag uit Senaru, Indonesië van Carla - WaarBenJij.nu 50 TINTEN BLAUW - Reisverslag uit Senaru, Indonesië van Carla - WaarBenJij.nu

50 TINTEN BLAUW

Blijf op de hoogte en volg Carla

19 Januari 2015 | Indonesië, Senaru

APEN FLUISTERAAR, BEDBUGS, 3 DAAGSE MT RINJANI HIKE, SURFEN, GROTE KOMODO DRAGONS, SNORKELEN, MANTA RAY, ONS EIGEN EILAND, IN EEN AQUARIUM.

Het is begin november 2014 en het huurcontract voor Jasons huis in Qualicum is getekend. In een korte tijd verhuizen we alle spullen naar storage lockers op een backpack van 10 kilo na, want WE GAAN VOOR 2 MAANDEN NAAR INDONESIE!!
Na 22 uur reizen komen we aan in Bali. We nemen direct een taxi naar Seminyak wat we pas bij de exit van het vliegveld besluiten. Zoveel uur in het vliegtuig en geen zin gehad om in te lezen en een globaal reisplan te maken….. Let’s go with the flow!
Van het drukke partywalhalla plaats Seminyak reizen we naar de rust in Ubud omringt door prachtige fel-groene rijstvelden. Zoveel rust kregen we echter niet want we wilde Mt Batur (1717 m) beklimmen en de zonsopkomst vanaf de top zien en dat betekende om 1 uur snachts uit bed. Ook wandelen we door monkey forest waar velen balinese apen graag bij mij, als rustgevende monkey whisperer, een banaan uit mijn handen komen eten en gezellig op mijn rug met mijn haren spelen. Dit in tegenstelling tot Jason met wie ze bijna een gevecht aangaan en zijn water stelen.
Gelukkig voor Jason geen apen op het eilandje Gili Trawangan, wel veel strandbedden, bungalows, barretjes, restaurants, toeristen en…. Bedbugs….snif. Honderden extreem jeukende bedbug-bites over mijn hele lichaam inclusief gezicht. Zoveel bulten dat oa mijn oog opgezwollen is. Ik wordt gek van de jeuk en zie eruit als iemand met schurft, verschrikkelijk. We verhuizen naar het minder toeristische Gili Air van 1,5X1,5 km. Recoverytime! Op dag 4 kan ik eindelijk weer een beetje genieten van de witte zandstranden en azuur blauwe zee.

Onze eerste bestemming op Lombok is Senaru waar een man ons in 3 minuten ompraat om Mt Rinjani te beklimmen. Indonesie 2e grootste vulkaan, 3726 m. 3 dagen, 2 nachten. We vertrekken de volgende dag. Onze hikegroep bestaat uit 10 personen, 1 gids en 5 porters. Dag 1: het is heet, 32 graden. In 6 uur klimmen we 2000 m. wow! Pittig maar lekker. Op de rim aangekomen wordt je beloond met een prachtig uitzicht op blauw/groen meer met een rokende vulkaan in het midden en als de wolken weg drijven uitzicht op de top van ons avontuur.
Dag 2 beginnen we met een steile daling van 600 m en badderen in het frisse meer en vervolgens klimmen we 600 m naar onze 2e campsite op 2639 m. Op dag 3 worden we na een koude korte nacht om 2:00 gewekt en met een zaklamp in de hand begint de steile heftige klim naar de top op 3726 m. 1100 m omhoog dus. En gezien het een vulkaan is met allemaal los grind was het 2 stappen omhoog en glee je 1 stap terug. She was a bitch. De zonsopkomst van de top was MOOI. Maar de dag is nog niet voorbij, we moeten in deze dag naast de 1100 m klim ook nog 2600 m dalen. HEFTIG!

Jason’s verjaardag vieren we in Kuta (Lombok) met een biertje in de hand in ons zwembad met grot en kaarsjes uitblazen in ’n ijsje en verse mango (bij gebrek aan birthday cake) en meer drankjes met live muziek op het strand. Fijn dagje.
Kater of niet, de volgende dag scooteren we naar Gerupak voor onze surfles.
Help, de golven zijn hoog. Ieieie. Peddel, peddel, peddel, staan, val. Heeey, en dan catch ik een lange golf. Whaaa, dat voelt heerlijk! Nog ’n keer! De volgende dag ging super bij ons beiden. Riding the waves, baby!
Met ons scootertje reden we heel de omgeving rond. De wegen zijn smal en worden gedeeld: voetgangers, enorm veel scooters, auto’s, en dan is het opletten voor overstekende mensen, honden, katten, kippen&kuikens, koeien en zelfs waterbuffalos. Naast al dit ook nog eens opletten voor de velen diepe kuilen in de weg, grind op de weg, en het dagelijks leven pal naast de weg. Niet te vergeten jezelf blijven herinneren dat ze hier links rijden dus wel de rotonde goed nemen, hihi.

Van Lombok vliegen we naar Flores vanwaar we de boot nemen naar de Komodo eilanden. Het was half 12 en 38 graden!! Zooo heet. Het was dan ook geen plezierige wandeling. Maar we zien dan wel onze eerste komodo dragons. Wat zijn die beesten groot?! Ca 2,5 m lang. Gaaf om te zien als ze lopen met hun grote klauwen en hun gesplitte tong uitsteken. Het zijn kanibalen die naast herten en water buffalos ook hun eigen kinderen opeten (fraai is dat…).
Langzaam pruttelt de boot verder. De zee is prachtig 50 tinten blauw; fel, turquoise, azuur, licht, donker, enz.Het koraal kan je vanaf de boot zien naast springen vissen en dolfijntjes. Genieten. Als we op pink eiland gaan snorkelen lijkt het wel of ik in een aquarium zwem. Zóóóveel vissen, zeeschildpadden en het koraal is zo kleurrijk en divers. In 1 woord: wow. Heb er geen woorden voor.
Onze volgende snorkel stop is op manta eiland. Geen kleurrijke visjes of koraal maar na een tijdje snorkelen zagen we hem dan toch; een mega grote manta ray van minimaal 2 meter breed en met zijn ovalen mond open waarmee hij zijn lunch filtert. Gaaf.

Na onze bootrit werden we afgezet op het kleine Kanawa eiland waar alleen 19 bungalows zijn. Je eigen eiland! De dagen hier bestaan uit relaxen, snorkelen, boekje lezen, lunchen, hangmat tijd, snorkelen, boekje lezen, wandelen rond het eiland (duurt 1 uur), relaxen, eten, relaxen. Wat een heerlijk leven he?!
Als we snorkelen is het weer net of we in een aquarium zitten, of in een hottub want het water is soms zo warm, ongeloofelijk. Het is dan ook heerlijk om bij zonsopkomst te snorkelen: Goedemorgen visjes! De zeeschildpad eet van het koraal, de 2 kleine haaitjes zoeken prooi, een grote vis met tanden verplaatst rotsjes en uiteraard veel kleurrijke visjes welke gewoon rondzwemmen. En zo nu en dan van het snorkelen opkijken en de zon op zien komen. Genieten!!

We zijn inmiddels alweer bijna een maand in Indonesië, dus tijd om ons visum te verlengen in Java.
----Wordt vervolgt-----
Volgende keer: ik wordt beroemd, meer geiten dan auto’s, mensenbotten, verdwaald in de jungle, zwart strand, Titanic, speciale kerst.

WIST JE DAT:
- We de eerste dagen erg moesten wennen aan de hitte?
- Op de Gili eilanden geen gemotoriseerd vervoer is? De zandwegen worden gevuld door paard en wagen en fietsers.
- We tijdens de mountain hikes ook ontzettend veel apen hebben gezien? En dat is opletten geblazen: 1 keer werden we met een gestolen flesje water bekogeld en meerder malen probeerde ze onze lunch te stelen. Maar verder waren ze voornamelijk erg grappig om te zien spelen.
- Je op mijn facebook pagina meer Indonesië foto’s kan zien?

SPREUK VAN DE DAG:
- Traveling - It leaves you speechless, then turns you into a storyteller.

• 19 Januari 2015 - 22:30

Tante Ria:

Hoi Carla
    Fantastisch ,wat een ervaringen weer.
    Het ziet er echt geweldig uit die 50 tinten blauw.
    Wij hebben hier 50 tinten grijs ook heel leuk .haha!!
    De fotos zijn ook heel mooi.
    Jullie zien er ook zo gelukkig uit.
    Wachten op deel twee van jullie reis.
    Veel liefs van ons

• 19 Januari 2015 - 22:46

Ons Pap En Ons Mam:

Hoi Kaat,
    Heerlijk om te lezen dat jullie zo genoten hebben en wat is het daar MOOI !!! Van alles wat gedaan, van heel actief tot super relaxed. Mooi verhaal, maar .... de klapper moet nog komen...toch??
    Wanneer komt deel 2 ?? Niet te lang wachten aub.
    Dikke kus van ons. XXX

• 20 Januari 2015 - 10:11

Niki:

Hi Carla, altijd weer leuk om je verhalen te lezen! Klinkt als een super reis.
    Zat idd ook te wachten op de klapper.. maar je houdt ons in spanning!!! :-)
    Benieuwd naar deel 2! Liefs Niki

• 20 Januari 2015 - 11:16

Reinier:

Mooi, mijn geliefde Bali is nog intact. en Gili Air tja, dat was ooit mijn eerste "gezond"dag in Indonesche, een bijzonder verhaal.

Het zijn de mooie delen van Indonesië (ik moet nog een paar delen bekijken/ontdekken) ik lees dat je dezelfde herinneringen gaat overhouden aan dat land, dat is mooi......................

Maar 50 tinten blauw............
    ik ken er maar één van de dayak headhunter in Sanur, na twee was ik al aangeschoten................

• 20 Januari 2015 - 16:34

Örjan:

djeeessszz, wat ben ik jaloers! :-) :-)

• 20 Januari 2015 - 20:19

Willemien :

Mooie verhalen, schitterende foto's en een stralend stelletje ! Benieuwd naar deel 2.
    Monique heeft al een tipje van de sluier

• 20 Januari 2015 - 20:20

Willemien:

Vervolg, haha
    Een tipje van de sluier

• 22 Januari 2015 - 13:32

Yvonne :

Wow wat een gaaf verhaal!! Om jaloers op te worden! Ik ga snel alle foto's bekijken en wacht vol spanning op deel 2. Dikke kus